۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
تولیدکننده و مصرف‌کننده سرگردان در نرخ‌گذاری؛ گرانی یا گران‌فروشی
بازار از نوسانات قیمت لبنیات در خراسان رضوی گزارش می دهد؛

تولیدکننده و مصرف‌کننده سرگردان در نرخ‌گذاری؛ گرانی یا گران‌فروشی

مشهد- باوجودی که کارخانجات صنایع لبنی معتقدند بعد از مجوز رسمی ستاد تنظیم بازار کشور دیگر افزایش قیمت لبنیات نداشته‌اند، اما روایت مردم از بازار، حاکی از گرانی دوباره لبنیات است و متأسفانه دراین‌بین نه تولیدکننده از قیمت‌ها رضایت دارد و نه مصرف‌کننده!

بازار؛ گروه استان‌ها: برای نگارش این گزارش تصمیم گرفتم که قیمت هیچ‌یک از محصولات لبنی را به رشته تحریر درنیاورم زیرا ممکن است تا زمان انتشار قیمت آن بازهم به دلیل نوسان‌های لحظه‌ای تغییر پیدا کند از همین رو ترجیح دادم فقط علت این نوسانات غیرمنطقی را دنبال کنم.

خوراک دام ۵ برابر قیمت دولتی
در همین راستا احسان صادقی مالک یکی از گاوداری‌های شیری در چناران به ما می‌گوید: مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان گرانی خوراک دام است زیرا تا قبل از این ذرت و جو را به قیمت کیلویی ۱۵۰۰ تومان می‌خریدیم اما در حال حاضر همین محصول را باید پنج برابر قیمت پول بدهیم درحالی‌که هیچ شخصی شیر گاوداری‌ها سه برابر افزایش نداده است!

وی بیان می‌کند: دولت از ما می‌خواهد که باقیمت آزاد خوراک دام تهیه کنیم اما در عوض محصول را به قیمت دولتی و تعزیراتی عرضه کنیم و لذا این توقع بسیاری غیرمنطقی است.

صادقی ادامه می‌دهد: قیمت ذرت و جو دولتی کیلویی یک هزار و ۵۰۰ تومان است، اما این محصولات نیز سه تا پنج برابر قیمت دولتی خریدوفروش می‌شود و با این تفاوت ای فاحش نمی‌توان قیمت شیر را ثابت نگه داشت.

این دامدار تاکید می‌کند: در حال حاضر سویا دولتی کیلویی دو هزار و ۷۰۰ تومان است اما همین سویا در بازار آزاد پنج برابر قیمت دولتی یعنی کیلویی ۱۴ هزار تومان به فروش می‌رسد و دولتمردان هم به‌خوبی می‌دانند که دامدار باید ۷۰ درصد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کند اما متأسفانه بسیاری از مسئولان خود را به خواب زدند.

قیمت‌های شیر تو شیر
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی بابیان اینکه در حال حاضر به دلیل افزایش نرخ نهاده‌های تولید شاهد نوعی هرج‌ومرج در قیمت‌ها و نارضایتی در بین تولیدکننده و هم مصرف‌کننده هستیم اظهار می‌کند:از  زمانی که قیمت خوراک دام نوسان پیداکرده است قیمت لبنیات هم دچار نوسان شده است.

مهدی هدایت نیا اذعان می‌کند: قیمت شیر صنعتی توسط دولت ۲۹۰۰ تومان تعیین‌شده اما در حال حاضر قیمت شیر به ۳۷۰۰ تومان افزایش‌یافته است.

قیمت ذرت و جو دولتی کیلویی یک هزار و ۵۰۰ تومان است، اما این محصولات نیز سه تا پنج برابر قیمت دولتی خریدوفروش می‌شود و با این تفاوت ای فاحش نمی‌توان قیمت شیر را ثابت نگه داشت

وی ابراز می‌کند: شیر درجه‌یک صنعتی از قیمتی که دولت در تیرماه اعلام کرده ۸۰۰ تومان بیشتر شده  لذا کارخانه‌ها نمی‌توانند شیر را ۸۰۰ تومان گران‌تر بخرند از طرفی اگر بخواهند قیمت را افزایش دهند تعزیرات و نهادهای بازرسی سراغ کارخانجات می‌روند و آنان را به جرم گران‌فروشی جریمه می‌کنند.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی بابیان اینکه نهادهای نظارتی و بازرسی درصدد هستند تا مصرف‌کننده و مردم را راضی نگاه‌دارند بیان می‌کند: برای دستیابی به این منظور باید خوراک دام را باقیمت ارز دولتی در اختیار دامدار قرارداد و آن‌وقت با تعیین قیمت تضمینی قیمت شیر و یا لبنیات را مهار کرد.

هدایت نیا بابیان اینکه در حال حاضر عرضه و تقاضا قیمت را تعیین نمی‌کند افزود:  باید یارانه‌ای که برای خرید علوفه اختصاص داده می‌شود، به دهک‌های ضعیف جامعه ارائه شود.

وی با اشاره به این موضوع  که سود کارخانجات تولید لبنیات در سال به پنج درصد هم نمی‌رسد افزود: این در حالی است که سود بانکی ۱۸ درصد است و لذا  یک تولیدکننده که زحمات زیادی می‌کشد، سود سالانه‌اش کمتر از پنج درصد است.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی تاکید می‌کند: سیاست‌هایی که دولت اعمال می‌کند، سرانه مصرف لبنیات را به‌شدت کاهش داده است و لذا مصرف سالانه در سال ۹۲ از ۱۱۰ کیلوگرم بود اما در حال حاضر مصرف سالانه به ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم رسیده است.

مشکل از نظارت نیست
در حالی که بسیاری از مردم اعتقاد دارند که دستگاه نظارتی هیچ‌گونه نظارتی بر روند افزایشی قیمت‌ها و یا قیمت‌گذاری ندارد اما کارشناس مسئول اداره نظارت بر کالا و خدمات سازمان صمت در گفت‌وگو با بازار  اظهار می کند: افزایش نهاده‌های دامی بر قیمت شیر تاثیر مستقیم داشته است زیرا بالغ‌بر ۶۵ درصد قیمت فرآورده‌های لبنی را شیر خام تشکیل می‌دهد.

عباس اخوان اظهار می‌کند: البته این نکته حائز اهمیت است که شیر خام، قیمت مصوب دارد یعنی نرخ مصوب تکلیفی دارد و ۲۹۵۰ تومان با یک نوسان هفت درصد است که واحدهای تولیدکننده ملزم به رعایت این قیمت در زمان عرضه هستند.

وی عنوان می‌کند: اما در حال حاضر طی بررسی‌های صورت گرفته، مشخص‌شده است که واحدهای تولیدکننده دامداری، باقیمت‌هایی فراتر از این مبلغ محصول را عرضه می‌کنند و درحال گران‌فروشی هستند.

اخوان یادآور می شود: در این رابطه با همکاران خود دستور بررسی و اقدام ویژه داده‌ایم تا واحدهایی که اقدام به گران‌فروشی و عرضه شیر بالاتر از نرخ مصوب کرده‌اند اعمال قانون شوند.

چه باید کرد؟
وی بابیان اینکه مردم از ما انتظار قیمت مصوب در حوزه لبنیات رادارند و از طرفی به دلیل پیشتاز بودن خراسان رضوی در تولید شیر انتظار می‌رود قیمت‌ها از روند متعادل‌تری برخوردار باشد می‌افزاید: برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا همکاران جهاد کشاورزی می‌توانند طرح‌های مختلفی را  برنامه‌ریزی و اجرا کنند که مهم‌ترین آن تأمین نهاده‌ با نرخ دولتی است.

کارشناس مسئول اداره نظارت بر کالا و خدمات سازمان صمت خراسان رضوی بابیان اینکه گرانی و گران‌فروشی در بازار را نباید به‌حساب کم‌کاری سازمان‌های نظارتی گذاشت عنوان می‌کند: در طی ماه‌های گذشته در حوزه لبنیات تاکنون افزون بر پنج هزار و ۳۳۰ بازرسی انجام‌شده  که این بازرسی‌ها منجر به تشکیل پرونده به تعداد ۴۳۱ فقره به ارزش بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون  ریال تخلف شده است.

اخوان بیان می‌کند: قیمت مصوب شیر خام در ماه‌های گذشته ۲۹۰۰ تومان به‌اضافه هفت درصد نوسان بوده اما در حال حاضر قیمت شیر خام فراتر از این میزان از سوی دامداران به واحدهای تولیدی عرضه می‌شود که باعث شده قیمت تمام‌شده محصولاتی که دارای قیمت مصوب نیست، دچار تغییرات شود لذا  این موضوع مستلزم آن است که ضوابط قیمت‌گذاری این واحدهای تولیدی را بررسی کنیم.

قیمت مصوب شیر خام ۲۹۰۰ تومان به‌اضافه هفت درصد نوسان بوده اما در حال حاضر قیمت شیر خام فراتر از این میزان از سوی دامداران به واحدهای تولیدی عرضه می‌شود که باعث شده قیمت تمام‌شده محصولاتی که دارای قیمت مصوب نیست، دچار تغییرات شود

کارشناس بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی توضیح می‌دهد: سازمان جهاد کشاورزی استان باید در خصوص هزینه‌های تولید شیر خام اعلام نظر کند زیرا  در افزایش قیمت تولید شیر خام، تنها نهاده‌های دامی دخالت ندارد بلکه  دارو، واکسن و حقوق و مزایای کارگری نیز لحاظ می‌شود.

حذف لبنیات از سفره مردم
لبنیات به‌عنوان یک محصول اساسی و ضروری نقش مهمی در سلامت جامعه دارد و وجود آن در سبد غذایی یکی از ضروریات است اما متأسفانه با افزایش قیمت لبنیات روزبه‌روز سرانه مصرف آن در کشور کاهش می‌یابد و به گفته برخی آمارهای رسمی و غیررسمی، سرانه مصرف لبنیات در ایران ۸۰ کیلوگرم است، درحالی‌که میانگین مصرف جهانی آن ۱۶۰ کیلوگرم و در کشورهای اروپایی و آمریکا حتی بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم است، متأسفانه شرایط اقتصادی امروز، افزایش نرخ تورم و نبود تعادل بین دستمزد و هزینه‌ها... موجب شده تا با کوچک شدن سفره‌های مردم، مصرف لبنیات در کشور همواره کمتر از آمارهای موجود شود.

کد خبر: ۴۳٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha