۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۳
برنامه انتقال منابع آبی مازندران برای کارخانه های ورشکسته در کویر
بازار پیگیری کرد؛

برنامه انتقال منابع آبی مازندران برای کارخانه های ورشکسته در کویر

ساری- درحالی ساخت سد فینسک زیرپوستی و با شتاب بالایی در دست ساخت است که به اعتقاد کارشناسان، دشت های مازندران در زمره دشت های ممنوعه قرار دارد اما آب های سرزمینی آن برای کارخانه های ورشکسته دیگر استان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

بازار؛ گروه استان ها: ساخت سد فیسنک در حالی زیرپوستی و با شتاب انجام می شود که در پایین دست این سد و استان مازندران، متولیان امر برابر این انتقال منابع آبی حوزه استان سکوت پیشه کرده اند.

 ماجرای فینیسک مربوط به دیروز و امروز نیست بلکه از چند سال پیش طرح مطالعاتی آن آغاز شده و در حال حاضر دارای ردیف بودجه بوده و عملیات اجرایی آن شروع شده است.

منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندرود که طرح سوال از وزیر نیرو را درباره این سد مطرح کرده است، در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: از وزیر نیرو خواسته شد تا مدارک و مطالعات مشاوران درباره این سد در اختیار ما گذاشته شود اما متاسفانه تاکنون مدارکی به ما ارائه نداده اند.

وی با اظهار اینکه سرعت کار ساخت سد فینسک رو به شتاب و افزایش است، یادآور شد: جریانات غیرکارشناسی در موضوع این سد اثرگذار بوده و این مسئله شک و گمان ما را بیشتر کرده است.

وی با اشاره به تبعات ساخت سد فینیسک بر منابع آبی مازندران افزود: هنوز مستندات و مطالعات کارشناسی مشاوران در اختیار ما ارائه نشده است و من به عنوان نماینده از این مطالعات بی خبر هستیم.

زارعی همچنین با اظهار اینکه متاسفانه شاهد سکوت مسئولان مازندرانی در سال های قبل درباره این پروژه بودیم،افزود: در حالی که مسئولان سمنانی برای ساخت سد اقدامات زیادی انجام دادند اما هنوز نتوانستیم یک نامه از مسئولان استان مازندران درباره تبعات این سد پیدا کنیم.

ساخت لواسان دوم در حاشیه فینیسک
علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری که شبانه از محل ساخت سد فیسنیک  بازدید کرده است، نیز در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: متاسفانه اراضی با قیمت های سه تا چهار میلیونی در این منطقه خریداری شد تا لواسان دوم را تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه حاشیه نشینان منطقه از اجرای سد بسیار ناراضی هستند، افزود: افرادی اقدام به خرید زمین در منطقطه کرده اند و قصد دارد منطقه لواسان دوم را تشکیل دهند.

خربزه کاری را کاهش دهیم
بابک مومنی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری نیز اظهار اینکه طی هفت سال گذشته در استان سمنان حدود شش هزار و ۱۰۰ هکتار کشت خربزه و هندوانه با متوسط ۲۵۰ لیترآب صورت گرفته است، افزود: اگر هزار هکتار از سطح زیرکشت این محصول غیراستراتژیک را در سمنان کاهش دهیم و کل هزینه های سد را تخصیص دهیم می توان مشاغل پایداری را در استان ایجاد کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: براوردها نشان می دهد که بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب حجم ذخیره سازی سد فینیسک است که این کار بر منابع آبی مازندران تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

وی تلفات بالای آب در استان محل ساخت سد فینسک را از دیگر چالش ها ذکر کرد و گفت: به گفته مسئولان سمنان تلفات آب در شبکه های استان بیش از ۲۵ درصد است و جبران این فرسودگی این شبکه، نیمی از ظرفیت سد فیسنک را جبران خواهد کرد.

مومنی با تبعات سد فینسک و پساب آب در رودخانه اسپی رود اشاره کرد و گفت: حجم بالای رسوب سبب می شود تا سد چند سال بعد از حیض انتفاع خارج شود و آن زمان چه کسی پاسخگوی مسئله خواهد بود.

بخش زیادی از آب شرب تولیدی در استان سمنان برای مصرف کشاورزی استفاده می شود اما پایداری برنامه ریزی امری بسیار مهم است و باید این برنامه ها ضمانت اجرا داشته باشد

این استاد دانشگاه یادآور شد: بخش زیادی از آب شرب تولیدی در استان سمنان برای مصرف کشاورزی استفاده می شود اما پایداری برنامه ریزی امری بسیار مهم است و باید این برنامه ها ضمانت اجرا داشته باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سد شهید رجایی ۱۶.۷ میلیون مترمکعب کمبود آب دارد و در برخی از ساعت کمبود آب ۱۰۰ درصد است و باید شرایط و ویژگی های جمعیتی را درنظر گرفت زیرا سالانه بیش از ۲۰ میلیون مسافر به استان وارد می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اظهار اینکه شرایط هر استان باید متناسب با وضعیت آن بررسی شود، گفت: سه درصد از آب های سمنان بازچرخانی می شود و اگر مصارف را درست مدیریت کردیم بحث کمبود و کسری مرتفع می شود.

محمدعلی غلامی عضو هیئت علمی دانشگاه نیز عقیده دارد امروز مدیریت با بیلان آب سازوگاری ندارد، افزود: در حال حاضر میزان برداشت آب شرب در سمنان ۸۰ میلیون مترمکعب است و میزان مصرف آب کشاورزی ۹۱۰ میلیون مترمکعب و یک سوم کشاورزی استان مازندران است.

وی  با بیان اینکه ۳۲ درصد آب استان سمنان هدر می رود، نیاز به آب شرب را در سال ۹۵ حدود ۸۳ میلیون مترمکعب و سال ۱۴۲۵ حدود ۸۳ میلیون مترمکعب است درحالی که در این افق با کسری چندانی مواجه نخواهد بود.

غلامی با اظهار اینکه مشاور طرح فینسک، تامین آب کشاورزی، صنعت و شرب را از جمله اهداف ساخت سد اعلام می کند، افزود: متوسط آب دهی ایستگاه فینسک ۱۹ میلیون مترمکعب است.

نه به ساخت سد فینسک
نه به ساخت سد فینسک سبب راه اندازی هشتک هایی در فضای مجازی شده است و به اعتقاد مخالفان ساخت این سد، بحث احداث سد موسوم به فینسک و انتقال آب سرچشمه های رودخانه سپید رود از سرشاخه های اصلی تآمین آب رودخانه تجن مازندران که خود به طور مستقیم باعث اشتغال بیش از ۳ هزار شالیکار در مسیر رودخانه و هزاران هزار نفری است که به صورت غیر مستقیم از این موهبت الهی روزی می خورند، چند صباحی است که در فضاهای سیاسی و مجازی مازندران جزء مباحث داغ بوده و حساسیت زیادی برای مردم مازندران ایجاد کرده است.

به باور این عده بر اساس نقشه‌ها ، آب های زیرزمینی کل استان مازندران از لحاظ برداشت برای رفع نیاز کشاورزی منطقه در مرحله هشدار قرار دارد ،این امر نشان‌دهنده آن است که مازندران در حال قرارگیری در لیست دشت های ممنوعه است. از طرفی کویر نیز از سمت شرق استان در حال ورود به استان سرسبز مازندران است. آنگاه و با این وضعیت اسفبار چگونه ممکن است استانی که خود با مشکلات عمیق کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کند ، بتواند با آبی که مورد نیاز مردم و کشاوزران فعال خود است را برای کارخانجات تعطیل یا روبه تعطیل استان همسایه بدهد.

به اعتقاد این عده ساخت این سد دست کم ۱۴ میلیون مترمکعب از منابع آب کشاورزی به طور مطلق و بدون جایگزین حذف می می شود و آسیب های جبران ناپذیر زیست محیطی بر منطقه و منابع اصلی تغذیه سفره های آب زیر زمینی منطقه تحمیل خواهد شد.
 
طرح انتقال آب از مازندران به سمنان، از همین‌گونه طرح‌ها است که به جای اصلاح شیوه‌های مصرف آب و مدیریت تقاضا، بر پایه‌ عرضه‌ آب و تشویق به مصرف بیشتر قرار دارد. این طرح، با هزینه‌ای بسیار بالا، اولا فشار زیادی به منابع مالی محدود کشور وارد خواهد کرد و منابع آبی مازندران را هم ناکارآمد می کند.

کد خبر: ۴۴٬۲۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha