۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۶
اشتغال نیروهای غیربومی در پروژه های نفتی ایلام/ نیروی بومی همچنان بیکار
بازار گزارش می‌دهد؛

اشتغال نیروهای غیربومی در پروژه های نفتی ایلام/ نیروی بومی همچنان بیکار

ایلام- استان ایلام در حالی دارای جوانان بیکار بی شماری به خصوص در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی است که اشتغال نیروی های غیربومی در پروژه های نفت و گاز استان بیشتر به چشم می خورد.

بازار؛ گروه استان ها: استان ایلام در غرب کشور یکی از مناطق محروم کشور به شمار می رود که علاوه بر محرومیت و توسعه نیافتگی، نبود طرح های اقتصادی بزرگ باعث افزایش بیکاری در استان نیز شده است.

این استان با جمعیت ۵۵۰ هزار نفری در سال های اخیر با پدیده مهاجرفرستی مواجه بوده است، نیروهای جوان و جویای کار استان برای یافتن شغل به دیگر استان های کشور مهاجرت کرده اند.

این استان به رغم محرومیت دارای ظرفیت های بی نظیری در بخش نفت و گاز است که متاسفانه از این ظرفیت بزرگ برای اشتغال و توسعه استان کمتر استفاده می شود.

در سال های اخیر پروژه های بزرگ در حوزه نفت و گاز در استان مقل پالایشگاه گاز ایلام، پتروشیمی ایلام، پتروشیمی دهلران، ان جی ال دهلران، توسعه میدان های نفتی در دهلران و مهران و..شکل گرفته اما در این پروژه به جای استفاده نیروی بومی بیکار، بیشتر نیروی های غیربومی دیده می شوند.

مسئله ای که مورد انتقاد مسئولان و نمایندگان استان در سال های اخیر نیز قرار گرفته  ولی متاسفانه این مسئله همچنان در پروژه های نفت و گاز قابل مشاهده است.

مسئولان هر بار برای آوردن نیروهای غیر بومی بهانه هایی  از جمله تخصص پیچیده برای جذب نیروهای غیر بومی بیان می کنند، در حالی که طبق گفته اکثر کارشناسان و صاحب نظران نیروی تخصصی در اکثر رشته ها در حوزه نفت و گاز در داخل استان وجود دارد.

 متاسفانه باید گفت علاوه بر رشته ها و شغل های تخصصی، در اکثر کارهای ساده حتی برای آشپزی و  نگهبانی نیز شاهد اشتغال نیروی غیربومی در پروژه های نفت و گاز در استان هستیم.

اما متاسفانه باید گفت علاوه بر رشته ها و شغل های تخصصی، در اکثر کارهای ساده حتی برای آشپزی و  نگهبانی نیز شاهد اشتغال نیروی غیربومی در پروژه های نفت و گاز در استان هستیم.

اشتغال نیروی های غیربومی در کنار حجم عظیم بیکاری
نماینده مردم ایلام در مجلس در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بیکاری جوانان تحصیل کرده استان در کنار اشتغال به کار نیروهای غیر بومی در صنایع و سازمان های مختلف به خصوص حوزه نفت و گاز ناعادلانه و غیرمنصفانه  است.

علی اکبر بسطامی اظهار کرد: نیروهای متخصص و تحصیل کرده مورد نیاز در پروژه های نفت و گاز در استان وجود دارد. 

 امروزه با ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی برای جوانان استان می‌توانیم به سوی پیشرفت و آبادانی و روحیه سالم و رضایت بخش گام برداریم که این حق  جوانان متخصص و تحصیل کرده استان نفت خیز ایلام است

وی با اشاره بر لزم اجرای ماده ۴۷ قانون برنامه ششم توسعه در خصوص بومی گزینی پیمانکاران و نیروی کار منطقه، بیان کرد: امروزه با ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی برای جوانان استان می‌توانیم به سوی پیشرفت و آبادانی و روحیه سالم و رضایت بخش گام برداریم که این حق  جوانان متخصص و تحصیل کرده استان نفت خیز ایلام است.

بسطامی تاکید کرد: در پروژه های نفتی و گازی استان، نیروهای غیربومی زیادی استفاده شده است که باید از ظرفیت نیروهای بومی در چنین پروژه هایی طبق قانون توجه شود

اولویت استخدام با نیروهای بومی است
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام نیز روز گذشته در گفتگو با رسانه های استان گفت: هیچ یک از مجموعه ها و شرکت های وابسته به وزارت نفت که در استان ایلام فعال هستند، حق استخدام افراد غیربومی را ندارند.

شکرالله شیرخانی  با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۴۷ قانون ششم توسعه، اولویت استخدام با نیروهای بومی است، اظهار داشت: برخی شرکت ها و مجموعه های تابع وزارت نفت در استان ایلام به ویژه پتروشیمی ایلام، به جای  ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان متخصص، مستعد و بومی استان، زمینه بکارگیری بازنشستگان و نیروهای غیربومی رافراهم کرده اند که این رویه نامیمون، با وضعیت بیکاری در استان اصلاً همخوانی ندارد و به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

وی با اشاره به اینکه در شورای هماهنگی مدیران دستگاه های تابعه وزارت متبوع در استان، مصوب شده که فنی و حرفه ای استان ایلام نسبت به آموزش نیروهای تخصصی حوزه نفت و گاز اقدام کند، تصریح کرد: متأسفانه با وجود آموزش بیش از ۱۰۰ نفر از جوانان تحصیل کرده و جویای کار در شهرستان دهلران، متأسفانه علیرغم تاکیدات مسئولان استان، تاکنون هیچ کدام از این افراد استخدام نشده اند.

آمادگی فنی و حرفه ای ایلام برای آموزش نیروی بومی در رشته های نفت  و گاز
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: همه شرایط لازم برای آموزش نیروهای بومی در رشته های مختلف نفت و گاز در مراکز فنی و حرفه ای استان فراهم شده است.

علی رشیدی عنوان کرد: شرکت های نفتی در صورت اعلام نیاز رشته ها و تخصص مورد نیاز به فنی و حرفه ای،تمامی مراکز فنی و حرفه ای مستقر در سطح شهرستان ها، آمادگی تربیت نیروی انسانی مورد نیازهای شرکت های فوق را دارند.

وی گفت: برای توسعه رشته های فنی و حرفه در رشته های نفت و گاز، تمام امکانات و شرایط لازم در استان فراهم شده است.

ماده ۴۷ قانون برنامه ششم توسعه تاکید بر ارجاع کار به پیمانکاران و نیروی کار بومی دارد، پرسش این است وقتی شرکت و نیروی کار بومی وجود دارد و قانون تاکید بر واگذاری پیمانکاری ها به آنها را دارد چه لزومی به واگذاری پیمانکاری ها به غیربومی ها وجود دارد.

در استان ایلام که بیکاری به عنوان یک مشکل اساسی به شمار می رود باید از جوانان در طرح های نفتی و گازی استفاده شود، اما متاسفانه در اکثر پروژه ها نفت و گاز از افراد غیربومی استفاده می شود و  جوانان ایلامی باید در شهرهای دیگر برای یافتن شغل سرگردان باشند.

امیدواریم صدای جوانان ایلامی به گوش مسئولان برسد و از نیروهای متخصص بومی و کارآمد منطقه برای تولید و توسعه بیشتر از ظرفیت نفت و گاز استان استفاده شود.

کد خبر: ۴۴٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha