۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
بازار پوشاک چهارمحال بختیاری در آستانه ورشکستگی؛ کاهش شدید قدرت خرید
بی رونقی گریبانگیر بازار شد

بازار پوشاک چهارمحال بختیاری در آستانه ورشکستگی؛ کاهش شدید قدرت خرید

شهرکرد- خرید پوشاک توسط مردم چهارمحال و بختیاری به شدت کاهش یافته است و بی رونقی گریبانگیر عرضه کنندگان لباس در این استان شده است.

بازار؛ گروه استان ها: شیوع کرونا از طرفی و نوسانات ارز و اوج گرفتن آن موجب افزایش قیمت در بخش های مختلف کالایی در استان چهارمحال و بختیاری شده است. قیمت ها هر لحظه بالا می رود و توان خرید مردم روز به روز کاهش می یابد.

هر ساله با آغاز سال تحصیلی بازار پوشاک در این استان رونقی دیگر به خود می‌گرفت اما امسال بازار تجربه‌ای متفاوت را پشت سر گذاشت که متاسفانه خوشایند نبود. مردم چهارمحال و بختیاری استقبال خوبی برای خرید لباس و پوشاک در این استان نداشتند و وضعیت فروش لباس در این استان بسیار کاهش یافته است.

این در حالی است که فروشندگان لباس در شب عید سال گذشته نیز فروش خوبی را به علت شیوع کرونا تجربه نکردند و هم اکنون عرضه کنندگان پوشاک به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شهرستان شهرکرد به آخر خط رسیده اند.

فروش در تمام ابعاد فروش پوشاک در شهرستان شهرکرد تاکنون ضعیف بود است و اکنون به جرأت می‌گویم این فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به یک سوم و حتی کمتر از آن رسیده است

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شهرستان شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: فروش در تمام ابعاد فروش پوشاک در شهرستان شهرکرد تاکنون ضعیف بود است و اکنون به جرأت می‌گویم این فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به یک سوم و حتی کمتر از آن رسیده است.

منصور کیانی دلیل بی رونقی بازار پوشاک در این استان را گران شدن پوشاک و شیوع کرونا عنوان کرد و بیان کرد: شیوع کرونا بسیاری از شغل‌ها را با مشکل مواجه کرده و وقتی شغلی وجود نداشته باشد، کسی اقدام به خرید نمی کند.

کیانی گفت: امسال مدارس بیشتر به صورت مجازی فعال هستند و مشکل اقتصادی هم وجود دارد و درآمدها کاهش یافته است و همه عوامل دست به دست هم داده است و هم اکنون خرید پوشاک توسط مردم کاهش یافته است و وضعیت بدی را برای فعالان این صنف رقم زده است.

در حال حاضر فروشندگان پوشاک اقساط وام‌های خود را نمی توانند پرداخت کنند و درآمدها نیز به گونه ای نیست که بتوانند اجاره‌ های سنگین مغازه ها را پرداخت کنند و به نحوی فعالان این صنف به آخر خط رسیده اند

وی با بیان اینکه فروشندگان پوشاک در این استان با بی رونقی مواجه شده اند، تاکید کرد: در حال حاضر فروشندگان پوشاک اقساط وام‌های خود را نمی توانند پرداخت کنند و درآمدها نیز به گونه ای نیست که بتوانند اجاره‌ های سنگین مغازه ها را پرداخت کنند و به نحوی فعالان این صنف به آخر خط رسیده اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شهرستان شهرکرد بیان کرد: شهرستان شهرکرد یک هزار و ۸۰۰ فروشنده پوشاک دارد که از قد و قواره شهر بالاتر است.

 کیانی افرود: این استان از نظر فرهنگ خرید پوشاک جزو پنج استان آخر کشور است زیرا مردم درآمد کمتری دارند و افرادی وجود دارند که یک دست کت و شلوار را پنج سال استفاده می‌کند اما در شهرهای با درآمد بالا مانند تهران و بندرعباس، اصفهان و... توان خرید بالاتر است.

 وی با بیان اینکه اقتصاد قوی فرهنگ قوی به دنبال دارد، تاکید کرد: متاسفانه چهارمحال و بختیاری صنعتی و پر درآمد نیست و طی سالیان گذشته اقتصاد آن وابسته به درآمدهای افرادی که در کشورهای حوزه خلیج فارس کار می کردند بود که الان هم این نیروی کار در آن کشور ها کم شده است.

 رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شهرستان شهرکرد تاکید کرد: اکنون مردم چهارمحال و بختیاری با توجه به درآمد پایین و افزایش قیمت ها قدرت خرید ندارند و افزایش قیمت ها نیز هر لحظه این امر را تشدید می کند و روز به روز فروش واحدهای صنفی پوشاک کمتر می شود.

خانواده های چهارمحالی هزینه پوشاک برای دانش آموزان را به سختی تامین می کنند
هم اکنون مردم در چهارمحال و بختیاری با توان خرید بسیار پایینی مواجه شده اند و بسیاری از مردم  در خرید پوشاک برای فرزندان خود با مشکل مواجه شده اند.

یکی از شهروندان شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با وجود شرایط اقتصادی به سختی توانستم برای فرزندانم پوشاک مدارس تهیه کنم.

مریم محمدی افزود: همسرم به دلیل  شیوع کرونا بیکار شده و نمی دانم چگونه پاسخ بچه‌هایم را بدهم و هم اکنون تامین لوازم التحریر، پوشاک و مخارج مدرسه برایم سخت است و به دنبال یک شغل هستم که بیش از هر چیز برایم اهمیت دارد.

مردم توان خرید ندارند
دیگر شهروند شهرکردی در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مردم توان خرید ندارند، بیان کرد: سال تحصیلی جاری واقعا برای من و بسیاری دیگر از خانواده های ساکن در این استان دردناک آغار شده زیرا قیمت ها بالا رفته و همه اقشار توان خرید ندارند و این درحالی است که خانواده ها تنها دارای یک فرزند محصل نیستند و باید برای چند فرزند همه چیز را فراهم کنند.

ربیعی گفت: شرمنده شدن جلوی فرزندانی که از نسلی هستند که همه چیز برایشان فراهم بوده و بیشتر دوستانشان از حداقل ها برخوردار هستند بسیار سخت است.

به دلیل کرونا و شرایط اقتصادی متاسفانه بسیاری خانواده های حتی قشر متوسط در تنگنا قرار دارند و این هم نیازمند همدلی و همراهی تمامی متولیان برای رونق اشتغال و کسب و کار و تغییر یک سری فرهنگ ها است تا در کنار ایجاد درآمد برای خانواده‌ها بتوان بسیاری مسائل فرهنگی را از بین برد تا شاهد عبور خوبی از این شرایط باشیم.

 ار طرفی صنف پوشاک در استان چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین صنف ها در استان است که اشتغال بسیاری از مردم وابسته به این بخش است. فراهم آوردن تمهیدات لازم و افزایش حمایت ها از فعالان این بخش ضروری است.

کد خبر: ۴۴٬۳۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha