۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
قیمت خرید تضمینی گندم نباید کمتر از ۵ هزار و ۴۰۰ تومان باشد
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور:

قیمت خرید تضمینی گندم نباید کمتر از ۵ هزار و ۴۰۰ تومان باشد

ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور از افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه‌های کشاورزی در سال‌جاری اشاره و تاکید کرد قیمت خرید تضمینی ندم نباید کمتر از ۵۴۰۰ تومان باشد.

به گزارش بازار، محمدشفیع ملک زاده با اشاره به اینکه دولت همزمان با برداشت گندم، نرخ خرید تضمینی را اعلام کرده است و این تاخیر همواره صورت گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر با تایید شورای نگهبان و مصوبه مجلس، هنوز هم می‌توان دست به کاشت گندم زد، پس کشاورزان بهتر است صبر کنند تا اصلاحیه‌ مورد نظر در قیمت تعیین شده از سوی دولت، صورت گیرد.

ملک زاده خاطرنشان کرد: اگر مدت زمان بیشتری طول بکشد، باز هم می‌توان مثل سال‌های قبل که اصلاحیه صورت می‌گرفت [و قیمتی بالاتر تعیین می‌شد، نسبت به کاشت اقدام و در آینده نزدیک حق واقعی کشاورزان را پرداخت کنیم].

وی با تاکید بر اینکه حقوق کشاورزان باید بصورت عادلانه در دسترس گندم‌کاران قرار گیرد، گفت: ۴هزار تومان که بعنوان نرخ قیمت تضمینی تعیین شده است، به هیچ عنوان هزینه‌های تولید گندم را پوشش نمی‌دهد.

ملک زاده ادامه داد: قیمت گندم در سال قبل هم نباید کمتر از ۳۵۰۰ تومان تعیین می‌شد. امروزهم که با افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی بالغ بر ۳۰۰درصد روبرو هستیم، افزایش هزینه‌های تولیدِ کشاورزی بیش از ۱۰۰ درصد شده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور خاطرنشان ساخت: قیمت گذاری کمتر از ۵۴۰۰ تومان برای نرخ تضمینی، هیچ ارزشی برای کشاورزانِ گندم کار نخواهد داشت.

ملک زاده همچنین به مشکلات نرخ‌گذاری جو، کلزا، چغندر و سایر محصولات دیگر از جمله پنبه را متذکر شد و تاکید کرد: دولت باید فکری برای این محصولات کند.

در ادامه علی خان‌محمدی، دبیر بنیاد ملی گندم‌کاران، اصلاح مکانیزم و زیرساخت‌های کشاورزی را مقدمه‌ افزایش قیمت و خرید تضمینی دانست و افزود: در چند روزی که قیمت گندم ۴۰۰۰ تومان اعلام شد، دیدیم که دلالان چه‌ها کردند. پس باید کشاورزی قراردادی را در کشور نهادینه کنیم.

وی افزود: اگر امسال ۱۵ میلیون تن گندم در اختیار داشته باشیم، کل نقدینگی دولت برای خرید این محصول، ۷۵هزار میلیارد تومان می‌شود که ۲۲ هزار میلیارد، از محل تبدیل گندم و فروشِ آرد مجدد به خزانه باز می‌گردد.

خان‌محمدی از این اعداد و ارقام نتیجه گرفت: هزینه اصلی دولت برای خرید گندم، در اصل ۵۳ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: اگر دولت ۷هزار میلیارد تومان هم بابت یارانه کود و سم بپردازد، ۶۰ هزار میلیارد تومان در کل محاسبه می‌شود که برای مقوله‌هایی چون امنیت غذایی و رضایت کشاورزان، رقم کمی است.

خان‌محمدی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو تصریح کرد: چرا نباید کشاورزی را بر اساس سفارش‌ها مدیریت کرده و راهکارهای درست ارائه دهیم!؟

کد خبر: ۴۴٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha