۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
دلار به کانال ۲۸ هزار تومان بازگشت/ احتمال کاهش قیمت ارز در روزهای آتی
«بازار» گزارش می دهد؛

دلار به کانال ۲۸ هزار تومان بازگشت/ احتمال کاهش قیمت ارز در روزهای آتی

نرخ ارز امروز در بازار آزاد در حالی با افت قیمت همراه شد که برخی کارشناسان با پیش بینی سیر نزولی نرخ این کالا در روزهای آینده، افزایش قیمت ها را با توجه به نوسان فعالیت دیگر بازارها طبیعی عنوان می کنند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت دلار که دیروز برای رسیدن به کانال ۳۰ هزار تومان در حرکت بود، امروز کاهش یافت و به کانال ۲۸ هزار تومان افتاد.

امروز بازار داد و ستد ارز چون روزهای گذشته پرالتهاب نیست خیلی ها فروشنده ارز شده اند و قیمت ها نیز به شکل خزنده ای نزولی شده است. به عقیده کارشناسان رشد بی منطق قیمت ها در بازار ارز و سکه ازعوامل متعددی سرچشمه می گیرد که مهمترین آن انتخابات پیش روی رئیس جمهور آمریکا و نوسانی بودن بازار سرمایه است.

عده ای دیگر می گویند؛ وعده های بی عمل بانک مرکزی درساماندهی بازار ارز، این بازار مهم اقتصادی را به چنین روزی مبتلا کرده است چرا که فعالان بازار ارز دیگر چون گذشته به وعدهای مسئولان در تعدیل قیمت این کالا و ساماندهی چنین بازاری توجه جدی ندارند.

گرانی ارز در پی رشد بالای تقاضا 
البته بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز هر از چندگاهی اقدام به عرضه ارز در صرافی های مجاز برای جلوگیری از رشد جهشی قیمت این کالا در بازار می کند اما با توجه به رشد بالای تقاضا در بازار منابع ارزی به سرعت خریداری شده  و پس از چند روز دوباره تقاضا در بازار شکل می گیرد که این روند منجر به افزایش قیمت خواهد شد. افزایش قیمتی که تاثیر مستقیم و غیر مستقیمی بر روی قیمت همه کالا و خدمات دارد و ارزش پول ملی ضعیف تر می کند.

این که چرا بازار ارز در سال گذشته از ثبات نسبی خاصی برخوردار بود اما اکنون شرایط مساعد ندارد، ناشی از بی تحرکی اقتصاد و نیز آثار شیوع ویروس کرونا که منجر به ایجاد محدودیت های در بخش صادرات و واردات کشور شد و ارز آوری را کاهش داد. اکنون نیز با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری امریکا خیلی ها برای تهیه ارز و بیم از احتمال افزایش قیمت این کالا بعد از انتخابات  متاسفانه متقاضی ارز شده اند که البته این رویکرد رویکردی اشتباه است  چرا که بانک مرکزی بدنبال ساماندهی بازار ارز است و این احتمال وجود دارد که با یک تصمیم گیری قیمت ها در بازار ارز بشدت کاهش و سرمایه گذاران ارزی متضررشوند.

تزلزل در بازار ارز با عرضه اسکناسهای خارجی به بازار
طوری که با افزایش قیمت ارز در معاملات دیروز و افزایش قیمت دلار به بیش از ۲۹ هزار تومان درهم امارات به بازار تزریق شد و این اقدام باعث کاهش نرخ انواع ارز به خصوص دلار شده است. طوری که قیمت دلار امروز در بازار به ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان، یورو ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. البته با افزایش نوسات در بازار ارز بازارساز را مجبور به تصمیم گیری برای مدیریت عرضه و تقاضا کرد از این رو علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.

زمانی که قیمت ارز در بازار آزاد افزایش می یابد بازار ساز نیز بدنبال قیمت بازار آزاد افتاده و با افزایش قیمت سعی بر آن دارد که مانع از رشد قییمت ها شود  اما گویا طی این روزها بازار ارز بازارساز استقبال آنچنانی نکرد و این موضوع باعث شد تا قیمت ارز در این مدت  افزایشی شود. این در حالی است که در صرافی‌های بانکی نیز قیمت ارز به دنبال بازار آزاد درحال رکوردزنی جدید است.  

دلار صرافی ها ۲۸ هزار و ۶۵۰ تومان
به طور مثال  قیمت فروش دلار در صرافی ها با ۱۵۰ تومان افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۲۸ هزار و ۶۵۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز ۲۸ هزار و ۵۵۰ تومان درج شده است. همچنین قیمت فروش یورو نیز با ثبات نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل ۳۳ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت خرید یورو ۳۳ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده است. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغییر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند. با کاهش قیمت ارز در روز جاری قیمت انواع طلا و سکه نیز در بازار تغییر کرد طوری که در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۵۶ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. است. علاوه بر این قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. ، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۶۷۵ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۴۴۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

ترس از تبعات انتظارات تورمی سرمایه گذاران را راهی بازارهای کرده است
شهاب آزادی کارشناس مالی در گفتگو با «بازار» درباره نوسان نرخ ارز در بازار گفت: نوسان بازار سرمایه و ترس خیلی از سرمایه گذاران از وجود انتظار تورمی در اقتصاد کشور که تبعات آن منجر به افت ارزش پولی می شود موجب شده است تا سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در انواع بازارها ترغیب کند.

وی با بیان اینکه نوسان قیمت ارز مقطعی و افزایش قیمت دلار و سکه به دلیل رشد بالای تقاضا در بازار است، خاطر نشان کرد: بانک مرکزی با سیاست گذاری های خاص باید بازار را کنترل کند، اما نباید با افزایش غیر منطقی رشد نرخ ارز در بازار اقدام به ارز پاشی برای تعدیل قیمت ها در بازار کند چرا که هرچند شاید با این اقدام قیمت ها کاهش می یابد اما این کاهش مقطعی باست و و پس از چند روز قیمت ها در پی رشد تقاضا به این کالا دوباره افزایش می یابد.

آزادی اظهارداشت: چنانچه سایر بازارهای سرمایه گذاری با اصول کارشناسانه به درستی فعال شوند و نقدینگی جذب بازارهای رسمی و یا مراکز تولید و بنگاههای اقتصادی شود شاهد نوسان شدید در برخی بازارها چون سکه و ارز نخواهیم بود.

بنا به این گزارش، البته بانک مرکزی معتقد است که قیمت ها در بازار ارز بی منطق افزایش یافته و این نرخ ها غیر واقعی است. در چنین شرایطی سرمایه گذاران باید با ریسک بالا برای سرمایه گذری و سود آوری وارد چنین بازاری شوند.

کد خبر: ۴۳٬۹۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha