۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
افزایش افسارگسیخته نرخ‌ها در کرمان؛ کمر مردم زیر بار عدم تثبیت قیمت‌ها خم شد
نگاهی به وضعیت بی سامان بازار در کرمان

افزایش افسارگسیخته نرخ‌ها در کرمان؛ کمر مردم زیر بار عدم تثبیت قیمت‌ها خم شد

کرمان- در حالیکه تثبیت قیمت‌ها یکی از مطالبات مردم در ماه‌های اخیر است اما بی توجهی به نظارت بر بازار روند صعودی قیمت‌ها را شتابزده کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: این روزها بازار در کرمان روند صعودی طی می کند و هزینه سنگین سبد خانوار بیش از هر زمان دیگری بر دوش مردم سنگینی می کند، قیمت دلار و سکه و طلا در حالی که بورس اوضاع نابسامانی دارد موجب شده انتظارات تورمی نیز افزایش یابد و مردم هر روز که به سوپر مارکتهای شهر سر می زنند باید هزینه بیشتری برای خریداری کالاهای روزانه و ضروری پرداخت کنند، این در حالیست که نرخ بیکاری نیز در کرمان در حال افزایش است و فرصتهای شغلی کمتری در اختبار مردم قرار می گیرد.

تورم نقطه ای در شهریور ماه سال جاری در استان کرمان به عدد ۳۰ درصد رسیده یعنی مردم نسبت به ماه گذشته به این میزان پول بیشتری برای تهیه مایحتاج پرداخت کنند

در حالی در فصل پسته چینی قرار داریم که بازار پسته نیز روزگار مطلوبی را سپری نمی کند و اشتغال فصلی را نیز تحت تاثیر قرار داده است همین وضعیت در فصل برداشت خرما نیز دیده می شود و عملا دو بستر اصلی اشتغال فصلی در کرمان زیر بار رکورد کمر خم کرده اند.

تورم نقطه ای در شهریور ماه سال جاری در استان کرمان به عدد ۳۰ درصد رسیده یعنی مردم نسبت به ماه گذشته به این میزان پول بیشتری برای تهیه مایحتاج پرداخت کنند.

نرخ تورم ماهانه نیز ۳.۶ درصد رسیده است و فشار بر مردم مضاعف شده است، تورم ماهانه برای گروه های عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات بیشترین بار مالی را به همراه داشته است.

مشکلات تورمی موجود در کشور موجب تشدید وضعیت نا مناسب اقتصادی شده است و شاخص فقر را بیشتر از قبل کرده است

نرخ تورم سالانه شهریور هم به ۲۶ درصد رسیده است که تخم مرغ، خامه، شیر پنیر و چای در گروه خوراکی ها و انواع خودرو و لوازم التحریر و لپ تاپ در گروه غیر خوراکی ها بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل تجربه کرده اند.

درآمد مردم کرمان پایین آمده است
محمد علیزاده کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه در استان کرمان کشاورزی مهمترین عامل درآمدزایی مردم است، گفت: رکود در تولید و خسارت‌ها و دلال بازی که به نظر می رسد هیچ پایانی برایش مصور نیست درآمد خانوارها را به صورت محسوس پایین آورده و در کنار آن مشکلات تورمی موجود در کشور موجب تشدید وضعیت نامناسب اقتصادی شده است و شاخص فقر را بیشتر از قبل کرده است.

وی ادامه داد: اگر در گذشته بیشترین تاثیر وضعیت مورد بر دوش قشر فقیر جامعه بود امروز طبقه متوسط هم به شدت تحت تاثیر شرایط قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه رها شدگی در بازار و عدم ثبات قیمت‌ها و کنترل نرخ ها بازار نشان از بی برنامگی دارد در وضعیت کنونی که عامل مخرب تحریم و رکود در حال تخریب بازار است واگذاری نرخ ها به مکانیزم عرضه و تقاضا یک اشتباه استراتژیک عمده محسوب می شود و عامل دخالت دولت برای نرخ گذاری و نظارت بر بازار اهمیت فوق العاده می یابد در حالیکه این امر در سطح شعار و اقدامات مقطعی و سطحی در کرمان اجرا می شود.

وی گفت: اینکه یک کالا در سطح شهر چندین قیمت داشته باشد نشان می دهد عرضه کنندگان خرد متاثر از عمده فروشان و شرایط بازار به راحتی قیمت گذاری سلیقه ای انجام می دهند و این وضعیت بار اقتصادی موجود در جامعه را مضاعف کرده است.

چندین قیمت در بازار وجود دارد
یکی از شهروندان کرمانی در گفتگو با بازار افزود: برای خرید هر کالایی که به مغازه های مراجعه می کنید مغازه دار یا از فروش امتناع می کند به امید اینکه در روزهای بعد گران تر بفروشد و کمتر ضرر کند و یا اینکه بنا به سلیقه خود قیمت گذاری می کند.

وی می گوید: یک گوشی تلفن همراه هوشمند که کمتر از یک ماه قبل سه میلیون و ۸۰۰ تومان قیمت داشت امروز پنج میلیون تومان به فروش می رود و کسی هم پاسخگو نیست وضعیت لپ تاپ بسیار بد تر شده است و قیمت ها به بالای ۲۰ میلیون تومان رسیده است و این وضعیت بسیار نگران کننده است.

یکی دیگر از شهروندان کرمانی می گوید: قیمت شیر از کیلویی سه هزار و ۶۰۰ به کیلویی چهار هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است وقتی از فروشنده می پرسم چرا به یکباره گران شده می گوید که وقتی قیمت‌ها در بازار و اقلام دیگر گران می شود چه کسی پاسخگوست در بحث شیر هم کسی پاسخگو نیست.

قیمت ها روز به روز افزایش می یابد
وی می گوید: برای خرید خامه به یک سوپر مارکت مراجعه کرده سه نرخ ۹ هزار، ۱۰ هزار و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان روی پاکت‌ها وجود داشت، همین مساله در خصوص پنیر و ماست هم دیده می شود و کره را هم که دیگر کسی نمیتواند خریداری کند.

استاندار کرمان در گفتگو با بازار گفت: یکی از مهمترین وظایف مسئولان مرتبط با بازار تثبیت قیمت‌ها و مقابله با گران و کم فروشی است.

محمد جواد فدایی تاکید کرد: تعزیرات حکومتی، سازمان صمت و اصناف در این شرایط اقتصادی با جدیت ببیشتری با گران فروشی برخورد کنند چرا که ضعف در این زمینه باعث سوء استفاده برخی افراد می شود.

وی با اشاره به لزوم افزایش بارزسی ها از اصناف افزود: این اقدام  و رصد بازار در کنترل قیمت‌ها موثر است.

فدایی با اشاره به نوسان قیمت ها گفت: در اثر این نوسانات اصناف باید کالاهایشان را با قیمت بیشتری نسبت به قبل خریداری کنند و این مساله باعث می شود به همین نسبت قیمت فروش را افزایش دهند.

این شرایط در حالی در کرمان رقم خورده که مکانیزم دقیقی در این خصوص در کرمان دیده نمی شود و هر کس ساز خود را در بازار بی سامانی می نوازد که در میانه اش مردم در حال کمر خم کردن هستند.

کد خبر: ۴۳٬۸۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha