۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
دولت همراهی نکند، کارت الکترونیکی شکست می خورد/ طرح کالا برگ الکترونیکی چهارشنبه در مجلس
«بازار» از زوایای طرح جدید معیشتی مجلس گزارش می دهد؛

دولت همراهی نکند، کارت الکترونیکی شکست می خورد/ طرح کالا برگ الکترونیکی چهارشنبه در مجلس

سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: طرح ارایه کالا برگ الکترونیکی به ۶۰ میلیون جمعیت کشور با هدف جبران رشد قیمتها و کمک هزینه زندگی آنها در مجلس آماده شده و چهارشنبه هفته جاری مورد بررسی دقیق و موشکافی قرار می گیرد.

اسدالله خسروی؛ بازار: افزایش نرخ ارز و تاثیر گذاری آن بر رشد قیمت کالا و خدمات در بازار باعث شده است تا معیشت قشر کم درآمد و ضعیف جامعه بسیار سخت شود.

رشد بیکاری در پی رکود اقتصادی و تبعات بیماری کووید ۱۹ از یک طرف و کاهش شدید ارزش پول ملی به دلیل نوسانات بازار از طرف دیگر فشار مضاعفی به سرپرستان خانوار و آحاد مردم بخصوص قشر متوسط و کم درآمده جامعه وارد کرده است تا جایی که به گفته کارشناسان دهک های پایین درآمدی جامعه به زیر خط فقر رفته اند.

کوچ خیلی ها از تهران و کلانشهر به حاشیه های شهر در کنار رشد بیکاری، ناهنجارهای اجتماعی و بزه کاریها بخشی از تبعات افت ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم است که این روزها به عینه دیده می شود. از طرفی رشد قیمت ارز و بدنبال آن افزایش بهای برخی کالاهای نظیر مسکن، طلا، خودرو، سکه و... به نفع ۲ دهک بالا درآمدی جامعه تمام شده چرا که آنها با افزایش قیمت ها دارایی هایشان نیز ارزشمندتر شده است.

پرداخت حدود ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر در هر مرحله 
اکنون و در شرایطی که فشار زندگی در پی گرانی های سرسام آور بر قشر ضعیف جامعه مستولی است، مجلس شورای اسلامی درصدد اجرای طرح ارایه کالابرگ الکترونیکی به بخش عمده ای از جمعیت کشور است تا از این طریق بخشی از مایتاج عمومی مردم تامین شود. در این طرح قرار است برای افرادی که درآمد حداقلی دارند و معیشت آنها با سختی روبرو شده است سرانه ای تعلق خواهد گرفت که احتمالا در هر مرحله حدود ۶۰ هزار تومان به آنها داده می شود و همچنین برای افرادی که کمتر از حداقل دستمزد درآمد دارند که خانواده های کمیته امداد، بهزیستی و رزمندگان معسر را تشکیل می دهند حدود ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر و در هر مرحله پرداخت خواهد شد. این مبالغ در کارت اعتباری آنها شارژ و تنها برای خرید کالاهای اساسی که اسامی این کالاها بعد از تصویب این طرح از سوی وزارت رفاه اعلام خواهد شد.

کم درآمدها در فشار و تنگنای اقتصادی
علی رضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره جزئیات طرح کالا برگ الکترونیکی که قرار است پس از تصویب نهایی در مجلس شکل اجرایی به خود گیرد، افزود: این طرح باید ار ماه های گذشته مورد بررسی و تصویب قرار می گرفت چرا که اکنون فشار اقتصادی کم درآمدها را در تنگنای معیشتی قرار داده است.

وی با بیان اینکه طرح ارایه کالا برگ الکترونیکی به دهک های پایین درآمدی جامعه در هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی مطرح و از چهارشنبه همین هفته توسط کمیسیون های تخصصی مجلس روی جزئیات آن بحث و برای تصویب نهایی آماده می شود گفت: شعار مجلس یازدهم بهبود معیشت مردم و حمایت از اقشار ضعیف جامعه است بنابراین این طرح برای اجرا پس از بررسی و موشکافی در کمیسیون های تخصصی مجلس به زودی به تصویب نهایی می رسد.

بودجه طرح کالابرگ الکترونیکی آماده است
وی در پاسخ به اینکه تامین هزینه طرح ارایه کالابرگ های الکترونیکی در شرایطی که دولت با کسری شدید بودجه مواجه است چگونه خواهد بود، تصریح کرد: بخش عمده ای از منابع مالی چنین طرحی از محل ارز اختصاص یافته ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی تامین می شود. از طرفی هم مجلس و هم دولت بدنبال منظم کردن مصارف بودجه کالاهای اساسی است. بنابراین مشکلی از حیث بودجه چنین طرحی را تهدید نمی کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این طرح مزایای فراوانی دارد که با اجرای آن علاوه براینکه پرداخت های در قالب حمایت مالی از جامعه هدفمند و منظم می شود، بلکه مانع از آن شده تا چنین منابعی در اختیار متمکنین قرار گیرد.

بنا به این گزارش، طرح ارایه کالابرگ الکترونیکی در حالی مطرح است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی سفت و سخت بدنبال اجرایی آن هستند که اخیرا نیز رئیس مجلس با اشاره به اینکه برای برخی خانوارها کالاهای اساسی دست نیافتنی شده است، بر حفظ و افزایش قدرت خرید کالاهای ضروری و سبد غذایی توسط مردم تاکید کرد. قالیباف با بیان این که متاسفانه ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیصی به کالاهای اساسی نتوانسته مسیر درستی را طی کند و نتیجه مطلوبی داشته باشد و به اجماع همه کارشناسان هدر رفت آن بیش از مزیتش بوده است، تاکید کرد: ارز یارانه‌ای تخصیصی برای تامین کالاهای اساسی باید به درستی در اختیار جامعه هدف قرار بگیرد تا بتوانیم به بهترین نحو از داشته‌های خود استفاده کنیم. ما معتقدیم باید در فواصل منظم تا پایان سال اقلام اساسی مورد نیاز خانوارها را مانند گوشت و روغن و برنج و دیگر کالاهای اساسی را با قیمت ارزان در اختیار خانوارهای مشمول قرار داد.

پرداخت یارانه ها منظم می شود
حمایت بهارستان نشینان از اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه با تامین بسته معیشتی در حالی است که خیلی ها این روزها برای تامین خورد و خوراک اولیه خود لنگ مانده اند. این طرح در اصلاح قانون بودجه ۹۹ و دو منبع برای آن در نظر گرفته شده است اول از تعدادی ردیف های تبصره ۱۴ قانون بودجه است که هدفمندی یارانه ها را شامل می شود و دوم ۱۵ هزار میلیارد تومان از بند «و» تبصره دو قانون بودجه است که با فروش بعضی از دارایی های دولت، منابعی را تأمین می کنیم و همچنین ۱۰ هزار میلیارد تومان در این طرح برای همسان سازی حقوق بازنشستگان دیده شده است.

تامین بخشی از اقلام ضروری سبد مصرفی خانوارها با اجرای طرح ارایه کارت الکترونیکی کالا آن هم در این شرایط سخت اقتصادی اقدامی درست، ضروری و بجاست اما خیلی از اقتصاددانان معتقدند؛ زیر ساخت های این طرح باید از قبل آماده باشد و دولت نیز در اجرای چنین طرحی پیشقدم شود تا در جریان اجرا مشکلی طرح را تهدید نکند.

دولت در اجرای طرح باید پای کار بیاید
جواد اسماعیلی کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» درباره تبعات اجرایی شدن این طرح گفت: رویکرد مجلس در حمایت از قشر کم درآمد جامعه با ارایه کارت الکترونی کالا هر چند اقدامی درستی است اما معلوم نیست زیرساخت های چنین طرحی آماده است یا خیر. و یا اینکه مطمئن بود بانک اطلاعاتی درستی در شناسایی افراد مستحق برای دریافت چنین خدماتی وجود دارد یا نه، هم چنان جای سئوال است.

وی با بیان اینکه چگونگی تامین بودجه و نحوه توزیع کالاها نیز در این طرح باید به خوبی مدنظر گرفته شود، افزود: مجلس و دولت باید در کنار هم این طرح را اجرا کنند چرا که اگر مجلس بانی طرح و دولت اجرا کننده این طرح شود این امکان وجود دارد که مشکلاتی در اجرا، طرح را تهدید کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تلاش مجلس برای عملیاتی کردن این طرح گفت: نکته ظریفی که در این طرح باید مورد توجه قرارگیرد این است که دولت قبل ازاینکه مجلس به این موضوع وارد عمل می شد اقدام خاصی انجام نداده و یا به نوعی احساس نیاز نکرده است.

کد خبر: ۴۴٬۱۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • افضل قربانی NL ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      0 0
      سهام پارس و سهام عدالت تا است بورس بفروش تحمیل