۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
دخالت دولت در ریزش امروز بورس/ حقوقی‌های بازار: تماس گرفتند که چرا نماد را مثبت می کنید
تحلیل روزانه بورس؛

دخالت دولت در ریزش امروز بورس/ حقوقی‌های بازار: تماس گرفتند که چرا نماد را مثبت می کنید

به اعتقاد کارشناسان، دولت اخیرا در بازار به صورت بسیار ناشیانه و آشکاری دخالت کرده و نمی گذارد شاخص کل رشد کند.

بازار؛ گروه بورس: امروز بازار با ریزش ۵۴ هزار واحدی، به جایگاه یک میلیون و پانصد و ۱۵ هزار واحدی رسید، امروز به طور عجیبی کل بازار منفی بود، ظهر امروز فایل صوتی از دکتر مرادی، منتشر شد مبنی بر اینکه بازار دستکاری شده و بازیگران سهم ها خسته شده و دولت امان همه را بریده است، به حقوقی ها دستور دادند که خرید نزنند و خرید به طور هم زمان است که همه را جمع کنند و دولت به دنبال مفت خری است. 

مرادی اضافه کرد: دولت با این اقدامات اشک همه را درآورده و حقیقی ها را هم بسیار اذیت کرده است، امروز با این اصلاح شاخص کل به عدد یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسیده باشد( و اصولا نباید بیشتر از این ریزش داشته باشد) اما شاخص کل با دستکاری بالای یک میلیون و پانصد هزار است(یک میلیون ۵۰۰ هزار را نشان می دهد) ، بازارگردان اصلی به نماد وبصادر گفته شما به چه حقی امروز مثبت هستید، بازیگر گفته قرارداد دارم باید سهم را ببرم بالا و ناظر سهم را متوقف کرده است، برای اولین بار در تاریخ عرضه اولیه، عرضه اولیه بیش از ۷ درصد ریخت، به حقوقی وسپهر دستور دادند باید بریزی، در آن زمان که بازار مثبت بود نیز گفتم بفروشید، حقوقی ها رقم درشتی را خالی کردند، افراد فعال باید حتی در دی ماه بمانند تا ضررها جبران شود.

دکتر مرادی تصریح کرد: «به حقوقی های بانک صادرات تماس گرفتند و گفتند به چه حقی شما با مثبت باز شدید؟، بازارهای مالی مانند بورس، باید خرید آزاد باشد و این در متن اساسنامه است، بازارگردان بانک صادرات گفته است من قرارداد دارم و باید مبلغ سهم را تا اسفند ماه به یک رقمی برسانم، تلفن را قطع کردند و معاملات را ابطال کردند، این همه رفتار زشت، آن هم با حقوقی ها که این همه از بازار حمایت کرده اند؟ در این مدت فقط ۱۳۰ هزار میلیارد تومان مفت خری کرده اند، برگشت بازار کاری ندارد که از آن جایی که فکر نمی کنی بازار را بالا می برند. در این بیش از ۲۰ سالی که در بازار هستم چنین دخالتی را در بازار ندیده ام که در دولت روحانی دیده ام.»


دخالت در بازار وجود دارد
در این رابطه خبرنگار بازار با یکی از حقوقی های بازار که نخواست نام و عنوان وی فاش شود، گفتگویی را انجام داد، این منبع آگاه با بیان اینکه تذکر سازمان علیه مثبت شدن بازار حقیقت دارد، گفت: صبح امروز از سهم خود حمایت خوبی را انجام دادیم وقتی که سهم وارد فاز مثبت شد، از سازمان بورس تماس گرفته و به ما گفتند نباید از سهم برای مثبت شدن حمایت کنید و بازار باید امروز منفی شود.

این فعال حقوقی بازار سرمایه اضافه کرد: قصد دولت، حضور در تمام بازارها و نوسان گیری بوده، بازار سرمایه را ریزشی کردند تا بازارهای طلا و ارز افزایشی شود تا بتوانند کسری بودجه دولت را جبران کنند.

شاپور محمدی مرد بزرگی که جلوی خواست غیرمنطقی دولت ایستادگی کرد
وی در پاسخ به این سوال که دولتی ها می گویند از بازار حمایت می کنند اما چرا بازار هر روز منفی می خورد، گفت: این منفی ها حساب شده است، بگذارید برای شما یک مثال بزنم، در زمان مدیریت دکتر شاپور محمدی و در زمانی که سردار سلیمانی شهید شد، بازار سرمایه با یک هیجان بسیار منفی و ترس از جنگ و رویارویی ایران و آمریکا مواجه شد، اما دکتر محمدی با تدبیر، دامنه نوسان را از ۵ درصد به ۲ درصد رساند تا هیجان کاهش یابد، آیا مسئولان فعلی سازمان بورس نمی توانستند این کار را در هیجان مرداد و شهریور اجرایی کنند؟، چرا می توانستند اما نخواستند.

این فعال حقوقی بازار ادامه داد: دکتر شاپور محمدی انسان شریف و کاربلدی بود که زیر بار دخالت های دولت نرفت و به همین علت برکنار شد، رئیس فعلی سازمان بورس به نوعی گماشته و آدم دولت است و هر چیزی که دولت از او بخواهد اجرایی می کند و کاری هم با غلط و درست آن ندارد.

این منبع آگاه با بیان اینکه مردم در این مدت تنها ۱۳۰ میلیارد تومان پول از بورس خارج کرده اند در حالی که از ابتدای سال ۱۷ هزار میلیارد تومان پول وارد بورس شده است، مسئولان دولت به مردم امید می دهند تا پول ها خارج نشود و بتوانند کار خود را انجام دهند.

وی در پایان گفت: پیش بینی بنده این است که بازار بورس شنبه هفته آینده مثبت شده و بازار ارز نیز ریزشی شود.

کد خبر: ۴۴٬۲۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 12
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • shahram449 IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      3 0
      خسته نباشید میشه لطف کنید ادرس کانال اقای مرادی رو ارسال کنید
    • علی IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      2 0
      واقعا دیگه کامنتم نمیاد.......
    • سید IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      4 0
      این دیگه مثل روز روشنه دست های پشت پرده هست اگه قانونی باشه بایدمحاکمه بشن
    • US ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      1 0
      زیر سر دولت بود پس، ای دولت نامرد
    • رضا IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      9 0
      بر پدر تشویق کنان به بورس لعنت
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      1 0
      کارتون درسته، رسانه های رسمی کمی حاضر شدن به این مطلب بپردازن چون هزینه داره
    • کصموص US ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      1 2
      من کامل گوش کردم، هیچ جا نگفته "پیش بینی بنده این است که بازار بورس شنبه هفته آینده مثبت شده و بازار ارز نیز ریزشی شود." بیخود شایعه ننویسید :/
    • امیر ارسلان IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      2 0
      خدا ازشون نگذره . مردم بهر امیدی وارد بازار بورس شدند با تشویق دولت بی تدبیر همه سرمایه و داراییشون نابود شد .
    • صالح RO ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      2 1
      دولت با دستور شاخص را دستکاری کرده شاخص الان۱۲۰۰است کارسناسان دلواپس هم جون خود فروخته هستند حرفی نمی زنند اگر بورس حباب داشت دولت چه خبر داشت چرا مردم را با تمام قوا به بورس دعوت کرد این اسلاح است نه دستور دولت است که همه سهامها را بیارن پاینن کدام دولت با مردم خود این جنین میکند
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      5 1
      همه ی اینها همان طور که کاملا روشن ومشهود است برای کسی که کمترین آشنایی با بازارها رو دارد وکمترین شناختی از دولت از گذشته یعنی از بعد از ازگشتن شاخص از 1800روشن است پس چاره ای جز صبر نیست اما این دولت با ضربه زدن به اعتماد مردم وخیانت و دروغ روی ترامپ را سفید کرده است نوسان گرفتن از مستضعفین وپابرهنگان راه صحیحی است برای پر کردن خزانه ی خالی که با پرخرجی و ... خالی شده
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      1 0
      بخدا خود دولت خودش تو بورس است . ریزشی کرده که خودش مفت بخره بعد از برج ۹ و مذاکره با امریکا بفروشه کسری بودجه جبران کنه
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      1 0
      آقا نترسید این شیوه دولت هست که سهم ها رو مفت خری کنه، یه دفعه بازار سبز میشه ، ببینید حال کی گفتم