۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
بلاک چین تنها برای رمز ارزها نیست/ زنجیره های بلوکی می تواند سرعت معاملات را بهبود بخشد

بلاک چین تنها برای رمز ارزها نیست/ زنجیره های بلوکی می تواند سرعت معاملات را بهبود بخشد

بلاک چین از جمله فناوریهایی است که شاید به نظر برخی ها تنها برای رمزارزها کاربرد دارد اما اینطور نیست؛ چراکه با این فناوری می توان در سایر خدمات مالی هم استفاده کرد و به انجام معاملات سرعت بخشید.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: سایت «فین اس ام ایز» در گزارشی به بررسی چشم انداز فناوری مالی در سال های آینده پرداخته است: اکثر ما فناوری مدرن را امری مسلم در زندگی خود می دانیم. به طوری که در همین راستا آمازون به لطف فناوری در طی دو روز تقریباً هر کالایی را به ما تحویل می دهد یا خرده فروش آنلاین،  و سایر بازارهای آنلاین مهم در عرض چند ساعت پس از سفارش، مواد غذایی را به در منزل مان می رسانند. از طرفی می توانیم بدون ترک خانه خود با استفاده از فناوری با دیگران ارتباط برقرار کنیم.
در همین راستا فین تک، یا همان فناوری مالی، انجام کارهای مالی را آسان‌تر کرده است. اگرچه سالهاست که از فناوری مدرن برای اهداف اقتصادی استفاده می شود، اما این بخش به سرعت در حال رشد است.  در حالی که هیچ کس نمی تواند آینده را بدون خطا پیش بینی کند، اما اطمینان داریم که روندهای زیر به زودی به شکلی گسترده در حوزه فین تک تبدیل می شوند.

آیا بانکداری منحصراً دیجیتال می شود؟
طی سالیان موسسات مالی و بانکداران وام داده اند، از امور مالی مشتریان محافظت کرده اند  و به صاحبان مشاغل به صورت حضوری مشاوره داده اند. با این حال  انتظار می رود حتی با رشد فناوری مالی، بانک ها به فعالیت شعب خود ادامه خواهند داد.
اما در سالهای اخیر ارائه دهندگان وام شخصی بی شماری به شکل اینترنتی این خدمات را ارایه می دهند. اگرچه این عملیات نسبتاً کم است، اما اخیراً از رشد قابل توجهی برخوردار بوده اند.  براساس گزارش شرکت رتبه‌بندی اعتباری  TransUnion، بازار وام های شخصی آمریکا در سال ۲۰۱۴ فقط ۵ درصد از نوع دیجیتال بود. درحالی که از سال گذشته، وام دهندگان فین تک ۳۸ درصد از مجموع وام های شخصی کشور را تشکیل می دهند. همچنین شرکت بین المللی فناوری اطلاعات سی‌ای‌سی‌آی پیش بینی می کند که مراجعه حضوری به بانکها از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ بیش از یک سوم کاهش یابد. طبق تحقیقات بازار این گروه، آمریکایی ها در سال فقط چهار بار به بانکها به صورت حضوری مراجعه می کنند.
از طرفی بیماری همه گیر کووید ۱۹ باعث شد تا تعداد بیشماری از موسسات مالی به ارائه خدمات آنلاین روی آورند. حتی مصرف کنندگان با ذهنیت سنتی، مجبور کرده تا از تبلت، تلفن های هوشمند و رایانه ها برای تأمین نیازهای بانکی خود بهره ببرند. از طرفی گرایش به سمت خرید رمزارزها مانند بیت کوین هم یکی از این نمونه هاست.

بلاک چین فقط برای رمز ارزها نیست
فناوری بلاک چین صنعت جهانی مالی را متحول کرده است. باید اشاره کرد تئوری اولین بلاک چین در اواخر سال ۲۰۰۸ ارایه شد و در اوایل سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو،  فرد یا افراد ناشناخته ای که بیت کوین را طراحی کرده‌اند، به واقعیت پیوست. بلاک چین ها که به طور گسترده توسط ارزهای رمزپایه در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند، دفاتر توزیع شده معاملاتی هستند که برای همه قابل دسترسی است.
این در حالی است که استفاده از زنجیره های بلوکی می تواند سرعت معاملات را بهبود بخشد، به مشتریان امکان ردیابی قابل اعتماد دارایی های خود، جلوگیری از دسترسی کارمندان غیر مجاز و مجرمان سایبری به اطلاعات و تأیید اصالت کالا را بدهد. البته باید به خاطر داشت که اکثر مشاغل هنوز بلاک چین ها را به صورت کاملاً عملیاتی مدنظر ندارند. چراکه تغییرات اساسی شبکه های رایانه ای داخلی آنها اقدامی بزرگ نزد آنها محسوب می شود.

دولت ها مقررات مربوط به فناوری مالی را سفت و سخت کنند
رمز ارزها، همانطور که در بالا ذکر شد، بیش از ۱۱ سال وجود داشته است. در حالی که اکثر مردم فکر می کردند تنها جذابیت بیت کوین جدید بودن آن است. با این وجود، سرانجام رمز ارزها به یک موضوع اصلی تبدیل شدند.  اکنون که فناوری مدرن به طور تصاعدی سرعت پیشرفت امور را افزایش داده است، اما با این حال دولت ها در رسیدگی به موضوعاتی که به سرعت در حال رشد از جمله فناوری هستند، کند عمل می کنند. این در حالی است که بسیاری از سیاستمداران در مورد تلفن های هوشمند، سیستم های رسانه های اجتماعی یا اینترنت آگاهی ندارند.
فقدان مقررات مربوط به رمز ارزها در سراسر جهان از جمله نمونه هایی است که نهادهای دولتی باید بیشتر مورتوجه قرار دهند. از طرفی به دلیل کلاهبرداری های متعددی که در سال های اخیردر خصوص ارزهای رمزپایه و استارت آپ های مرتبط با رمزنگاری ها شده، از این رو دولت ها اخیراً بحث هایی در مورد مقررات مربوط به رمز ارزها را آغاز کرده اند. با این وجود دولت های سراسر جهان مطمئناً طی چند سال آینده مقررات بیشتری در حوزه فین تک را اجرا خواهند کرد. به طوری که انتظار می رود بانکداری دیجیتال، رمز ارزها  و بلاک چین احتمالاً بیشترین موضوعات مورد توجه باشد.

کد خبر: ۴۳٬۹۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha