۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
درست استارت بزنید/ افزایش احتمال خرابی خودرو در فصول سرد
شیوه اصولی گرم کردن خودرو

درست استارت بزنید/ افزایش احتمال خرابی خودرو در فصول سرد

عمده مالکان خودروها به اشتباه خودرو را بیشتر از یک دقیقه درحالت درجا برای گرم شدن، روشن می‌گذارند.

بازار؛ گروه خودرو: پاییز دوباره از راه رسیده است و درجه دمای پشت پنل خودرو رفته رفته از افت دما خبر می‌دهد. هرچند هنوز تغییراتی دمایی محسوس نشده اما از همین حالا باید به شیوه اصولی گرم کردن خودرو برای روزهای سرد آماده شد. متاسفانه اغلب رانندگان با نحوه گرم ‌کردن خودرو آشنایی کافی ندارند و زمان مناسب برای آن نمی‌گذارند. تعدادی هم به دلیل ناآگاهی در زمان استارت سرد یا همان استارت صبح با چالش استارت زدن‌های طولانی و بد کارکردن در زمان حرکت مواجه می‌شوند، از همین رو به اشتباه به دنبال یافتن ایراد فنی از موتور یا گیربکس خودرو می‌روند و گاهی هزینه‌های سنگینی را برای تعمیر می‌پردازند. این درحالی است که مشکل از خودرو نیست بلکه دلیل اصلی روشن کردن و حرکت غیراصولی با خودرو در فصول سرد سال است. مساله‌ای که اگر راننده به آن بی‌توجهی کند و با آن شرایط به مسیر ادامه دهد با خرابی قطعات اصلی مواجه خواهد شد.

چطور خودرو خود را اصولی گرم کنیم؟
در خودرو سیالاتی از جمله ضدیخ، روغن موتور، روغن گیربکس و... وجود دارد. این سیالات در اثر کاهش دما دچار افزایش ویسکوزیته و عدم تمایل به حرکت خواهند داشت. این مساله در قطعاتی که نیازمند کاهش اصطکاک یا روغنکاری هستند، می‌تواند منجر به افزایش استهلاک و بالارفتن ضریب خرابی شود. لذا نیاز هست پیش از حرکت خودرو اجازه به گرم شدن آن داد. گرم کردن خودرو به معنای آماده‌سازی خودرو برای حرکت است. به بیانی دیگر راننده باید فرصت مناسب برای به گردش در آمدن سیالات خودرو به ویژه روغن‌ها را در سیستم‌های مجهز به آن بدهد، سپس اقدام به حرکت کند. متداول‌ترین شیوه گرم کردن خودرو، کارکردن درحالت درجا به مدت کمتر از یک دقیقه است.

این درحالی است که عمده مالکان خودروها به اشتباه خودرو را بیشتر از یک دقیقه درحالت درجا برای گرم شدن، روشن می‌گذارند. از نظر علم مکانیک، باید خودرو پس از روشن شدن کمتر از یک دقیقه، حرکت کرده و به مدت 5 دقیقه با دنده یک رانده شود. در این حالت بهترین شرایط برای رسیدن سیالات و قطعات به دمای کاری و آمادگی جهت حرکت با سرعت بالا را خواهد داشت. اصطلاحا به این حالت گرم شدن خودرو می‌گویند.

توجه داشته باشید درجا کارکردن بیش از حد خودرو سبب افزایش آلایندگی و استهلاک می‌شود. توصیه می‌شود با شروع فصل سرما همواره سعی کنید روغن‌موتور و فیلتر آن را مطابق دستور شرکت خودروساز تعویض کنید. لازم به ذکر است که در این فصل پیشرانه در دمای بحرانی کار نمی‌کند و فن نیز معمولا کمتر روشن است، لذا این موارد سبب می‌شود مقدار استهلاک پیشرانه و گیربکس کمتر باشد.

توجه داشته باشید درجا کارکردن بیش از حد خودرو سبب افزایش آلایندگی و استهلاک می‌شود. توصیه می‌شود با شروع فصل سرما همواره سعی کنید روغن‌موتور و فیلتر آن را مطابق دستور شرکت خودروساز تعویض کنید

افزایش خرابی در تعجیل حرکت
اگر خودرو بر اساس روش مذکور گرم نشود، باید انتظار خرابی پیشرانه را داشت. زیرا قطعات داخلی ساختمان موتور فشار فراوانی را در زمان روشن شدن تحمل کرده و اگر مابین آن‌ها اصطکاک فراوان شود، کاهش عمرمفید قطعات تسریع خواهد یافت. لذا خرابی موتور در فصل سرما بیشتر می‌شود، زیرا رانندگان در اثر کم دقتی زمینه لازم معیوب شدن یاتاقان‌ها و سپس پیستون‌ها را فراهم می‌کنند.

از آنجایی که در روزهای سرد، بحث آلایندگی نیز داغ می‌شود اگر قصد دریافت معاینه فنی را نیز داشته باشید، قطعا نتیجه آن مردود خواهد بود. پس از پیشرانه نوبت به گیربکس اتوماتیک در صورت مجهز بودن به آن می‌رسد. گیربکس اتوماتیک، حساسیت فراوانی نسبت به کیفیت و دمای روغن دارد. اگر دمای روغن پایین باشد و با خودرو حرکت کنید، باید انتظار خرابی گیربکس را داشته باشید.

خودروهای خارجی نیز باید گرم شوند
یکی از تصورات اشتباه در بین برخی از مالکان خودروهای وارداتی این هست که خودرو آن‌ها نیاز به گرم شدن ندارد. این درحالی است که تمام خودروها با هر نوع از سطح تکنولوژی و فناوری نیاز به گرم شدن دارند. احتمال خرابی در خودروهای وارداتی بیشتر از خودروهای داخلی است. اگر این خودرو در زمان استارت سرد(صبح) به درستی گرم نشده و حرکت کنند، ابتدا مالک زمینه لازم برای خرابی گیربکس را ایجاد خواهد کرد.

 سپس پیشرانه و به ویژه سرسیلندر را دچار آسیب خواهد کرد. زیرا سیال خنک‌کار نتوانسته به دمای مطلوب کاری برسد، قطعات نیز به تبع آن دمای کاری ندارند. این عامل سبب افزایش اصطکاک و بالارفتن نرخ خرابی در اثر فشار بیش از اندازه خواهد شد. مالک خودرو در چنین شرایطی باید آمادگی خرابی اجزای سیستم خنک‌کاری و روغن کاری را داشته باشد. برای پیشگیری از این شرایط به شیوه گرم کردن خودرو نهایت دقت را داشته باشید.

کد خبر: ۴۴٬۴۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha