۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو از منظر مدیران عامل خودروسازی‌ها

طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو از منظر مدیران عامل خودروسازی‌ها

گرانی لحظه‌ای قیمت خودرو وکلای مردم در خانه ملت را بر آن داشت که با تدوین طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو درصدد حذف سوداگری از بازار و منطقی کردن قیمت‌ها باشند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، روند صعودی قیمت خودرو در بازار همچنان ادامه دارد و مرزهای جدید قیمتی پی در پی فتح می‌شوند به گونه‌ای که در نیمه نخست سال ۹۹ بازار چهارچرخ‌ها تحت تاثیر عواملی مانند نوسانات نرخ ارز، کمبود عرضه، اُفت شاخص سهام در بورس و... التهابات زیادی را تجربه کرد و قیمت پراید از مرز ۱۱۰ میلیون تومان نیز گذشت این در حالی است که مسئولان دولتی به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرای طرح‌های پیش فروش خودرو را راهکار اصلی ساماندهی بازار خودرو دانسته و همچنان بدون داشتن دستاوردی بر اجرای آن اصرار می‌ورزند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایطی که ترمز قیمتی خودرو بریده و قیمت‌ها سربه فلک گذاشته تنها به اجرای طرح‌های پیش فروش بسنده می‌کند، طرح‌هایی که بسیاری از کارشناسان از آن به عنوان لاتاری یاد می‌کنند، زیرا قیمت خودرو در کارخانه و بازار تفاوت فاحشی با یکدیگر داشته و هر فرد با برنده شدن در این طرح‌ها می‌تواند حداقل چندین میلیون تومان یک شبه سود به دست آورد این عملکرد موجب شد وکلای مردم در خانه ملت با تدوین طرحی کارشناسانه به‌ دنبال درمان مشکلات صنعت خودرو و تنظیم این بازار از مسیر بورس باشند.  

کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم بر آن است با تصویب طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو، خودروسازان را مکلف کند تا صرفا از طریق عرضه مستقیم در بورس کالا محصولات خود را عرضه کنند و فروش خودرو خارج از این فرآیند قاچاق محسوب شود، نمایندگان معتقدند با اجرای این طرح فرآیند توزیع خودرو که در حال حاضر به یکی از چالش‌های اصلی بازار تبدیل شده، رفع و عرضه خودرو شفاف می‌شود. با تحقق این مهم سوداگری، رانت و تقاضای کاذب از بازار حذف خواهد شد در نتیجه قیمت‌ها کاهشی شده و خودرو به جایگاه واقعی خود یعنی کالایی مصرفی، بازمی‌گردد.

براساس طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو، قیمت چهارچرخ‌ها در بورس براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود اما مابه‌التفاوت بهای تمام شده تولید خودرو و قیمت عرضه در بورس به جیب خودروسازان نمی‌رود و در مسیرهایی مانند مالیات، ارائه تسهیلات کوتاه مدت قرض الحسنه به خودروسازان برای توسعه و R and D و همچنین تشویق خودروسازان برای عرضه بیشتر به کار گرفته خواهد شد. در این راستا نظر مدیران عامل ایران خودرو و سایپا را درباره طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو جویا شدیم. که سیدجواد سلیمانی مدیرعامل سایپا معتقد است هرچند خودرو نیز مانند هر کالایی می‌تواند در بورس عرضه شود اما تحقق این مهم در گرو اصلاح زیرساخت‌های بورس است.

وی ضمن تاکید براینکه عرضه خودرو در بورس تابع شرایط خاصی است می‌گوید هرچند پیشنهاد قبلی ما این بود که براساس عرضه در بورس قیمت خودرو کشف شود و برمبنای آن خودروها به فروش رسد اما حال باید صبر کنیم تا نتیجه طرح عرضه خودرو در بورس نهایی شود.

براساس این گزارش فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو نیز درباره طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو می‌گوید این طرح با حضور اعضای مرتبط در حال بررسی است و از آنجایی که ابعاد مختلف دارد باید منتظر نتایج آن بود. در شرایط کنونی خودروسازان براساس ابلاغیه‌ها، قیمت‌های خودرو را تعیین می‌کنند.

براساس برنامه‌ریزی‌های کمیسیون صنایع و معان مجلس مقرر است طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو طی سه روز در کمیته صنعت و راهبردهای توسعه صنعتی با حضور متخصصان، خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت چکش‌کاری شده و به صحن کمیسیون ارجاع شود باید دید تصویب و نهایی شدن این طرح که کارشناسان از آن به عنوان کلید گشایش قفل صنعت خودرو نام می‌برند، می تواند کشتی نابسامان بازار خودرو را به ساحل آرامش برساند.

کد خبر: ۴۳٬۵۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha