۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
حذف نوسانگیری روزانه عده ای از معامله گران را حذف می کند/ این حذف به نفع بازار است
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار:

حذف نوسانگیری روزانه عده ای از معامله گران را حذف می کند/ این حذف به نفع بازار است

رضا پور، معتقد است: ممنوعیت نوسان گیری روزانه به نفع بازار است چرا که آرامش بیشتری در بازار حکم فرما خواهد شد و نیز مدیریت عرضه و تعادل در بازار برقرار می شود. 

سمیه خسروی؛ بازار: بازار سرمایه به عنوان نبض اقتصاد کشور اماسال با نوسانات پرفراز و نشیبی همراه بود تا جایی که خیلی از سهامداران خرد و کلان طی چند ماه با ورود به این بازار، سود های هنگفتی را به جیب زدند اما این بازار مهم اقتصادی پس از ماهها صعود،  بالاخره از حدود دو ماه گذشته پوست اندازی کرد و برای تنفس و اصلاح بازار بخصوص غربالگری برخی سرمایه گذاران ناشی و تازه کاری که فقط نام بورس و سود آوری آنی را در چنین بازاری می دانستند به سردی گرایید. 

هر چند ذات بورس فراز و نشیب شاخص هاست و بورس بازان حرفه ای با دید بلند مدت به این بازار می اندیشند اما با افت شاخص ها خیلی از سرمایه گذاران غیر حرفه ای از بازار خارج شدند. 

خروج چنین سرمایه گذارانی هم به نفع خود آنها بود و هم با این روند بازار از شلختگی خارج شد. بازاری که فعالان پر و پاقرص و مشتریان دیرینه خود را همچنان دارد و با افت شدید شاخص ها هیچ گاه از بورس خارج نشده و با چشم امید به روزهای خوش این بازارصبر پیشه کردند. البته خود تصمیم گیران و دست اندرکاران بورسی اکنون وارد عمل شده تا با ارایه راهکارهای درست کارشناسانه مانع از بهم ریختگی بازار شود آنگونه که در قانون جدید سازمان بورس دست نوسان گیران ( حذف نوسان روزانه در خصوص یک سه) را در این بازار مهم اقتصادی بست. 

طبق اطلاعیه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار از دیروز تا اطلاع ثانوی، زمان سپرده شدن سهام از t+۰ به t+۱ تغییر می‌کند. با این وجود انجام معامله روز امکان پذیر نیست و فروش سهام خریداری شده در همان روز انجام نخواهد شد. 

در این باره احسان رضا پور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با « بازار» درباره اقدام اخیر سازمان بورس در خصوص نوسان گیری روزانه در معاملات تصریح کرد: مدل محدودیت روند معاملات گروهی از سرمایه گذارها که مدت هاست از این ابزار استفاده  می کنند را محدود می کند. از طرفی با توجه به وضعیت امروز بازار، ممنوعیت نوسان گیری روزانه به نفع بازار است چرا که آرامش بیشتری در بازار حکم فرما خواهد شد و نیز مدیریت عرضه و تعادل در بازار برقرار می شود. 

دید بلند مدت تنها دوای این روزهای بورس
وی با بیان اینکه بازار سرمایه بازار گسترده ای است که با دید بلندمدت باید به آن نگریست گفت:  این تصمیم به هدایت و تشویق سرمایه گذاران میان مدت و بلند مدت منجر شده و برای انبوه سرمایه گذاران که در یک روز سهام خرید و فروش می کنند و با تصمیم های عجولانه که معمولا به ضرر خودشان منتهی می شود پایان می دهد از سویی چنین تصمیمی رویکرد خوبی برای آرامش بازار است.

این کارشناس خبره بازار سرمایه خاطر نشان کرد: افرادی که یک روزه اقدام به خرید و فروش سهام می کردند به نقد شوندگی کمک می کردند اما با ممنوعیت نوسان گیری روزانه ناچار به نگهداری منابع خود که  میتواند تاثیر مثبت روی گرایش معاملات سرمایه گذاران کوتاه مدت بگذارد ولی با این روند عرضه ها مدیریت خواهد شد و کمک زیادی به آرامش بازار می کند. 

نوسان؛ ذات بازار سرمایه
وی با بیان اینکه نوسان ذات بازار سرمایه است اما در گذشته کانال‌های بزرگ همه را به نوسان‌گیری تشویق می‌کردند گفت: این شیوه برای بازار سرمایه مطلوب نیست بنابراین چنین رفتاری روند بازار را مختل ‌کرده و حتی افرادی که از دانش کافی برخوردار نیستند گرفتار می شوند.

رضا پور در رابطه با اثرات ممنوع شدن معاملات الگوریتمی ادامه داد: همه شرایط و ابزارها و امکاناتی که دیتا ریت ها دارند همه به نقدشوندگی و گردش معاملات کمک می کنند و دارای مزایای زیادی هستند با این وجود در مقطع فعلی عارضه هایی که این نوع معاملات داشته به نظر میرسد غیر فعال کردن مقطعی به برگشت بازار کمک شایانی میکند .ذکر این نکته ضروری است که  این گونه معاملات نباید به صورت کلی از بازار حذف شوند و با سیاست گذاریهای بازار بعد از آرامش دوباره این معاملات فعال شوند.

وی درباره عوامل موثر چنین اقدامی در بازار سرمایه و پیش بینی از آینده این بازار گفت: بازار سرمایه با مجموعه ای از ریسک ها برخوردار است با توجه به روند صعودی بازارهای موازی و مجموع عواملی که باعث سرعت پرشتاب نزول بازارسرمایه در کنار هم فضای بازار سرمایه را ملتهب تر شده است از طرفی نیز عوامل انتخابات پیش روی آمریکا نوسانات بازارهای موازی نظیر ارز، سکه و...همچنین انتخابات پیش روی در کشور در کنار تحریم ها فشار بر روی شرکت ها مشکلات اقتصادی تورم ها و بسیاری از مسائل دیگر یکسری نارضایتی ها به شکل های مختلف بازار سرمایه را به ابهام می برد.

منتظر گزارش های عالی از شرکت ها هستیم
رضا پور در ادمه گفت: کسری بودجه سالجاری ومسائل پیرامون بودجه سال  ۱۴۰۰ نیز بی شک بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می دهد علاوه بر این با نرخ دلار بیش از ۲۵ هزار تومان نیز باید منتظر گزارش خوبی از شرکت هایی که فروش دلاری دارند بود بنابراین چشم انداز بازار مثبت و امیدوار کننده است.به هر حال در این شرایط باید منتظر گرایش جذب نقدینگی از بازارها موازی به بازار سرمایه باشم. علاوه بر این با توجه به قوانین و مقررات جدید در بورس دیگر چون گذشته  از سرمایه گذارانی که آنها به محض رشد بازار داد و ستد روزانه انجام می دادند و از این طریق سود را دریافت و از بازار خارج می شدند نیستیم  چرا که در شرایط جدید محدودیت نوسان گیری روزانه و الگوریتمی عرضه کاهش یافته و بازار به خوبی مدیریت که این روند به رشد بازار و رونق روز افزون آن کمک می کند.

وی ادامه داد: با شرایط بنیادی خوب شرکتها به نظر می رسد وضعیت بازار بهتر شود مگر ریسک شرایط تاثیر گذار بیشتر شود.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: سری افرادی که اصطلاحا به آنها نوسان‌گیر گفته می‌شود با خرید و فروش روزانه روند متعادل بورس را برهم می‌زدند و از این نظر الزام به اجرای این قانون تعادل بیشتری به روند معاملات می‌دهد و بازار در روزهای آتی با چهره ای نو ظاهر خواهد شد چرا که نوسان‌گیران در کوتاه‌مدت موجب می‌ شدند که روند متعادل بورس به هم بخورد.

کد خبر: ۴۳٬۹۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha