۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
بازارگردانی؛ آغازی بر تعادل بازار سرمایه
معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید مطرح کرد

بازارگردانی؛ آغازی بر تعادل بازار سرمایه

عسکری، معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید، حضور فعال بازارگردانان و نظارت دقیق سازمان بورس و اوراق بهادار بر عملکرد آنها را آغازی نوید بخش بر ایجاد تعادل در کل بازار دانست.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، احسان عسکری اظهار داشت: گزارش های عملکرد دوره ای جذاب شرکت ها در کنار حمایت بازارگردانان می تواند روند بازار را به زودی به حالت عادی و منطقی بازگرداند.

وی در پاسخ به این سوال که وقتی بازارهای موازی، با قدرت در روند صعودی خود پیش می روند، چرا بورس همچنان با اصلاح مواجه است، گفت: دلایل متنوعی را می توان برای طولانی شدن روند کاهشی بازار سهام نام برد که همه آن ها به بحث کاهش اعتماد سرمایه گذاران به بازار سهام منتهی می شوند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود:  قبل از آغاز اصلاح بازار در نیمه دوم مردادماه، مجموعه ای از تصمیمات و رویدادها اتفاق افتاده است که موجب شد خوش بینی ها نسبت به تداوم رشد قیمت ها در بورس کمرنگ شود و برخی اظهارات و تصمیمات نابجا موجب شد اصلاح در ادامه روند به ترس و هیجان ناشی از آن منجر شود که در این مواقع سرمایه گذاران به رویدادهای مثبت پیرامون بازار سهام توجهی نمی کنند.  

عسکری توضیح داد: در خصوص روند فعلی بازار سهام که در جهت عکس سایر بازارهای موازی در حرکت است به نظر می رسد همچنان بازار عوامل بنیادی شرکت ها را در نظر نگرفته و به کلیت بازار که عدم تعادل در آن مشهود است، توجه می کند و تا زمانی که بازار در تمامی بخش ها به تعادل نرسد و سرمایه گذاران تفکر سهامداری بلندمدت را جایگزین نوسان گیری نکنند، نمی توان کاملا  به پایان روند کاهشی خوشبین شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: حضور حداکثری بازارگردانان در تمامی سهم ها که اخیراً مورد تاکید نهادهای ناظر قرار گرفت، حرکتی مثبت در این راستا قلمداد می شود که باید قبل تر از آن نسبت به این موضوع تصمیم گیری می شد.

به گفته عسکری، سوالی که در ذهن بسیاری از فعالان بازار سرمایه در خصوص عملکرد سهامداران عمده شرکت ها  وجود دارد آن است که چه رویداد با اهمیتی در کلیت بازار سهام و اقتصاد کشور و عملکرد شرکت های زیرمجموعه روی داده است که در  سه ماه گذشته در قیمت های بالاتر از قیمت فعلی عرضه نداشته اند و هم اکنون در قیمت های فعلی با اصلاحات شارپ خریدار سهام خود نیستند.

معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید، افزود: در هر صورت به نظر می رسد حضور فعال بازارگردانان و نظارت دقیق سازمان بورس و اوراق بهادار بر عملکرد ایشان می تواند آغازی نوید بخش بر ایجاد تعادل در کل بازار باشد.

تکانه های تاثیرگذار در روند بازار سرمایه
عسکری همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص مهم ترین تکانه‌ هایی که می تواند در روند بازار تاثیرگذار باشد، اظهار داشت: نوسان بازار سهام جزئی از ذات آن است و حتی در اقتصادهای باثبات هم  نوسانات شارپ در بازار سهام مشاهده می شود که در دو ماه گذشته در بسیاری از کشورها وجود داشته است.

وی با بیان اینکه بازار سهام به مانند حسگرهای قوی از تمام بخش های حیاتی کشور تاثیر می پذیرد، ادامه داد: بنابراین آن چه می تواند بر بازار سهام تاثیر گذاشته و روند اصلاح را متوقف کند، مجموعه تصمیمات و اظهارنظرهایی است که حس اعتماد را در میان سرمایه گذاران افزایش دهد.

عسکری تصریح کرد: در مقاطعی از روند فعلی نقدینگی بسیاری از حقوقی های بازار صرف خرید و حمایت سهام شد در حالی که این موضوع بدون ارزیابی سایر متغیرها صورت گرفت. لذا آن چه می تواند روند بازار را تغییر دهد گزارش های شش ماهه شرکت هاست که به نظر می رسد با قیمت های جهانی، تورم داخل و قیمت ارز در سامانه نیما و بازار آزاد می تواند جذابیت سهام شرکت ها را افزایش دهد.

وی تاکید کرد:  آغاز به کار بازارگردانان در تمامی سهام پذیرفته شده در بورس و فرابورس نیز در این راستا کمک کننده خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سهام باید یک بازی برد-برد را برای تمامی فعالان آن ایجاد کند تا در آن ابزارها و نهادهای جدید به موفقیت لازم دست یابند، اظهار داشت:  پیشنهاد می شود بازارگردانان مستقیم و بدون واسطه، سفارش های خود را به بازار ارسال کنند تا در نتیجه آن هزینه بازارگردانی سهام به صفر برسد و از این طریق سهامداران عمده بابت به تعادل رساندن  سهام شرکت های زیرمجموعه با به کارگیری منابع نقدینگی خود، هزینه ای متحمل نشوند.

عسکری در ادامه این گفت و گو در پاسخ به این سوال که فکر می کنید تلاش ها برای بازگشت روند بازار به مدار منطقی و افزایش ضریب نقدشوندگی تا کی به نتیجه مطلوب و مورد انتظار می رسد، گفت: این موضوع کاملا بستگی به همت و تلاش سازمان بورس، بورس ها و کانون نهادهای سرمایه گذاری در الزام سهامداران عمده شرکت ها و بازارگردانان در مشارکت عملیات بازارگردانی و به تعادل رساندن عرضه ها دارد.

وی خاطرنشان کرد: گزارش های عملکرد دوره ای جذاب شرکت ها در کنار حمایت بازارگردانان می تواند روند بازار را به زودی به حالت عادی و منطقی بازگرداند.

معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید همچنین گفت: ضریب نفوذ بازار سهام در کشور به شدت افزایش یافته است و لذا برای جلوگیری از خروج بازار از مسیر منطق، تحلیل و استدلال، نقش فعالان بازار سهام و رسانه های مختلف در اطلاع رسانی مناسب از وضعیت شرکت ها و ماهیت بازار سهام و ممانعت از رفتارهای هیجانی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: اقدام حقوقی ها در صیانت از حقوق سهامداران و سهام شرکت های زیرمجموعه با استفاده از منابع در دسترس تا جلب اعتماد سایر سرمایه گذاران امری است که باید مدنظر تصمیم سازان قرار گیرد.

بازگشت به مدار رشد با تقویت اعتمادسازی در بازار
به گفته عسکری، در شرایطی که تمام فعالان حرفه ای بازار بر ارزندگی سهام اکثریت شرکت ها در مقطع کنونی اتفاق نظر دارند پیش بینی می شود بازار به زودی به تعادل رسیده و پس از اعتمادسازی به مدار رشد خود باز گردد.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در پاسخ به این سوال که  آیا می توان افزایش قیمت دلار و طلا در یک ماه اخیر و افت محسوس شاخص‌کل بازار سرمایه را به نوعی به «پیش خور شدن» بحث تحریم‌های ایران مرتبط دانست، گفت: بازار سهام همواره با نوسان همراه است و از تمامی متغیرهای پیرامون خود تاثیر می پذیرد. لذا بحث استفاده از مکانیسم ماشه هم موضوعی جدید در تقابل آمریکا با سایر کشورهای عضو برجام و ایران نیست و عملا کشور از سال های گذشته درگیر شدیدترین تحریم ها از سوی کشور آمریکا بوده است.

عسکری تصریح کرد: باید توجه داشت که پول هوشمند همواره به دنبال کسب بازدهی مناسب است و مدام در بازارهای مختلف جابجا می شود ولی در اقتصاد، امکان جابجایی و تحرک نقدینگی میان بازارها به خصوص بازارهای ارز و سکه بسیار پرهزینه و کند است و امکان جابجایی سرمایه های کلان در آن ها وجود ندارد. ضمن این که افزایش قیمت ارز عملا سودآوری بسیاری از شرکت های بزرگ را با تغییرات مثبت بالایی همراه می سازد و در نتیجه به نظر می رسد افت بازار سهام بیشتر جنبه احساسی و هیجانی داشته که این روند به مرور زمان کاهش خواهد یافت.   

کد خبر: ۴۴٬۲۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha