۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
صادرات صنایع دستی ایران زیر سایه ضعف در برندسازی و بازاریابی
یک فعال حوزه صنایع دستی با اشاره با حضور ایران در Global Village دوبی مطرح کرد

صادرات صنایع دستی ایران زیر سایه ضعف در برندسازی و بازاریابی

محمدی، فعال حوزه صنایع دستی معتقد است، بی‌اعتنایی به برندسازی و بازارسازی برای صنایع دستی ایران موجب عدم موفقیت یکی از مرغوبترین دست‌ساخته‌های کنونی جهان در نمایشگاه دهکده جهانی دبی شده‌است.

به گزاش بازار، احسان محمدی فعال و طراح حوزه صنایع دستی با بیان این مطلب افزود: نمایشگاه دهکده جهانی (Global Village) هرساله با حضور بیش از ۹۰ کشور از جمله ایران در دبی برگزار و بیش از ۷ میلیون نفر بازدید کننده دارد.

وی گفت: کشورهای مختلف در پاویون‌های اختصاصی با عرضه صنایع دستی و محصولات بومی ضمن بازاریابی و بازارسازی برای دست ساخته‌های هنرمندان‌شان، فرهنگ، تاریخ و هنر خود را به جهانیان معرفی می‌کنند.

محمدی با بیان اینکه ایران نیز با پاویونی زیبا و طراحی منحصر به فرد در این نمایشگاه حضور دارد، تصریح‌کرد: اما متاسفانه از این ظرفیت ارزشمند آنطور که باید استفاده نشده و به دلایل متعددی چون عدم برندسازی، ضعف در تبلیغات، بازاریابی و بازارسازی صنایع دستی کشورمان آنگونه که باید مورد استقبال بازدیدکنندگان این رویداد بین‌المللی قرار نگرفته است.

وی ادامه‌داد: این در حالی است که در کنار صنایع دستی ارزشمند کشورمان، برخی خوراکی‌ها مانند پفک عرضه می‌شود که در هیچ معادله‌ای نمی‌توان عرضه توام این محصولات و صنایع دستی را توجیه کرد.

این فعال حوزه صنایع دستی به آفت دیگری که گریبانگیر صنایع دستی کشورمان شده ‌است اشاره کرد و توضیح ‌داد: در حالی که تولید و صادرکنندگان صنایع دستی کشورمان در حوزه صادرات موفق عمل نکرده‌اند، برخی کشورهای منطقه از این خلاء سوءاستفاده کرده و با درج نام کشور خودشان روی صنایع دستی ایرانی آنها را با نام و برند خود در این نمایشگاه عرضه می‌کنند.

وی اظهار داشت: در حالی که ایران یکی از کشورهای پیشرو در تولید صنایع دستی است و بسیاری از محصولات کشورمان قدمتی چند صد ساله دارد، اما این هنر – صنعت ارزشمند از ضعف تخصص‌های مورد نیاز تجارت امروز رنج می‌برد و همین موضوع باعث شده هیچگاه در حوزه صنایع صنایع دستی به عنوان یک صنعت ارزآور سرمایه‌گذاری نکنیم.

محمدی در پایان متذکر شد: اگر کشورهایی چون ترکیه، سوریه، عراق و یمن در عرضه و صادرات صنایع دستی ایرانی به نام خودشان موفق هستند، مبین این واقعیت است که صنایع دستی ایران ظرفیت عرضه به بازارهای جهانی را دارد و نقطع ضعف در تولید نیست باید در حوزه تجارت تغییر رفتار بدهیم.

کد خبر: ۴۳٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha