۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
دپوی قطعات در گمرک بازار را پر از لوازم بی کیفیت خودرو کرده است/ ارز به تولید کننده تخصیص داده نمی‌شود
رئیس کمیته قطعات یدکی انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور:

دپوی قطعات در گمرک بازار را پر از لوازم بی کیفیت خودرو کرده است/ ارز به تولید کننده تخصیص داده نمی‌شود

رعنایی، رئیس کمیته قطعات یدکی انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور از هدر رفت مقدار زیادی از سرمایه ملی در استفاده از قطعات بی کیفیت خبر داد.

بازار؛ گروه خودرو: احمدرضا رعنایی، رئیس کمیته قطعات یدکی انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور در نشست خبری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: لوازم یدکی در سطح بازار، خیلی مشکل آفرین شده و برای مردم و صنف لوازم یدکی مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: اشکال اصلی در اینجاست که با توجه به عدم برنامه ریزی مناسبات حاکمیت و عدم تخصیص ارز بالقوه به مقدار کافی برای تولید کننده که کالا با استاندارد تولید می‌کنند و برای تجاری که کالاهای با کیفیت و استاندارد وارد می‌کردند، دچار مشکل شده است. از همین رو راه افرادی که قطعات بی کیفیت تولید یا واردات قاچاق از مبادی غیر رسمی انجام می‌دهند هموار تر می‌شود که در نهایت صدمات فراوانی را این مساله به جامعه و مردم وارد کرده است.

رئیس کمیته قطعات یدکی انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور افزود: متاسفانه در حال حاضر مقدار زیادی از سرمایه ملی در استفاده از قطعات بی کیفیت از بین رفته و مردم دچار مشکلات پس از تعمیر و درگیری با اصناف فروشنده لوازم یدکی و تعمیرکار شده‌اند.

رعنایی با اشاره به اینکه تولید کننده ها و تجار واقعی که با تخصص خودشان کالاهای اصلی را به بازار عرضه می‌کنند در این شرایط در تنگنا قرار گرفته اند، گفت: این مساله به دلسردی عرضه کنندگان قطعات با کیفیت منتهی شده و عدم توجه مسئولان به این موضوع منجر به این شده که تولید کنندگان زیر پله ای و قاچاق قطعات رونق یابد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور افزود: از سوی با توجه به اینکه منافع دولت نیز نفعی در این زمینه ندارد، اگر کالایی از مبادی رسمی وارد شود عوارض آن برای دولت در آمد دارد. اگر تولید نیز باشد، مواداولیه وارداتی در آمد برای دولت دارد. وقتی تولید هم انجام شود، کارآفرینی و مالیات برای دولت است. درحال حاضر عدم وجود وزیر در وزارت صمت یکی از عواملی است که مدت هاست نتوانستند تصمیم قاطعی گیرند.
وی اضافه کرد: مدت ها است قطعات و لوازم یدکی اصلی و مواد و قطعات نیمه ساخته در گمرک دپو شده است. دلیل نیز صرفا مشکل تخصیص ارز و منشا ارز است. بسیاری از صاحبان این اجناس با اعتباری که خودشان در طول فعالیت کسب کرده، اقدام به واردات به گمرک کردند. گمرک نیز در شرایط فعلی از ترخیص این قطعات خود داری کرده و مسئولیت آن بر عهده بانک مرکزی است.

رعنایی ادامه داد: مشکلات تحریم و کرونا، چالش ایجاد کرده و باید هر چه زودتر اجناس دپو شده در گمرک ترخیص آزاد شوند تا حداقل سرمایه ملی در گمرکات ترخیص شود. از طرفی وجود قطعات قاچاق، ایمنی سرنشینان را کاهش خواهد داد. این مساله نیز متوجه قطعه ساز خواهد شد چرا که مردم می‌گویند قطعه با کیفیت نبوده است. اینجا قطعه ساز مورد اتهام قرار می‌گیرند و باتوجه به سابقه آن ها این اتهام ناروا است. قطعه ساز اصیل و وارد کننده اصیل نقشی در این مشکلات جامعه ندارند.

کد خبر: ۴۴٬۲۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha