۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
سالانه ۶ میلیون مترمکعب آب به ذخیره سفره‌های زیر زمینی زنجان افزوده می‌شود
با اجرای طرح‌های آبخیزداری؛

سالانه ۶ میلیون مترمکعب آب به ذخیره سفره‌های زیر زمینی زنجان افزوده می‌شود

زنجان- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان گفت: افزوده شدن سالیانه شش میلیون مترمکعب آب به ذخیره سفره‌های زیر زمینی در هر بار وقوع از نتایج اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

به گزارش بازار به نقل از منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان خلیل آقاجانلو، با بیان اینکه صندوق توسعه ملی حامی منابع طبیعی است و اعتبارات آن به این منظور از سال ۹۷ اختصاص می یابد، گفت: آبخیزداری با روش مدیریت پایدار منابع آب و خاک راهی برای حفظ منابع طبیعی و کمک به رشد و توسعه کشور در سال جهش تولید است.

وی یادآورشد: قرار گرفتن در جغرافیایی خاص، بارندگی های سیل آسا که در ایام مختلف سال شاهد آن هستیم همچنین موضوع خشکسالی، کم آبی و برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی، از چالشی هایی هستند که استان زنجان با آن رو به رو است و می تواند در آینده مشکلات زیادی ایجاد کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان گفت: یکی از اقدامات مفید و موثر برای مدیریت آب های سطحی و کمک به تغذیه آب های زیر زمینی در کل دنیا اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری است که این طرح در کشور ما نیز با اقبال عمومی رو به رو شده است و  مسیر اجرایی طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان با تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی سرعت یافته است.

آقاجانلو با بیان این که با اجرای این طرح ها سیلاب های فصلی و روان آب های سطحی کنترل ومدیریت می شود تاکید کرد: خسارت های ناشی از سیلاب ها نیز کاهش یافته و کنترل می شود.

وی با اشاره به اینکه اداره کل منابع طبیعی استان در راستای مدیریت بهینه موضوع نسبت به انجام مطالعات توجیهی و تفصیلی اجرایی در بخش های مختلف اقدام کرده است گفت: مناطق بحرانی و سیلابی همچنین مناطق با فرسایش خاک بالا شناسایی می شوند و طرح های تفصیلی اجرایی آن ها تهیه شده و در نهایت اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در این مناطق متمرکز می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان، کاهش خسارات سیل، کاهش فرسایش خاک، کنترل روان آب ها، کاهش خسارت های اقتصادی و اجتماعی، تقویت میزان آبدهی چشمه ها و چاه های آبی به ویژه کشاورزی برای تولید هرچه بیشتر محصول را از جمله مزایای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری است.

آقاجانلو گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد مقوله تولید و حمایت از تولید همچنین جهش تولید این اقدامات توانسته تاثیر بسزایی در میزان تولید محصولات کشاورزی داشته باشد.

وی ابراز کرد: افزوده شدن سالیانه شش میلیون مترمکعب آب به ذخیره سفره های زیر زمینی در هر بار وقوع از نتایج اجرای طرحهای آبخیزداری است.

کد خبر: ۴۴٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha