۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۴
هراس گردشگری از دریا/ اتوبوس دریایی غرق شد
بازار گزارش می‌دهد؛

هراس گردشگری از دریا/ اتوبوس دریایی غرق شد

ساری- گردشگری مازندران با گذشت سال‌ها و دادن وعده‌های فراوان همچنان در لب آب زمینگیر شده و پا به دریا نگذاشته است.

بازار؛ گروه استان ها: همواره وعده متولیان بخش های مختلف در مازندران که قرار بود دریا را به محلی برای توریسم دریایی مبدل کنند، تکرار می شود اما واقعیت آن است که گردشگری در مازندارن لبه آبی و قلیانی است وهنوز تا دریا فاصله زیادی دارد.

وجود بیش از ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و جاذبه های فراوان دریایی در حالی است که مازندران از بخش گردشگری دریایی مغفول و محروم مانده است و این وضعیت درحالی است که شقوق دیگر گردشگری در استان نیز در پی شیوع کرونا دچار لنگ و مشکل شده است.

بخشی گردشگری از زیرساخت ها رنچ می برد
ایوب فلاح نژاد رئیس کمیسیون تخصصی گردشگری مازندران در این زمینه به خبرنگار بازار می گوید بخش گردشگری در استان مازندران در حال حاضر از مشکلات زیرساختی رنج می برد و باید زیرساخت های مناسب آن فراهم شود.

وی با اظهار اینکه دولت باید برای حمایت از فعالان حوزه گردشگری پا پیش گذارد، یادآور شد: اگر دولت دست دردست بخش خصوصی دهد می توانیم با ورود سرمایه گذاران از فرصت های بی بدیل گردشگری در استان بهره گیری کنیم.

وی با عنوان اینکه راهکارهای مناسب برای برون رفت حوزه گردشگری از مشکلات نیاز است، تصریح کرد:در حال حاضر این بخش از مشکلات حوزه زیرساختی رنج می برد و باید برای تامین آن برنامه ریزی کرد.

فلاح نژاد با بیان اینکه سرمایه گذاران داخلی و خارجی زیادی علاقمند به فعالیت در حوزه گردشگری استان هستند،وجود موانع فراروی و بروکراسی های زائد را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: صنعت گردشگری در مازندران با جاذبه های فراوان می تواند در رونق کسب و کارهای متعدد و اقتصاد جوامع محلی حرف اول را بزند.

به گفته وی برای بهره مندی از ظرفیت های گردشگری استان و رونق درآمد زایی این بخش باید بین بخش خصوصی و دولت ارتباط بیشتری وجود داشته باشد زیرا زیرا صنعت گردشگری استان منحصربفرد است.

برای بهره مندی از ظرفیت های گردشگری استان و رونق درآمد زایی این بخش باید بین بخش خصوصی و دولت ارتباط بیشتری وجود داشته باشد زیرا زیرا صنعت گردشگری استان منحصربفرد است

رئیس کمیسیون تخصصی گردشگری در مازندران به تاثیر کرونا بر بخش گردشگری مازندران اشاره و اضافه کرد: این ویروس خسارت های زیادی به کسب و کارهای مرتبط با گردشگری وارد کرد درحالی برخی بانک ها به مصوبات دولت برای حمایت از کسب و کارها توجه ای نمی کنند.

وی با عنوان اینکه امهال تسهیلات و دادن مهلت برای پرداخت قبوض انرژی و تامین اجتماعی از جمله درخواست های فعالان این بخش است، خواهان توجه و تکمیل بانک ها به مصوبه دولت شد.

فلاح نژاد ضعف در زیرساخت های الکترونیکی حوزه گردشگری را از دیگر موانع فراروی بیان کرد و گفت: گردشگری مجازی دهه ها قبل در دیگر کشور راه افتاده اما در ایران و مازندران این بخش با موانع زیرساختی مواجه است.

اتوبوس دریا نرسید
به رغم تلاش های صورت گرفته در حوزه گردشگری مازندران اما همچنان اضلاع مختلف گردشگری در استان فعال نشده و این بخش روی ریل سنتی و اولیه در حرکت است. راه اندازی اتوبوس دریایی از جمله وعده های متولیان در سال های مختلف است و به گفته علی احسانی مشاور اتاق بازرگانی مازندران هنوز وعده ایجاد و راه اندازی اتوبوس دریایی محقق نشده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در بخش توسعه صنعت گردشگری مجازی و الکترونیکی نیز اقدامات خاصی انجام نداده ایم،ادامه داد:برای ایجاد توریسم دریایی و بهره گیری از ظرفیت های دریا در استان نیازمند جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی قوی هستیم.

برای ایجاد توریسم دریایی و بهره گیری از ظرفیت های دریا در استان نیازمند جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی قوی هستیم

وی با تاکید براینکه توریسم دریایی منجر به افزایش ضریب ایمنی نوار ساحلی و رونق اقتصادی می شود، آن را پاشنه آشیل گردشگری در استان ذکر کرد و خواستار رفع موانع فراروی شد.

احسانی همچنین گردشگری سلامت را از دیگر بخش های حوزه گردشگری برشمرد و گفت: به دلیل فاصله نزدیک مازندران با پایتخت و وجود جاذبه های طبیعی این استان برای رونق این نوع گردشگری ظرفیت های متعددی دارد.

وی سفر گردشگری عربی به کشور و استان را دلیل خوبی برای رونق گردشگری به ویژه در حوزه سلامت در استان بیان کرد و خواستار برنامه ریزی در این بخش شد.

در عین حال مهران حسنی معاون گردشگری میراث فرهنگی مازندران نیز با اشاره به ظرفیت های متعدد حوزه گردشگری در استان گردشگری دریایی و توریسم دریا را از لازمه های رونق گردشگری در استان بیان کرد و گفت: ایجاد اسکله های دریایی از جمله مزیت های رونق این نوع گردشگری است.

مهران حسنی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به خسارت های ناشی از شیوع کرونا در استان، خسارت این بیماری را به بخش گردشگری فقط در دو ماه اول ۵۳۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

وی با اظهار اینکهدر حال حاضر اماکن اقامتی و هتل ها با نیمی از ظرفیت فعالیت دارد، تاکید کرد از اینرو گردشگری باید به سمت گردشگری هوشمند و هدفمند سوق داده شود.

حسنی با عنوان اینکه درآمد قابل توجهی از اقتصاد استان و مردم با گردشگری گره خورده است، گردشگری هوشمند را راهکار اساسی برای حل مسائل بیان کرد و گفت: در حال حاضر به دلیل بروز بیماری کرونا،خسارت ناشی و وارده به بخش گردشگری بیش از سایر بخش ها است.

وی بخشودگی مالیاتی و تخفیف در بیمه تامین اجتماعی را برای حمایت از این بخش الزامی دانست.

درحالی گردشگری مازندران همچنان روی ریل سنت ها پیش می رود که بسیاری از فعالان این حوزه افزایش هزینه ها، قوانین نامناسب بیمه ای و نبود برنامه ریزی مناسب برای گردشگری هدفمند و هوشمند را از جمله چالش های فراروی حوزه گردشگری عنوان می کنند.

کد خبر: ۴۴٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha