۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
کشاورزان با وجود زحمت و هزینه سود نمی‌کنند/ تصمیمات غلط مسئولان امنیت غذایی کشور را به خطر می اندازد
مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی:

کشاورزان با وجود زحمت و هزینه سود نمی‌کنند/ تصمیمات غلط مسئولان امنیت غذایی کشور را به خطر می اندازد

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با اشاره به اینکه با اقدامات نادرست مسئولان تاکنون، ممکن است کشور در آینده‌ای نزدیک حتی تا ورطه بحران پیش رود، گفت: به طور مثال وضعیت به گونه‌ای شده است که کشاورزان نه‌تنها به سودی نمی‌رسند، بلکه با زحمت و ضرر فراوان مواجه خواهند شد.

به گزارش خبرنگار بازار، کشاورزی یکی از موضوعات بسیار مهمی است که در هر کشوری برای تأمین مایحتاج و خوراک عمومی به خوبی مد نظر قرار دارد و کشورها باید این موضوع را برای سالیان آینده خود به‌گونه‌ای مد نظر قرار دهند که هنگام مواجه با انواع بحران‌ها از جمله بلایای طبیعی، جنگ و ... زندگی مردم به مخاطره نیافتد و حتی در برخی موارد هزینه‌های تأمین غذا برای مردم به گونه‌ای نباشد که وضعیت کشور مانند زمان قحطی باشد.

کشور ما که از ابتدای انقلاب در نبرد با دشمنان بوده است و اکنون نیز درگیر جنگ نرم و اقتصادی است، می‌بایست بحث کشاورزی را جزو اولویت‌دارترین موضوعات خود می‌دید و از همان ابتدای تشکیل جمهوری اسلامی نظر کارشناسان زبده را حتی برای دهه‌های آینده سرلوحه کار خود قرار می‌داد؛ نه اینکه بخواهد کمبود در زمینه هر محصولی را با تکیه بر منابع نفتی و داخلی و به وسیله واردات تأمین کند.

متأسفانه در کشور ما بازدهی بخش کشاورزی برای سرمایه‌گذار به اندازه نیمی از میزان تورم است و تولیدکننده باید  هر ساله بخش از دارایی خود را برای جبران خسارت‌ها صرف کند؛ همچنین در وضعیت کنونی بانک‌ها توانایی ارائه تسهیلات ندارند و با توجه به افزایش جهانی قیمت غذا و همچنین مشکلات در زمینه واردات، کشور ما که قادر به تأمین همه مایحتاج غذایی خود نخواهد بود، با شرایط سخت در زمینه تأمین غذا مواجه است؛ شاید در این زمینه مسئولان برای اینکه غفلتشان طی دهه‌های گذشته به چشم نیاید یا اینکه از جنگ روانی دشمن میان مردم به دلیل مسائل اقتصادی و خصوصا کشاورزی جلوگیری کرده باشند، چیزی به سخن نمی‌آورند.

به هر حال بحران موضوعی است که شوخی بردار نیست و همان‌طور که از اسم آن پیدا است، ممکن است جایی غافلگیر شویم که دیگر فرصت برگشتی نیست و با حیله دشمنان همچون قرن‌های گذشته کشور با بحران قحطی مواجه شده باشد؛ حال باید دید آیا با اقداماتی که مسئولان کشور از زمان گذشته انجام داده‌ اند، می‌توانند در زمان مورد انتظار اقدامات لازم را انجام دهند یا خیر؟!

درباره این موضوعات، خبرنگار بازار با علی خان‌محمدی مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی، گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید.

خان‌محمدی با اشاره به اینکه کشورمان بر اثر تحریم‌ها دچار بحران اقتصادی شدیدی است، گفت: اگر بخواهیم برای سال‌های آینده کشور امنیت غذایی ایجاد کنیم، باید زیرساخت‌های اقتصادی کشاورزی کشور را اصلاح کنیم؛ به‌گونه‌ای که بهره‌وری بالا رود و سود بخش تولید به گونه‌ای شود تا برای تولیدکننده صرفه اقتصادی داشته باشد که سرمایه‌گذار با خاطری راحت برای بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کند؛ ولی متأسفانه با وضعیتی که اکنون در کشور وجود دارد، اصلاح زیرساخت‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری تولیدکننده و بانک‌ها با سختی بسیار انجام می‌شود.

وی اضافه کرد:  به‌طور مثال کشاورز شخصا یک سرمایه‌گذار به حساب می‌آید، با این تفاوت که سرمایه‌ای ندارد تا بتواند با خسارت‌هایی که به وسیله سیاست‌های غلط حاکمیتی به وی تحمیل شده مقابله کند و با مشکلات معیشتی بسیاری مواجه می‌شود.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی در ادامه افزود: کشاورز حداقل باید بتواند سرمایه‌ای را که برای تولید محصول در اختیار قرار داده را برداشت و درو کند؛ نه اینکه حتی نتواند به ثمره سرمایه‌ و تلاشی که برای تولید محصول در اختیار قرار داده است، برسد. لذا دولت برای بهبود وضعیت باید زیرساخت‌ها را اصلاح کند تا کشاورزان بیش از این با مشکل مواجه نشوند. اصلاح امور باید به وسیله رفتن به سمت کشاورزی قراردادی و الگوی کشت باشد تا امنیت برای کشاورزان به خوبی ایجاد شود.

خان‌محمدی اظهار کرد: نباید این‌طور باشد که یک بازار آن‌قدر پر باشد که محصولات دور ریخته شوند و از طرفی روز دیگر محصولات با قیمت سرسام‌آور در سفره مردم قرار گیرد؛ لذا باید توازن در این زمینه به وجود آید؛ همچنین صادرات بر اساس کشاورزی قراردادی باید به گونه‌ای باشد تا بتواند با محصولات جهانی رقابت کند. در کل باید اقدامات به گونه‌ای شوند تا امنیت سرمایه‌گذای به بخش کشاورزی برگردد وگرنه در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود:ممکن است با اقدامات و تصمیمات نادرست مسئولان که تاکنون در بخش کشاورزی انجام شده،  کشور در آینده‌ای نزدیک حتی با بحران جدی در بخش  امنیت غذایی مواجه شود.

کد خبر: ۴٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha