۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
مسئولان دولتی کاری نکنند، بازار ارز آرام می‌شود!
رئیس پیشین بانک مرکزی:

مسئولان دولتی کاری نکنند، بازار ارز آرام می‌شود!

مظاهری، رئیس پیشین بانک مرکزی از عملکرد دولت در راستای افزایش نقدینگی در کشور و چاپ بی رویه اسکناس انتقاد کرد.

به گزارش بازار، طهماسب مظاهری، در ارتباط با وضعیت کنونی بازار ارز و بی‌عملی مسئولان مربوطه برای حل این مسئله گفت: آنها هیچ کاری نکنند، بازار آرام می‌شود، متاسفانه می‌بینیم که از سوی دولت در این زمینه کاری که نباید انجام شود، صورت می‌گیرد و به صورت مرتب شاهد افزایش نقدینگی در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه شاهد افزایش چاپ اسکناس و رشد نقدینگی با سرعت بالایی در کشور هستیم، خاطرنشان کرد: این کاری که مسئولان اقتصادی انجام می‌دهند به مانند این است که آتشی روشن شده است و آنها دائم روی آن بنزین می‌ ریزند تا شعله ورتر شود.

مظاهری با اعتقاد بر اینکه اقدامات دولت باعث افزایش نقدینگی در کشور شده و خود این نقدینگی نیز زمینه‌ساز رشد تورم شده است، گفت: چندی پیش رئیس جمهور با خوشحالی گفت که رشد تولید ناخالص ایران به منفی سه رسیده است، من تاکنون رئیس جمهوری را در هیچ کشوری ندیده‌ام که بیاید از منفی بودن رشد تولید ناخالص خود اظهار خشنودی کند چرا که این انتظار وجود داشته منفی‌تر از این موضوع باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید دولت با اتخاذ سیاست‌هایی رشد نقدینگی در کشور را از ۲۸ و ۲۹ درصد به ۱۵ و ۱۶ درصد برساند در ارتباط با اظهارات برخی از افراد سیستم بانکی کشور مبنی بر اینکه برخی از صادرکنندگان، ارز حاصل از صادرات خود را وارد بازار نکرده‌اند، تصریح کرد: به نظرم در این ارتباط دولت باید صادر کنندگان را به چهار دسته تقسیم کند و با هر کدام از آنها به نحو مناسب خود رفتار کند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: تعدادی از صادرکنندگان همان گروه‌هایی هستند که دولت می‌گوید ارز حاصل از صادرات خود را وارد بازار نکرده‌اند، دسته دوم کسانی هستند که کار صادرات را انجام داده‌اند ولی روند نقل و انتقالات بانکیشان با توجه به تحریم‌ها دچار مشکل شده‌اند و دولت باید به آنها کمک کند تا مشکل آنها حل شود.

رئیس پیشین بانک مرکزی افزود: گروه سوم نیز صادرکنندگانی هستند که کالاهای خود را به کشورهای همسایه صادر کرده‌اند از جمله عراق و افغانستان و در مقابل آن ریال گرفتند، دسته چهارم نیز افرادی هستند در پی صادرات به امر واردات نیز مشغول هستند و می‌خواهند با ارز حاصله کالاهای وارداتی از جمله کالاهای اساسی را وارد کنند.

مظاهری تاکید کرد: من به اتاق بازرگانی و همچنین آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی پیشنهاد می‌کنم که صادرکنندگان را به این چهار دسته تقسیم کنند و با هر کدام بر اساس شرایط برخورد کنند، چراکه نباید با همه یکسان برخورد شود.

کد خبر: ۴۴٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha