۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۹
معضل حل نشدنی کمبود مرغ در ایلام؛ قیمت‌ها بازهم افزایش یافت
بازار گزارش می‌دهد؛

معضل حل نشدنی کمبود مرغ در ایلام؛ قیمت‌ها بازهم افزایش یافت

ایلام- کمبود مرغ در بازار ایلام در هفته‌های اخیر باعث مشکلات زیادی برای مردم استان ایلام شده است، در این بین قیمت مرغ نیز در استان هر روز افزایش پیدا می‌کند.

بازار؛ گروه استان ها: در حالی در استان ۵۵۰ هزار نفری استان ایلام ۴۰۰ واحد مرغداری با تولید سالانه ۵۳ هزار تن گوشت مرغ وجود دارد و این میزان تولید سه برابر نیاز استان است، چند هفته ای است که کمبود مرغ گریبان بازار استان را گرفته است.

کمبود مرغ باعث افزایش قیمت مرغ در بازارهای آزاد شده به طوری که نرغ هر کیلوگرم مرغ کشتار روز در استان طی روزهای اخیر از ۱۸ هزار تومان عبور کرده در حالی که قیمت مصوب ۱۵ هزار تومان است.

کمبود و گرانی مرغ در کنار گرانی سایر اقلام مورد نیاز در خانواده ها، مشکلات زیادی را برای مردم استان به وجود آورده است.

معضل نبود مرغ در ایلام همیشگی شده است
یکی از شهروندان ایلامی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در طول یک ماه اخیر بارها شاهدکمبود و گرانی مرغ در بازار استان ایلام بوده ایم و این قضیه برای مردم به یک معضل تبدیل شده است.

اکثر خانواده های ایلامی با مشکلات معیشتی مواجه هستند، گرانی و کمبود مرغ در کنار سایر اقلام باعث مشکلات زیادی در استان شده است

کبری مرندی بیان کرد: اکثر خانواده های ایلامی با مشکلات معیشتی مواجه هستند، گرانی و کمبود مرغ در کنار سایر اقلام باعث مشکلات زیادی در استان شده است.

وی با اشاره به اینکه در استان ایلام که خود قطب تولید گوشت مرغ در کشور است چرا نباید مرغ وجود داشته باشند، افزود: متاسفانه مسئولان مسئله کمبود و گرانی مرغ در استان را به حال خود رها کرده اند.

مرندی افزود: اگر مرغ در مرغداری های برای کشتار وجود ندارد، چرا فروش مرغ به صورت زنده در حاشیه شهر به صورت غیرمجاز با راحتی انجام می شود.

تحویل مرغ کشتار روز به صورت سهمیه ای به مراکز عرضه
یکی از فروشندگان مرغ در سطح شهر ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم مرغ کشتار روز در اختیار مراکز عرضه به صورت سهمیه ای قرار می گیرد که کفاف نیاز بازار نیست.

احمد رستمی افزود: این مقدار سهیمه در همان ساعت اول بازگشایی مغازه ها به فروش می رسد و مابقی مردم برای تهیه مردم با مشکل مواجه می شوند.

وی با اشاره به اینکه مشکلی اصلی کمبود مرغ در استان عدم تحویل مرغ زنده به کشتارگاه های زنده از سوی مرغداری های استان است، گفت: متاسفانه بیشتر مرغ استان به صورت زنده به دیگر مناطق کشور قاچاق می شود

وی با اشاره به اینکه مشکلی اصلی کمبود مرغ در استان عدم تحویل مرغ زنده به کشتارگاه های زنده از سوی مرغداری های استان است، گفت: متاسفانه بیشتر مرغ استان به صورت زنده به دیگر مناطق کشور قاچاق می شود.

قاچاق مرغ زنده در استان ایلام
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: عرضه مرغ به صورت زنده در سطح شهر و جاده های استان ممنوع است و به نوعی قاچاق محسوب می شود.

رامین پورنجف با اشاره به اینکه مقابله با کشتار غیرمجاز طیور در سطح استان توسط دامپزشکی دنبال می شود، گفت: امسال برخورد جدی با متخلفان این حوزه را در برنامه داریم و به زودی با اجرای مجدد طرح مقابله با کشتار غیرمجاز دام و طیور نظارت بر این مهم را با شدت بیشتری ادامه خواهیم داد.

تذکر دادستانی مرکز استان ایلام به مسئولان اجرایی تنظیم بازار
روز گذشته نیز دادستان مرکز استان در تذکری به مسئولان ستاد تنظیم بازار استان اعلام کرد: با توجه به اینکه صرفاً ۳۰ درصد از تولید مرغ کشتار روز در استان ایلام تامین کننده بازار مصرف استان است، عدم عرضه آن در یک هفته اخیر ضمن آنکه موجب نارضایتی مصرف کنندگان شده است به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.

افشار خسروی زاد اضافه کرد: در راستای احیای حقوق عامه و حمایت از حقوق مصرف کنندگان و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی استان به عنوان مدعی العموم به مسئولان اجرایی تنظیم بازار اعم از سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صمت، شرکت سهامی پشتیبانی امور دام و دیگر نهادهای مسئول متذکر می شویم سریعاً نسبت به رفع مشکل اقدام و  علت را  برای مردم تشریح کنند.

وی عنوان کرد: در غیر این صورت برخورد قانونی لازم با اهمال کنندگان در انجام وظایف قانونی صورت خواهد گرفت.

گلایه مرغداران استان
اما در کنار گلایه های مردم و مسئولان قضایی استان، مرغداران نیز از وضعیت تامین نهاده های دامی گلایه های زیادی دارند و معتقد هستند نرخ مصوب قیمت مرغ در ستاد تنظیم بازار برای عرضه این ماده خوراکی بسیار پایین است.

رئیس اتحادیه مرغداران استان در همین ارتباط، پایین بودن نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار برای عرضه این ماده خوراکی به بازار و ضعف نظارت دستگاه‌های متولی را عامل قاچاق مرغ به سایر استان‌های کشور عنوان می کند و اظهار کرد: قیمت هرکیلوگرم مرغ کشتار روز در ایلام هفت هزار تومان نسبت به استان‌های همجوار ارزان‌تر است.

نظام اسماعیل بیگ با گلایه از نبود بسته‌های حمایتی برای مرغداران افزود: قیمت تمام شده برای مرغداران بیشتر از قیمت عرضه آن به بازار است

نظام اسماعیل بیگ با گلایه از نبود بسته‌های حمایتی برای مرغداران، افزود: قیمت تمام شده برای مرغداران بیشتر از قیمت عرضه آن به بازار است.

وی افزایش قیمت مرغ در بازار استان را تنها عامل بازدارنده از خروج غیر قانونی مرغ از ایلام دانست و تاکید کرد: تا زمانی که خروج این ماده خوراکی برای دلالان به صرفه باشد نمی توان از خروج آن جلوگیری کرد.

دستیابی به استقلال غذایی و خودکفایی اقتصادی در استان، مستلزم برنامه ریزی مدون در حوزه کشاورزی است.

عدم نظارت، وجود مشکلات در شبکه توزیع و همچنین توزیع نامناسب نهاده های دامی از مهمترین دلایلی است که هر چند وقت یک بار بازار مرغ را دراستان ایلام با تلاطم مواجه می کند.

کد خبر: ۴۳٬۹۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha