۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
بازگشت آرامش به بورس‌های عربی حاشیه خلیج فارس به جز قطر
تحلیل بورس های عربی؛

بازگشت آرامش به بورس‌های عربی حاشیه خلیج فارس به جز قطر

آرامش دوباره به بورسهای حاشیه خلیج فارس بازگشته و کشورهای عربی این حوزه توانستند نفسی از تاثیر منفی کرونا بکشند.

بازار- وحید بلالی: آرامش دوباره به بورسهای حاشیه خلیج فارس بازگشته و کشورهای عربی این حوزه توانستند نفسی از تاثیر منفی کرونا بکشند، در این میان اما هنوز بورس قطر در محدوده منفی قرار دارد و این امر نشان دهنده آن است که کشور قطر با اقتصاد جهانی پیوند ویژه تری نسبت به عربستان و امارات دارد و بورس این کشور تاثیرپذیری بسیار بیشتری از حوادث جهانی دارد،  

بورس عربستان سعودی

شاخص فهرست اصلی بازار TASI بورس ریاض با سقوط ۰.۵۵ درصدی نسبت به دیروز مواجه شد، اما دو شاخص اصلی دیگر بورس عربستان امروز به شدت مثبت بودند،  شاخص بازار موازی (نامو) با رشد ۳.۸۸ درصدی در معاملات امروز به ۷۱۹۱ واحد رسید. شاخص بازار موازی بورس ریاض نیز با رشد ۲.۹۴ در معاملات امروز مواجه شد.

از شاخص های جزئی صنایع بورسی فعال در عربستان، شاخص برنامه ها و خدمات فناوری با رشد خوب ۳.۴۰ درصدی مواجه شد، شاخص سرمایه گذاری و تامین مالی نیز با رشد ۲.۴۳ درصدی روبرو بود. شاخص رسانه و سرگرمی نیز که در هفته های گذشته به شدت منفی بود در معاملات امروز ریاض مثبت بود و ۱.۲۸ درصد نسبت به دیروز رشد داشت. بیشترین منفی را در بین شاخص های جزئی بورس عربستان شاخص ارتباطات با ۱.۷۸ سقوط مواجه بود، شاخص های بیمه، بانک و املاک بورس ریاض که از ابتدای هفته منفی بودند باز هم در محدوده منفی قرار گرفته اند، بررسی بورس ریاض نشان می دهد، بعد از قرمز شدن سراسری در هفته گذشته و ابتدای هفته فعلی این بورس راه آرامش را طی کرده و به تعادل معاملات بازگشته است.

بورس قطر

برعکس بورس عربستان که به فضای آرامش در حال بازگشت است، بورس قطر همچنان در محدوده سراسری قرمز قرار دارد، چهار شاخص اصلی بورس قطر که عبارتند از: شاخص بورس سهام قطر، شاخص بورس سهام قطر برای همه سهام، شاخص بورس سهام قطر برای بازده کل، فهرست شاخص بورس سهامی اسلامی قطر الریان در محدوده منفی یک درصد نوسان کردند که تقریبا همان نوسان ابتدای هفته است.

در بخش شاخص صنایع بورسی قطر، شاخص بیمه بیشترین ضرر را کرده و این ضرر در هفته هایی که در جهان تب کرونا داغ است، به شدت منفی است و امروز ۱.۹۶ درصد ضرر را نسبت به دیروز تجربه کرد، شاخص کالاها و خدمات مصرفی نیز در محدوده منفی ۱.۴۰ درصد قرار دارد، حمل و نقل و صنایع نیز در رده های بعدی ضرر  قرار دارند و این امر نشان دهنده تاثیر مستقیم قطر از بازار جهانی به ویژه کشور چین است.

بورس دبی

بورس دبی نیز امروز روز نسبتا سبزی را تجربه کرد، فهرست بازار عمومی دبی با رشد ۰.۱۸ درصدی مواجه شد، فهرست بازارهای مالی اسلامی دبی با سقوط ۰.۰۷ مواجه شد تا کفه رشد از سقوط سنگین تر باشد.

شاخص بانکها با رشد خیره کننده ۱۹ درصدی در معاملات امروز همراه شد، شاخص کالاهای مصرفی برعکس بورس قطر در محدوده رشد ۱.۵۳ درصدی قرار دارد. شاخص بیمه نیز در بورس دبی مثبت شده و با ۱.۶۷ درصد رشد در محدوده خوبی قرار گرفت. در بین صنایع بورسی دبی تنها دو شاخص ارتباطات و خدمات مالی و سرمایه گذاری منفی بوده که نشان دهنده تاثیر از ویروس کرونا در بورس دبی است.

کد خبر: ۴٬۳۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha