۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
گرانی تخم‌مرغ را هم نشانه گرفت؛ سردرگمی مردم در سریال دنباله‌دار افزایش قیمت‌ها
بازار از خراسان شمالی گزارش می‌دهد؛

گرانی تخم‌مرغ را هم نشانه گرفت؛ سردرگمی مردم در سریال دنباله‌دار افزایش قیمت‌ها

بجنورد- چند هفته‌ای است پیکان گرانی در بازار بعد از اقلامی مانند مرغ، حبوبات، میوه، لبنیات و... این بار تخم‌مرغ را نشانه گرفته و مردم از این موضوع بسیار گلایه‌مند هستند و می‌گویند مدتی است که بسیاری از اقلام از سبد غذایی‌شان حذف‌شده است.

بازار، گروه استان‌ها: چند روز گذشته گرانی بی‌سابقه تخم‌مرغ و افزایش حدود ۱۰۰ درصدی قیمت آن باعث شد که آخرین و ارزان‌ترین منبع پروتئینی هم به‌راحتی در سفره خانواده‌ها جا نداشته باشد. چندی پیش قیمت هر کیلو تخم‌مرغ به‌یک‌باره از ۹ هزار به ۱۴ هزار تومان و بعد به‌تدریج تا ۱۶ هزار تومان افزایش یافت، بااین‌وجود هنوز هم چاره‌ای اساسی برای حل این مسئله اندیشیده نشده است و همچنان شاهد گرانی دوباره آن هستیم.

 این دومین افزایش قیمت تخم‌مرغ در سال جاری است، به‌طوری‌که اوایل تیرماه سقف قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در مرغداری حداکثر ۹ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت مصرف‌کننده هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی بسته به وزن آن در حدود ۲۰ هزار تومان تعیین‌شده بود؛ اما قیمت هر شانه تخم‌مرغ در روزهای اخیر در خرده‌فروشی‌ها به ۳۸ هزار تومان هم رسیده است.

 مردم باید بسوزند و بسازند
یوسفی یکی از شهروندان درحالی‌که از افزایش قیمت‌ها گلایه دارد می‌گوید: یک روز قیمت گوشت و یک روز قیمت مرغ و این بار نیز قیمت تخم‌مرغ گران شده است مردم هم باید بسوزند و بسازند.
مسئولان چرا نظارتی بر قیمت‌ها ندارند مگر نمی‌بینند مردم در چه مضیقه مالی قرار دارند در این روزهای کرونایی و کسادی بازار، هرروز شاهد افزایش قیمت و نوسانات تورم در برخی از اقلام مصرفی سبد خانوار هستیم و هرروز قیمت یکی از کالاهای مصرفی مردم افزایش قیمت دارد.

افزایش قیمت خوراک دام و طیور معضلی است که حتی مصرف‌کنندگان نیز از آن بی‌اطلاع نمانده‌اند و می‌دانند کمبود و گرانی نهاده‌های دام و طیور عامل گرانی لبنیات و همچنین تخم‌مرغ است

شکری دیگر شهروند بجنوردی نیز با بیان اینکه  سریال دنباله‌دار افزایش قیمت پس از مرغ این بار به تخم‌مرغ رسیده است و همچنان ادامه دارد، می افزاید: روز گذشته یک شانه تخم‌مرغ  را ۳۸ هزار تومان خریداری کردم درحالی‌که قیمت هر کیلو تخم‌مرغ به ۹ هزار تومان رسیده بود و همه به این قیمت معترض بودند اما به‌یک‌باره به ۱۵ هزار تومان افزایش یافت و چون متولیان پیگیر رفع مسئله نیستند قیمت آن همچنان سیر صعودی دارد.

شریفی یکی از فروشندگان با بیان اینکه با افزایش قیمت یک‌قلم کالا، جو روانی در بازار ایجاد می‌شود و مشکل اصلی که باعث گرانی می‌شود سودجویان هستند که عده‌ای از این فرصت به نفع خود استفاده می‌کنند، می گوید: در حال حاضر قیمت هر شانه تخم‌مرغ در سوپرمارکت‌ها ۲۹ تا ۳۱ هزارتویمان و بسته به وزن آن و قیمت خریداری‌شده متغیر است.  مغازه‌داران گران‌فروشی نمی‌کنند و خودشان نیز تخم‌مرغ را گران خریداری می‌کنند و بسته به قیمتی که خریداری می‌کنند با حاشیه سود حداکثر ۱۰تا ۱۵درصد به فروش می‌رسانند.

افزایش بی‌رویه نهاده‌ها
یکی از مرغداران خراسان شمالی با بیان اینکه در دو ماه گذشته قیمت نهاده‌ها افزایش چند برابری داشته و علت افزایش روزانه قیمت تخم‌مرغ در بازار ناشی از چالش‌های تأمین نهاده‌ها است، به خبرنگار بازار، می گوید:  هرچند این روزها افزایش بی‌رویه نرخ نهاده‌های دام و طیور عامل اصلی گرانی تخم‌مرغ در بازار شده اما هنوز در این زمینه چاره‌ای اندیشیده نشده است و تولیدکنندگان همچنان در دوراهی تولید و تعطیلی واحدشان مانده‌اند.

این تولید کننده بیان کرد: بااینکه هزینه تمام‌شده تولید و متعاقب آن قیمت فروش افزایش‌یافته است اما بازهم قیمت فروش در بازار مصرف فاصله بیشتری باقیمت خرید از تولیدکننده دارد که مشخص می‌شود همچنان دلالان حضور پررنگی در بازار دارند.

وی افزود: افزایش قیمت خوراک دام و طیور معضلی است که حتی مصرف‌کنندگان نیز از آن بی‌اطلاع نمانده‌اند و می‌دانند کمبود و گرانی نهاده‌های دام و طیور عامل گرانی لبنیات و همچنین تخم‌مرغ است اما گویا متولیان امر هنوز به این مسئله پی نبرده‌اند و همچنان به دنبال مقصر می‌گردند.

سریال دنباله‌دار افزایش قیمت پس از مرغ این بار به تخم‌مرغ رسیده است و همچنان ادامه دارد

این مرغدار خراسان شمالی با بیان اینکه  درحالی‌که جهاد کشاورزی  وعده داده بود نهاده‌های موردنیاز مرغداری‌ها را تأمین می‌کند اما به‌غیراز مدت بسیار کوتاهی این وعده محقق نشد، ابراز کرد:  قیمت هر کیلو تخم‌مرغ را برای مصرف‌کننده ۱۶ هزار و قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۲ تا ۳۵ هزار تومان است.  نا به سامانی قیمت نهاده‌های طیور و نرخ مرغ و تخم‌مرغ مدتی است بازار را تحت تأثیر قرار داده و هر باریکی از این اقلام با نوسان‌های قیمتی زیادی مواجه می‌شود.

توزیع تخم‌مرغ به قیمت مصوب
رئیس اتحادیه مرغ فروشان، قصابان، لبنیات و تخم‌مرغ فروشان خراسان شمالی در گفتگو  با خبرنگار بازار با بیان اینکه به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها، قیمت تخم‌مرغ هم‌افزایشی شده به‌طوری‌که در هفته گذشته هر کیلو تخم‌مرغ در بازار ۱۶ هزار تومان عرضه شد، گفت: اکنون دولت قیمت هر کیلو تخم‌مرغ را برای فروشنده مرغ ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان و برای مصرف‌کننده ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد از امروز در بازار عرضه می‌شود.

قاسم زاده با بیان اینکه برخی از فروشندگان مرغ در سطح شهر که به دلیل خرید قبلی به قیمت ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان بوده را به مدت دو یا سه روز عرضه می کنند، تاکید کرد: در خراسان شمالی واحد تخم‌مرغ وجود ندارد لذا عمده‌ترین تولیدات استان ما ۹۵ تا ۹۷ درصد از استان خراسان رضوی وارد می‌شود.

خوراک مرغ موضوع اصلی
در این میان رئیس اتحادیه مرغداران بجنورد بابیان این‌که تأمین خوراک طیور چند آیتم دارد، به خبرنگار بازار، می گوید:در هنگام جوجه ریزی مرغدار هزینه‌هایش را با توجه به قیمت جوجه، واکسن، نهاده، هزینه‌های جاری و ... برآورد می‌کند و چون هر دوره جوجه ریزی برای این‌که آماده عرضه به بازار شود ۴۵ روز است، در این مدت اتفاقاتی می‌افتد که تمام برآوردهای هزینه‌ای مرغدار را به هم می‌زند.

عباسپور با بیان اینکه وقتی قیمت نهاده ناگهان از دو هزار و ۷۰۰ تومان و پنج هزار تومان در بازار آزاد به ۱۲ هزار تومان افزایش می‌یابد هزینه‌های مرغداری نیز متعاقب آن افزایش می‌یابد که اگر حمایتی انجام نشود مرغدار متضرر می‌شود، افزود: در چنین شرایطی مرغدار برای ادامه حیات خود ناگزیر به عرضه تولید باقیمت‌های بالاتر و متعاقب آن با برخوردهای متولیان امر مواجه می‌شود.

 برخی دانه و غذای مرغ و برخی دلالان را مقصر می‌دانند برخی نیز سیاست‌های دولت‌مردان را مشکل الی می‌پندارند و تقصیر را به فقدان نظارت مرتبط می دارند اما هرچه است، سفره مردم روز به روز کوچک تر می شود و یک روز گوشت، روی دیگر پسته و روز دیگر مرغ و تخم مرغ از آن کسر می شود باید دید این شرایط بالاخره چه زمانی توسط مسئولان کنترل می شود.

کد خبر: ۴۳٬۸۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha