۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
پلمب ۱۷ هزار واحد متخلف کرونایی
معاون مرکز بهداشت محیط وزارت بهداشت اعلام کرد

پلمب ۱۷ هزار واحد متخلف کرونایی

فرهادی، معاون مرکز بهداشت محیط وزارت بهداشت اظهار کرد: در هفت ماه گذشته دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد صنفی بازرسی شد که از این تعداد ۱۷ هزار واحد به علت رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی پلمب موقت شدند.

به گزارش بازار، محسن فرهادی در نشست خبری با تبریک روز بهداشت محیط و قدردانی از تلاشگران این عرصه بویژه در مقابله با بیماری کرونا، افزود : در این مدت ۴۹ هزار واحد صنفی هم به دلیل رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی به مراجع قضایی معرفی شدند.

معاون مرکز بهداشت محیط وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت رعایت شیوه نامه های بهداشتی گفت: شرط اساسی برای کاهش همه گیری کرونا رعایت شیوه نامه های ضدکرونایی است که در این زمینه بهداشت محیط اهمیت ویژه ای دارد.

مهندس فرهادی افزود: متاسفانه در دو سه هفته اخیر شاهد کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی هستیم و این افزایش به معنای کاهش رعایت هاست.

وی با یادآوری زحمات شبانه روزی کارشناسان بهداشت محیط در مقابله با ویروس کووید۱۹، خاطر نشان کرد: تمام مراحل پس از فوت تا تدفین بیماران کرونا، امحای پسماندها و ... با نظارت کارشناسان بهداشت محیط انجام می شود و این حضور مستمر، تا کنون سبب ابتلای ۱۴۵۲ نفر از کارشناسان بهداشت محیط به کرونا شده است که از این تعداد هنوز عده ای از همکاران درگیر بیماری هستند.

معاون مرکز بهداشت محیط وزارت بهداشت تاکید کرد :‌رعایت بهداشت فردی هم سلامت افراد را تامین می کند و هم سلامت کسانی را که به آن ها خدمت می کنند.

قرنطینه ۱۰۰درصد مقدور نیست
وی اظهار کرد: شعار روز جهانی بهداشت محیط در سال جاری، «بهداشت محیط راهبرد کلیدی نظام سلامت در مبارزه با همه گیر شدن بیماری‌ها» است. این شعار، نقش بهداشت محیط در مورد کووید ۱۹ بیشتر آشکار می‌کند. وقتی یک بیماری، واکسن و درمان مستقیم ندارد، باید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیری و کنترل عوامل محیطی روی بیاوریم. اگر فرد در منزل بماند و ارتباط با جهان بیرون را قطع کند و هیچ کسب و کاری هم نداشته باشد، قطعا بیمار نمی‌شود. ولی در هیچ جای دنیا و در کشور ما این امر بدون قرنطینه ۱۰۰ درصد محقق نمی‌شود. این ویروس در حال گردش در کره زمین است و قرنطینه ۱۰۰درصد هم مقدور نیست و در نتیجه همه افراد باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند.
 
برخورد با سفره خانه‌ها
آقای فرهادی بیان کرد: حجم عمده‌ای از واحدهایی که پلمب شده‌اند، سفره خانه‌هایی هستند که مواد دخانی عرضه می‌کردند. این برخوردها ادامه دارد. از طرفی باید میزان تقاضا را کاهش بدهیم. یعنی باید متوجه شویم که بیماری کووید ۱۹، تنفسی است و استفاده مشترک از قلیان باعث افزایش صد درصدی انتقال بیماری می‌شود.

بخش دولتی بیشترین میزان رعایت شیوه نامه ‌های بهداشتی را دارد
معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بیشترین میزان مربوط به بخش دولتی است. زیرا بسیاری از اقدامات در بخش دولتی با ابلاغ و دستورالعمل رعایت می‌شود. رعایت پروتکل‌های بهداشتی نزدیک به ۸۰ درصد در دستگاه‌های دولتی و اجرایی اتفاق افتاده است.

بی خطرسازی پسماندها در بیمارستان‌ها
آقای فرهادی اظهار کرد: کلیه پسماندهای تولیدی چه در شهر و چه در روستا در جریان اپیدمی کرونا، مشکوک به عفونی است. با اطمینان بیش از ۹۵ درصد می‌گویم که همه بیمارستان‌های دولتی و خصوصی فعال در کشور، به جز یک یا دو مورد که بیمارستان روانپزشکی هستند، همه پسماندهای عفونی تولید شده در بیمارستان را به وسیله دستگاه‌های بی خطرساز، بی خطر کرده و سپس به شهرداری برای امحا تحویل می‌دهند.

وی ادامه داد: بازیافت دستی و زباله گردی کاملا ممنوع است، اما متاسفانه هنوز این دو مورد وجود دارد. البته این اقدامات در مراکز رسمی شهرداری متوقف شده، ولی به صورت غیررسمی و به خصوص در کلانشهرهایی مثل تهران، هنوز پدیده زباله گردی مشاهده می‌شود. تاکنون سه یا چهار نامه مکتوب اخطار دهنده به شهرداری تهران و شهرداری‌های متخلف ارسال شده است.
معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: از طرفی حجم پسماند محصولات یک بار مصرف نسبت به دوران قبل از کرونا، تا سه برابر افزایش یافته است.

کد خبر: ۴۳٬۶۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha