۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
محدودیت منابع ارزی داریم مدیریت بازار ارزی چه؟/کاهش مقطعی نرخ ها با عرضه ارز در بازار
گزارش «بازار» از تبعات وعده های بی عمل در ساماندهی بازار ارز؛

محدودیت منابع ارزی داریم مدیریت بازار ارزی چه؟/کاهش مقطعی نرخ ها با عرضه ارز در بازار

کارشناسان معتقدند؛ اینکه بانک مرکزی هر از چند گاهی اعلام می کند؛ با راهکارهای خاص بازار ارز را سامان می بخشد، اما اقدام عملی در این زمینه آنگونه که قیمت این کالا کاهش و یا بازار به  ثابت برسد به چشم نمی خورد مردم را نسبت به سیاست گذاری های بانک مرکزی بی اعتماد کرده و ریسک سرمایه گذاری در چنین بازاری کم کرده است.

اسدالله خسروی؛ بازار: بازار داد و ستد ارز این روزها داغ است و خیلی از سرمایه گذاران برای سود آوری و حفظ ارزش سرمایه هایشان به این بازار آمده اند چرا که می دانند سرمایه گذاری در دیگر بازارها به نسبت بازار ارز که روز به روز قیمت آن در حال افزایش است به صرفه نیست. بازاری که مشخص است سر و سامان آنچنانی ندارد و سیاست های بانک مرکزی در ساماندهی آن تاکنون بی اثر بوده است. هر چند بازار ارز بازاری پرریسک و با نوسان است و سرمایه گذاری در این بازار معمولا با حساسیت انجام می شود اما آن چیزی که باعث ورود سرمایه گذاران به این بازار شده است کم ریسک شدن سرمایه گذاری است چرا که بانک مرکزی اقدام قابل توجه ای برای ساماندهی این بازار به کار نمی گیرد.
کارشناسان معتقدند؛ البته کار  بانک مرکزی  در این شرایط بسیار سخت است و باید  در مدیریت منابع ارزی باید بسیار حساس باشد و بدون برنامه ریزی منابع ارزی کشور را به هدر ندهد از طرفی نیز تامین منابع ارزی صادرکنندگان را با حفظ جوانب خاص در نظر گیرد و برای دستیابی به منابع ارزی صادرکنندگان نیز تلاش کند. همچنین با سیاست گذاری های خاص و تعامل با مدیران سایر بازارهایی چون بازار سرمایه و ...طوری عمل کند تا بازار ارز جولانگاه سفته بازاران سوداگر نشود.

بانک مرکزی با وعده های بی عمل ابهت خود را شکست
در این باره محسن صادقی کارشناس مالی طی گفتگویی با «بازار» تصریح کرد: بانک مرکزی نباید با وعده های بی عمل نسبت به ساماندهی قیمت ارز ابهت خود را بشکند. این بانک مدت هاست سعی می کند با گفتار درمانی جو بازار ارز را روانی کند و با وعده کاهش قیمت ارز و ساماندهی این بازار مانع ار ورود سرمایه گذاران در چنین بازاری شود.
 وی با بیان اینکه تجربه نشان می دهد رئیس کل بانک مرکزی به جای اقدامات عملی در جلوگیری از رشد قیمت ارز در بازار روی به گفتار درمانی آورده تا سرمایه گذاران ارزی برای سرمایه گذاری در این بازار با ترس وارد شوند و یا روی این کالا برای سودآوری حساب بازنکنند، افزود: لزومی ندارد بانک مرکزی هر از چندگاهی یک بار اعلام کند قیمت ارز را پایین می آورد،  این رفتار بانک مرکزی نشان از ضعف مدیریت این بانک دارد چرا که همتی رئیس کل بانک مرکزی اعلام می کند، قیمت واقعی دلار زیر ۲۰ هزار تومان است اما اقدامی برای کاهش قیمت این کالا به کار نمی گیرد تا جایی که اکنون فعالان بازار ارز در حال خرید و فروش دلار ۲۹ هزار تومانی هستند.

بانک مرکزی به تنهایی نمی تواند بازار ارز را کنترل کند
این کارشناس بازار مالی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی این روزها به تنهایی نمی تواند بازار ارز را کنترل کند چرا که اقدامات در ساماندهی بازار ارز باید از مدت های پیش انجام می شد تا بازار به چنین روزی مبتلا نمی شد.
صادقی با بیان اینکه بانک مرکزی با مواجه با وضعیت کنونی بازار ارز غافلگیر شده است، تصریح کرد: این بانک به امید بازگشت بخش عمده ای از ارزهای صادراتی و نیز امکان بازگشت سایر ارزهای  ناشی از فروش نفت معمولا  وعده ساماندهی بازار ارز را می دهد  در حالی که تاکنون فقط ۲.۵ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور برگشته و ارز حاصل از فروش نفت و... که در کشورهای دیگر بلوکه شده به علل وجود محدودیت های نقل و انتقال پول هنور به کشور بازنگشته است.
وی با تاکید بر اینکه باید پذیرفت که بانک مرکزی نیز شرایط مساعدی در کسب درآمد ارزی و تامین این کالا برای متقاضیان ندارد، گفت: دست بانک مرکزی به دلیل وجود تحریم ها در اخذ منابع ارزی کوتاه است اما این بانک نیز فقط نباید به این موضوع فکر کند، بلکه باید با ایجاد راهکارهای قوی کارشناسانه مانع ار رشد بی منطق نرخ ارز در بازار شود.

عرضه ارز به بازار برای تعدیل قیمت ها کارساز نیست
این کارشناس مالی تصریح کرد: برخی ها معتقدند؛ با افزایش نرخ ارز در بازار، بانک مرکزی باید به بازار ورود کرده و با عرضه ارز در صرافی بانک ها مانع از رشد بی منطق قیمت ها در این بازار شود اما همانطور که تجریه نشان می دهد عرضه ارز به شکل انبوه در بازار با هدف تعدیل قیمت ها و ممانعت از رشد نرخ این کالا تاکنون نتیجه بخش نبوده است چرا که ماه گذشته با عرضه ارز به بازار قیمت دلار از ۲۵ هزار تو به ۲۱ هزار تومان نزول کرد، البته این کاهش قیمت دوامی نداشت و با گذشت  یک یا دو هفته قیمت ها دوباره در بازار سیر صعودی به خود گرفتند تا جایی که اکنون قیمت دلار در بازار آزاد در آستانه ۲۹ هزارتومان قرار دارد.

حساسیت در تخصیص ارز برای واردات کنندگان
صادقی به قرار داشتن کشور در شرایط جنگ اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: اکنون که منابع درآمد ارزی کشور کاهش یافته است، بنابراین بانک مرکزی باید در مدیریت منابع ارزی حساس شود و هوشمندانه عمل کند. آنگونه که برای تخصیص ارز وارد کنندگان به اولویت بخشی در نیاز کالاها مصرفی مهم چون دارو، گندم، مواد اولیه مراکز تولید توجه ویژه کند و مانع از تخصیص ارز به کالاهای مصرفی لوکس ارزبر کند.
همچنین غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با «بازار» درباره ساماندهی نرخ ارز و اعمال سیاست های بانک مرکزی برای ممانعت از رشد بی منطق این کالا در بازار، گفت: تحرک بازار ارز و افزایش قیمت این کالا در چند هفته اخیر ناشی از نبود سیاست های درست اقتصادی است. به طور مثال بازار سرمایه به عنوان بازاری مطمئن که دارای پایه های محکم و ریشه داری است طی حدود ۲ ماه اخیر با نوسان و معمولا افت شاخص مواجه بود موجب شده تا بخشی از سرمایه گذاران بورس به بازارهای دیگر کوچ کنند آنگونه که اکنون با فعال شدن بازار ارز، سرمایه گذاران به این بازارها آمده اند.
وی با بیان این مطلب که تیم اقتصادی دولت باید به شاخص های کلان اقتصادی کشور توجه ویژه کنند، تا بازارهایی نظیر ارز، سکه و سرمایه به این روز مبتلا نشوند، افزود: رشد بی منطق شاخص ها در ماههای گذشته بازارسرمایه و نیز افت مستمرآن پس از چند سودآوری سرمایه گذاران بورسی باعث شده تا اکنون خیلی ها به بازار ارز ورود کنند و با ایجاد تقاضا در این بازار مهم گرانی ارز رقم خورد. با این وجود سیاست گذاران اقتصادی در تصمیم گیری های خود باید تمام جوانب لازم  را در نظر گیرند تا تبعات برخی تصمیمات بازارها را به هم نریزد.

کد خبر: ۴۳٬۶۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha