۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
تحلیل نماد خودرو؛ از بین رفتن زیان انباشته با تجدید ارزیابی و تکنیکالی عالی برای بلند مدت
بازار بررسی می‌کند؛

تحلیل نماد خودرو؛ از بین رفتن زیان انباشته با تجدید ارزیابی و تکنیکالی عالی برای بلند مدت

شرکت ایران خودرو با زیان انباشته فراوانی روبرو بوده اما با تجدید ارزیابی این زیان انباشته به مقدار زیادی از بین رفته، این شرکت اهداف تکنیکالی بسیار خوبی برای بلند مدت دارد.

بازار؛ گروه بورس:  شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۴۱ در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید اما فعالیت خود را از سال ۱۳۴۲ آغاز کرد. در سال ۶۰  سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مدیریت این شرکت را بر عهده گرفت و  در سال ۷۱ وارد بورس تهران شد.

فعالیت عمده این شرکت تولید و مونتاژ خودرو  و همچنین تولید قطعات مختلف می‌باشد. فعالیت شرکت در سال ۱۳۹۸ شامل تولید محصولات گروه سمند(سمند ال ایکس، سمند ال ایکس EF۷، سمندسورن)، گروه پژو (پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۶ صندوقدار، ۲۰۷ دستی و اتوماتیک، پژوپارس، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۰۸)،گروه دنا، گروه رانا، گروه وانت، هایما، گروه تندر و H۳۰کراس الست.

گروه صنعتی ایران خودرو متشکل از حدود ۱۱۵ شرکت فرعی و وابسته بوده که در حوزه های مختلف از قبیل تامین قطعات، خدمات پس از فروش، سرمایه گذاری در سهام شرکتها، خدمات حمل و نقل، آموزشی کارکنان و... مشغول به فعالیت هستند و ترازنامه این شرکت در پایان سال مالی سرمایه گذاری در سهام  مبلغ ۱۷.۰۲۹.۳۲۲میلیون ریال درج شده است.

افزایش چالشهای محیط کسب و کار به دلیل تاثیر زیاد تحریم ها بر صنعت خودرو و افزایش قیمت تمام شده قطعات به واسطه افزایش نرخ تورم و نرخ ارز، بالا بودن نرخ تورم و کاهش قدرت خرید محصولات، افزایش تقاضای کاذب به دلیل شکاف قیمتی معنادار میان قیمت محصولات کارخانه و بازار آزاد، عدم ثبات و پایداری اقتصاد و صنعت و افزایش ریسک برنامه ریزی بلند مدت، محدودیت در جذب سرمایه گذاری خارجی به واسطه تحریم ها، قطع همکاری خودرو سازان جهانی با صنعت خودروی ایران در زمینه های تولید محصول، انتقال دانش فنی و تکنولوژی، محدودیت در تبادلات پولی و مالی، محدودیت در لجستیک و حمل و نقل مواد اولیه و قطعات وارداتی، افزایش هزینه‌های تامین مالی، نرخ سرمایه و غیر اقتصادی شدن طرحهای توسعه، تغییر مدل های کسب و کار و ورود شرکتهای جدید در حوزه خدمات حمل و نقل نوین، کاهش عمر خودرو و پلتفرم‌ها به دلیل روندهای تکنولوژی و وضع قوانین و استانداردهای جدید، کاهش نرخ رشد اقتصادی، افزایش هزینه‌های تولید به دلیل سخت‌گیرانه‌تر شدن قوانین و استانداردهای صنایع و خودرو در زمینه محیط زیست، کم اثر شدن اهرم قیمت گذاری در مدیریت بازاریابی و عدم دسترسی صنعت خودرو به سود واقعی محصولات به دلیل قیمت‌گذاری دستوری خودرو  در گزارش تفسیری این شرکت آمده است.

فشار تحریم‌ها، بالاتکلیفی و تاخیر درخصوص قیمت‌گذاری خودروها و مشکالات مربوط به تامین ارز و منابع مالی که در نهایت به کمبود نقدینگی انجامید، همگی سبب شد تا صنعت خودرو با چالش بزرگی مواجه گردد و ایران خودرو نیز از این چالش در امان نمانده و بیشترین آسیب را از تحریم های بین المللی دیده است، البته این شرکت ماموریت خود برای بومی سازی این شرکت را به هیچ وجه انجام نداده تا امروز ما خودرویی وابسته با واردات در نازل ترین کیفیت را برای مردم خود عرضه کنیم.

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال بود که شامل تعداد ۱۰۰ هزار سهم با ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰۰ ریال بوده که طی چند مرحله به ۳۰۱.۶۵۶ میلیارد ریال در پایان سال مالی منتهی به ۱۲ اسفندماه سال ۹۸ رسید. آورده نقدی صاحبان سهام، اندوخته طرح توسعه، سود انباشته و تجدید ارزیابی منابع تامین افزایش سرمایه این شرکت است، این شرکت برای از بین بردن زیان دهی خود، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را در سال گذشته اجرایی کرده که بیشترین سهم افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی با ۱.۸۷۲ درصد افزایش بوده است.

مبلغ فروش محصولات ایران خودرو ۵۷ درصد و تعداد فروش ۱۳ درصد در دوره جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است  که عمده دلیل آن  افزایش نرخ فروش محصولات در بهمن ماه ۱۳۹۷، تغییر روشهای فروش با توجه به تقاضای بازار و تولید و عرضه کلاس‌های آپشنال محصولات عنوان شده است. این شرکت با تولید  ۳۹۳.۸۱۲ دستگاه ۴۷ درصد از سهم بازار ایران را در دست دارد که این رقم در سال گذشته ۴۳درصد بوده است.

صورت مالی

دارایی‌های ایران خودرو
جمع دارایی‌های غیر جاری این شرکت برای سال ۹۸ برابر با ۳۵۱.۵۶۵.۸۳۱ میلیون ریال بوده که بیشتر آن حاصل سرمایه‌گذاری های بلند مدت شرکت است، که در کل مجموع این دارایی‌ها نسبت به سال ۹۷ حدود ۴۰۰درصد رشد داشته است.

جمع دارایی‌های جاری این شرکت برای سال ۹۸ برابر با ۲۰۶.۸۲۶.۱۴۴ میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۹۷ حدود ۲۳درصد رشد داشته است. که بیشترین رشد آن ناشی از افزایش موجودی نقدی این شرکت است که ۲۲۴درصد رشد داشته است. همچنین دریافتنی‌های تجاری و سایر دریافتنی‌ها در قسمت دارایی‌های جاری این شرکت ۱۹درصد رشد را نشان می‌دهد.

بدهی‌هایی ایران خودرو
جمع بدهی‌های غیر جاری ایران خودرو برای سال ۹۸ برابر با ۶۴.۸۹۳.۲۱۹ میلیون ریال بوده که نسبت به سال گذشته ۱۲۲ درصد رشد داشته که بیشتر رشد آن ناشی از پرداختی‌های بلند مدت است که ۶۱۲درصد رشد داشته است.

همچنین جمع بدهی‌های جاری ایران خودرو برای سال ۹۸ برابر با ۳۳۵.۰۸۳.۴۷۶ میلیون ریال بوده که نسبت به سال قبل آن ۱۹درصد رشد را نشان می‌دهد که این رشد بیشتر ناشی از دریافت تسهیلات مالی بوده است. پرداختنی‌های تجاری و سایر پرداختنی‌ها هم ۴۶درصد رشد را نشان می‌دهد که در یک تحلیل می‌توان نکته مثبتی باشد.

صورت سود و زیان
درآمدهای عملیاتی برای سال ۹۸ برابر با ۳۰۱,۴۰۵,۹۹۵ میلیون ریال بود که نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد رشد داشته اما در کنار آن بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی برای سال ۹۸ مبلغ (۳۲۸,۲۹۹,۷۱۱) میلیون ریال بوده که نسبت به سال گذشته ۲۲درصد افزایش یافته اما نکته قابل توجه این است که بهای تمام شده شرکت برای سال ۹۸ بیش از درآمد عملیاتی آن است یعنی سود (زیان) ناخالص آن منهای (۲۶,۸۹۳,۷۱۶) است. این موضوع نشان می‌دهد که شرکت در سال ۹۸ زیان ده بوده است.

اگر از سود ناخالص مابقی هزینه‌ها مختلف را کم کنیم سود خالص این شرکت برابر با منفی (۱۱۳,۸۸۲,۲۶۷) میلیون ریال رسیده که نشان می‌دهد زیان شرکت برای سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ حدود ۱۱درصد رشد داشته است.  سود (زیان) خالص هر سهم در سال ۹۸ منهای ۳۸۷ ریال بوده که نسبت به سال ۹۷ بیش از ۹۰درصد رشد داشته است.

آنچه در سال جاری توانست شرکت‌ها را حدودی از این زیان نجات دهد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی بوده و به گفته بیشتر تحلیل‌گران سود سهام این شرکت حداکثر رشد خود در سال جاری را کرده است.

تابلوی بورس
نماد خودرو با میانگین حجم ماه ۸۰۹ میلیون واحد، ارزش بازار، ۷۹هزار میلیارد تومان، سهام شناور ۲۴درصد، حجم مبنای ۴۰میلیون واحد، سودآوری منهای ۲۳۸ ریال و نسبت قیمت به سودآوری منهای ۱۱ در تابلوی بورس ثبت شده است.

قیمت بازار هر سهم این شرکت ۶.۵۶ برابر قیمت دفتری آن است(p/b) . بازدهی و نقدشوندگی آن در دوره سه ماه منهای ۲۱ درصد بوده است. این شرکت بعد از یک رشد حداکثری در ۶ مرداد ماه(۷.۶۶۰ ریال) در طول یک ماه گذشته به عبارتی یک سقوط سنگین داشت تا جای که ارزش سهام آن در آخرین روز معاملاتی به ۲.۶۴۰ ریال رسید.

با توجه به ترازنامه گروه صنعتی ایران خودرو  و همچنین وضعیت نابسامان تولیدات داخلی و روند تابلوی بورس می‌توان به این نتیجه رسید که این شرکت با توجه به زیان ده بودن آن بنیاد این سهم تایید نمی‌شود، اما ایران خودرو نیز شایسته صف های فروش میلیاردی نبوده و سهام این شرکت با توجه به افزایش فروش و افزایش نرخ محصولات باید روند صعودی خود را باز هم شروع کند.

تحلیل تکنیکال 
بازار چند هفته ای  است با دخالت های دولت روبرو شده و این دخالت ها باعث شده تمام نمادهای بورسی در تمام گروه ها با ریزش مواجه شوند یکی از این نمادها نیز نماد خودرو است که قبل از ریزش با اقبال بسیار زیادی از طرف سرمایه گذاران مواجه بود.

خودرو در تایم فریم روزانه نزدیک به ۶۰ درصد ریزش کرده و این ریزش در صورت بازگشت بازار می تواند باعث سودسازی این نماد در میان مدت و بلند مدت شود.

خودرودر تایم فریم هفتگی نیز به کف قیمتی استوک استیک نزدیک شده و تا می توانسته کف سازی را انجام داده است.

خودرو در تایم فریم ماهانه از ناحیه اشتیاق خرید خارج شده اما هنوز به محدوده اضطرار خود در بلند مدت نرسیده است.

سهامدارانی که صبر دارند می توانند بازده بسیار زیادی را از این نماد در میان مدت و بلند مدت داشته باشند، در میان مدت این نماد شکست سقف قبلی را نشانه گرفته و سهامداری که امروز این نماد را خریداری می کند می تواند بازده عالی داشته باشد، اهداف قیمتی خودرو در بلند مدت عبارت است از : ۱۱۵۸ و ۱۷۵۰ تومان.

قیمت خودرو در معاملات امروز به ۲۵۰ تومان رسید و سرمایه گذاری که امروز این نماد را خریداری کند در بازده زمانی یک ساله می تواند حداقل ۲۰۰ درصد از این نماد سود کسب کند و در بازده طولانی تر این سودسازی به بیش از ۵۰۰ درصد خواهد رسید.

کد خبر: ۴۴٬۲۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha