۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۵
شبکه ملی اطلاعات در  فراموشخانه وزارت ارتباطات!
بازار گزارش می دهد

شبکه ملی اطلاعات در فراموشخانه وزارت ارتباطات!

ایده راه اندازی شبکه ملی اطلاعات از سال ۸۴ در دولت نهم کلید خورد و سال ۸۹ در قانون پنجم توسعه قرار گرفت. تا پایان دولت دهم این طرح بررسی و تا حدودی اجرایی شد. دولت یازدهم نیز با تعیین الزامات شورای عالی فضای مجازی نسخه اولیه آن را اجرا کرد.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: طبق طرح شبکه ملی اطلاعات، این شبکه باید بر پایه ۶ محور زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور، سالم سازی و امنیت، استقلال، تعرفه، مدل اقتصادی مدیریت و خدمات راه اندازی شود. اما باتوجه به ضعف پیام رسان های داخلی و استقبال کم مردم از آن ها این شبکه همچنان ملی نیست.

درحال حاضر اینستاگرام و واتس اَپ از اصلی ترین نرم افزارهای های پیام رسان مورد استفاده در کشور هستند. اما برخی از افراد به بهانه های فیلترینگ و عدم دسترسی به فضای اطلاعاتی دنیا  ذهن مردم را مشوش و ملی شدن اینترنت را محدودیت جلوه می دهند. در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا مانند آمریکا، چین، ژاپن، کره جنوبی، انگلستان و استرالیا از شبکه ملی اطلاعات داخلی استفاده می کنند. بنابراین ملی شدن اطلاعات ارتباط با دنیا را بیشتر خواهد کرد و حتی با وجود اتصال به سرور داخلی و عدم نیاز به اتصال به سرورهای خارجی اینترنت ارزان تر خواهد شد.

«بازار» در این باره با صاحب نظر این حوزه به گفت و گو پرداخت.

افزایش ۲۰ تا ۲۰۰ درصدی سرعت اینترنت در طرح شبکه ملی اطلاعات
روح الله مومن نسب، کارشناس فضای مجازی با اشاره به فواید شبکه ملی اطلاعات به «خبرنگار بازار» بیان کرد: «شبکه ملی اطلاعات را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد و آن دسترسی سریع، سالم و امن و ارزان مردم به اینترنت است. در طرح شبکه ملی اطلاعات آمده است که  ابتدا باید سلامت فضای اینترنت ارتقا یابد. دوم؛ سرعت آن ۲۰ تا ۲۰۰ برابر سرعت فعلی در نظر گرفته شده و سوم؛ ارتقا امنیت فضای مجازی مطرح شده است. محور چهارم در طرح شبکه ملی اطلاعات این است که هزینه ها بین ۲۰ تا ۲۰۰ برابر کاهش و به طوری تقریبی رایگان خواهد شد.»

وی افزود: «در طرح شبکه ملی اطلاعات تا ۵ میلیون کسب و کار اینترنتی پیش بینی شده است. به طور مثال، اگر یک خانم خانه دار توانایی آموزش آشپزی داشته باشد و این آموزش را به صورت فیلمی با حجم ۱۰۰ مگابایتی در اینترنت بار گذاری کند، و این فیلم ۱۰۰۰ بار دیده شود به معنای این است که ۱۰۰۰ تا ۱۰۰ مگ دانلود شده است. بنابراین وزارت ارتباطات باید به ازای هر بار دانلود به او پول پرداخت کند. پس با ایجاد شبکه اینترنت ملی به طور گسترده ایی شاهد ایجاد اشتغال خواهیم بود.»

مومن نسب تصریح کرد: «کاربران با استفاده از شبکه ملی اطلاعات می توانند به زبان های بین المللی تولید محتوا و منبع درآمد خارجی داشته باشند. به این صورت که هر بازدید کننده خارجی برای استفاده از محتواهای تولید کشور باید به سرورهای ما متصل شود. اما در حال حاضر چون ما از نرم افزاری مانند اینستاگرام استفاده می کنیم، ارز از کشور خارج شده و به  حساب کشور مبدا این نرم افزار یعنی آمریکا واریز می شود.»

این کارشناس فضای مجازی اشاره کرد: «راه اندازی شبکه ملی اطلاعات ارز آوری برای کشور داشته و هرچه بیشتر از محتواهای ایرانی استفاده شود ارز بیشتری وارد و بار مثبت تورمی به همراه خواهد داشت. هویت دار شدن کاربران یکی دیگر از فواید شبکه ملی اطلاعات است. این طرح فضای امنی به کاربر داده و تا حد زیادی از هک شدن اطلاعات جلوگیری خواهد کرد. زیرا به دلیل در دسترس نبودن شناسه عددی شبکه ملی اطلاعات، جرایم سایبری به شدت افزایش یافته است.»

وی در ادامه گفت که به طور مثال می توان با شماره پلاک هر نوع خودرو مدل، سال ساخت و نام مالک را شناسایی کرد. اما اگر خودروها فاقد پلاک باشند و تخلف کنند نمی توان آن ها را شناسایی و فقط هرج و مرج ایجاد می کنند. در شبکه ملی اطلاعات نیزهویت دار شدن سخت افزار، نرم افزار و کاربر بدین معناست که هر فرد قادر به فعالیت در فضای مجازی بوده اما با وجود زیرساخت‌های لازم در این شبکه با متخلفان و نقض کنندگان امنیت برخورد خواهد شد.»

به نظر می‌رسد با توجه به شیوع بیماری کرونا و لزوم استفاده دانش آموزان و دانشجویان از اینترنت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات نه تنها فضا را برای آن ها امن می کند، بلکه هزینه استفاده از اینترنت را نیز به شدت کاهش می دهد

اینترنت ملی یعنی انجام کارهای روزمره بدون نیاز به مراجعه حضوری
مومن نسب اظهار کرد: «شهروندان با استفاده از خدمات و سرویس‌های شبکه ملی اطلاعات، برای انجام کارهای روزمره نیاز به مراجعه حضوری ندارند. در این شبکه حتی می توان با توجه به مشخص بودن هویت افراد کارهای بانکی را با داشتن امضای دیجیتال (TOKEN) انجام دهند. برای خرید از فروشگاه اینترنتی نیز با داشتن امضای دیجیتالی، به محض ورود به سایت هویت فرد با توجه به IMEI، شماره تلفن و مک آدرس مشخص شده و زمان پرداخت هزینه بدون نیاز به شماره کارت بانکی تبادل مالی صورت می گیرد.»

این کارشناس فضای مجازی تاکید کرد که آمریکا و چین برخی از خدمات خود را در قالب شبکه ملی اطلاعات به شهروندان خود ارائه می دهند.

وی با بیان اینکه NFC بخش مهمی در شبکه ملی اطلاعات است که به سرعت قابل راه اندازی در این شبکه است گفت که به طور مثال با این تکنولوژی و باوجود رجیستری شدن تلفن های همراه، نیازی نیست که در فرودگاه کارت ملی ارائه کنند. یا برای استفاده از دستگاه خودپرداز نیاز به کارت بانکی نیست و تنها با گوشی و رمز عبور می‌توان انتقال یا دریافت وجه انجام داد.»

 این کارشناس فضای مجازی اشاره کرد: «سلامت فضای مجازی از مقوله های بسیار مهم است. در حالی که ۹۹ درصد محتواهای پورن گرافی و غیر اخلاقی در ایران تولید نمی شود اما نبود شبکه ملی اطلاعات، نوجوان و جوانان کشور را در معرض میلیاردها محتوای غیر اخلاقی قرار داده است. در این شبکه سرعت اینترنت ملی نیز بسیار افزایش خواهد یافت. با توجه به استفاده بیشتر مردم از نرم افزارهای واتس اَپ یا تلگرام درحال حاضر برای ارسال عکس یا پیام، باید به سرور مبدا یعنی آمریکا ارسال شود بعد به ایران باز می‌گردد. »

مومن نسب بیان کرد: «اینترنت ملی مفاهیم Clouding، و CDN، Content Delivery Network را روشن کرده و نیازی به ارسال اطلاعات به خارج از کشور نیست و حتی تبادل اطلاعات در محله افراد رد و بدل و سرعت و امنیت در شبکه ملی اطلاعات به شدت افزایش پیدا می کند. اما اکنون به علت نبود نمایندگی نرم افزارهای اینستاگرام و تلگرام در کشور و تبعیت نکردن از قوانین ایران اگر اطلاعات شخصی افراد هک و منتشر شود، قابلیت پیگیری و شکایت و حتی شناسایی فرد ممکن نیست.»

وی افزود: «اینترنت ملی بسیار ارزان تر است، زیرا در زمان فعلی برای رسیدن اطلاعات به سرورهای مبدا در آمریکا باید اطلاعات از ۱۱ تا ۱۴ کشور عبور کند تا به مبدا برسد که تمام هزینه را ما باید پرداخت کنیم. اگر شبکه ملی اطلاعات وجود داشت، هزینه اینترنت برای کاربران به صفر می رسید. در این فضا می توان به راحتی و بدون سرمایه اولیه کسب و کار اینترنتی به راه انداخت.»

شبکه ملی اطلاعات یعنی شخصی سازی فضای مجازی
وی در پاسخ به این سوال که آیا شبکه ملی اطلاعات دسترسی به فضای اطلاعاتی دنیا را قطع می‌کند، بیان کرد: «اینترنت بخشی از شبکه ملی اطلاعات است. در کشوری مانند آمریکا دسترسی افراد به فضای مجازی شخصی سازی (costomize) شده یعنی با توجه به سن و جنس و موقعیت اجتماعی هر فرد که از طریق شناسه عددی از قبل مشخص شده به او اطلاعات ارائه می شود. به طور مثال برای یک دانش آموز سایت های غیر اخلاقی باز نمی‌شود، اما امکان دارد، برای یک پزشک هیچ سایتی فیلتر نباشد.»

این کارشناس فضای مجازی توضیح می دهد که اجرای شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع دسترسی جهانی نیست بلکه به این معناست که برای استفاده از سایت های ایرانی نیاز به استفاده از اینترنت خارجی نخواهد بود. اگر کشورمان شبکه ملی مخابرات نداشت برای ارتباط تلفنی داخل کشور نیز باید از کد ۰۰۱ آمریکا استفاده می شد

مومن نسب تصریح کرد که بنابراین استفاده از شبکه مخابرات کیفیت، امنیت و قیمت پایین را تضمین می کند. شبکه ملی اطلاعات نیز مانند استفاده از شبکه مخابرات است. زمانی که زیرساخت های فضای مجازی قدرتمند باشد، حتی کشورهای خارجی نیز مشتری نرم افزارهای شما خواهند بود.

شبکه ملی اطلاعات را می‌توان به ملی شدن صنعت نفت تشبیه کرد
وی در ادامه اظهار کرد: «شبکه ملی اطلاعات را می‌توان به ملی شدن صنعت نفت تشبیه کرد. در آن زمان نیز مشتریان نفت ایران باید با انگلیس ها مذاکره می‌کرد. انگلیسی ها به دلیل استخراج و فراهم کردن زیر ساخت ها حق فروش و درآمد را نیز برای خود می دانستند. اما بعد از ملی شدن صنعت نفت نه تنها ارتباط ما با دنیا قطع نشد بلکه با افزایش ارتباط توانستیم نفت بیشتری صادر کنیم. در دنیای امروز به اطلاعات طلای نامرئی می گویند، بنابراین باید کشور از منافع این طلا برای خود نگه دارد.»

مومن نسب تشریح کرد: «فناوری اطلاعات نیز باید داخلی سازی شود، یعنی تولید، توزیع و فروش ترافیک برعهده کشور باشد. در حال حاضر ما برای برقراری ارتباط داخلی از پهنای باند اینترنت خارجی یا گیت وی استفاده می کنیم. این باعث می‌شود که ۹۰ درصد تبادل اطلاعات در داخل صورت گیرد، بنابراین از سرعت و بار اینترنت خارجی نیز ۹۰ درصد کاسته می‌شود. پس با یک حساب و کتاب ساده شبکه ملی اطلاعات سرعت دسترسی ما به فضای اطلاعاتی دنیا را ۹۰ درصد افزایش می دهد.»

این کارشناس فضای مجازی در پاسخ به سوال با راه اندازی اینترنت ملی چه مقدار فیلترینگ خواهیم داشت، در پایان تاکید کرد: «برعکس تمامی ادعا ها اینترنت ملی فیلترینگ را کاهش می‌دهد نه افزایش. به طور مثال اگر سایتی ۱۰۰ میلیون فیلم داشته باشد که از این میزان ۱ میلیون آن غیر اخلاقی است در حال حاضر تمام سایت از دسترس خارج می شود اما با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تنها ۱ میلیون فیلم فیلتر خواهد شد، و ۹۹ میلیون فیلم دیگر قابل مشاهده است. همچنین شبکه ملی اطلاعات با استفاده از فیلترینگ هوشمند و محتوایی محدودیت ها را به صورت چشمگیری کاهش خواهد داد.»

کد خبر: ۴۴٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha