۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲
دشت زرد کلزا نوید روزهای درخشان اقتصاد قزوین است
بازار گزارش می‌دهد؛

دشت زرد کلزا نوید روزهای درخشان اقتصاد قزوین است

قزوین- درحالی که سالهاست هشدارها در خصوص کم‌آبی دشت قزوین، تغییر الگوی کشت و کشاورزی اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است، کشت کلزا، محصولی استراتژیک اقتصادی و کم آب‌بر، می‌تواند روزهای درخشانی را برای کشاورزی قزوین به ارمغان آورد.

مریم کشاورز مسعودیان؛ بازار: بر اساس آمارهای موجود میانگین مصرف روغن هر ایرانی بیش از دو برابر میانگین‌های جهانی و نزدیک به ۲۰ کیلوگرم در سال است، مصرف بالایی که موجب شده «روغن» به یکی از پرمصرف‌ترین کالاهای داخلی تبدیل شود، تاجانی که  نیاز سالانه کشور به روغن خام بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تن برآورد می‌شود.

این در شرایطی است که با تلاش مسئولین در حوزه کشاورزی، اصلاح الگوی مصرف و تأکید برکشت محصول کلزا و انواع دانه‌های روغنی در کشور سالانه تنها ۴۰۰ هزار تن انواع دانه‌های روغنی در داخل ایران کشت و برداشت می‌شود که همین مسئله نشان از حجم بالای واردات روغن خام و دانه‌های روغنی در کشور دارد.

بررسی آمارهای واردات روغن خام طی پنج سال گذشته در کشور نشان از خروج بیش از سه و سه دهم میلیارد دلار ارز از کشور دارد و همین مسئله نیاز کشور به تولید دانه‌های روغنی را به‌شدت افزایش داده است، تا جایی که به‌منظور مدیریت اوضاع از سال ۹۷ صادرات انواع دانه‌های روغنی از کشور ممنوع شد و تلاش شد تا تولید این دانه‌ها در کشور افزایش پیدا کند.

درخشش گل‌های زرد کلزا در مزارع قزوین
با توجه به اولویت‌های ذکرشده طی چند سال گذشته کلزا نیز به جمع محصولات استراتژیک در کشور پیوست، محصولاتی که از یک‌سو به دلیل تناسب با شرایط آب و هوایی برخی از استان‌های کشور می‌تواند محصولی کم آب‌بر و اقتصادی برای کشاورز محسوب شود و از سوی دیگر نیاز کشور برای تأمین سفره غذایی خانوار را تضمین کند.

رسول حکیمی از کارشناسان کشاورزی قزوین معتقد است که کلزا برای شرایط آب و هوایی قزوین مطلوب و قابلیت کشت فراوانی را در مزارع این استان دارد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان کرد: اگرچه گیاه دانه روغنی کلزا برای شرایط آب و هوایی معتدل مطلوب است اما به دلیل سازگاری ویژه این گیاه امکان کشت و بهره‌برداری مناسب آن در استان قزوین نیز فراهم است و ازاین‌رو است که طی چند سال گذشته کشاورزان استان قزوین تمایل زیادی برای کشت این محصول نشان داده‌اند.

این کارشناس کشاورزی قزوین گفت: فرآوری بیش بین ۲۵ تا ۵۵ درصدی روغن از این گیاه موجب شده است تا در یک بازه زمانی کوتاه سودآوری مناسبی برای کشاورز به همراه داشته باشد و به دلیل توجه و نیاز شرکت‌های تولید روغن در کشور بازار خوبی نیز برای این گیاه روغنی وجود دارد.

حکیمی ادامه داد: اگر می‌خواهیم کشاورزی استان قزوین از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی اقتصادمحور حرکت کند نیاز داریم تا اولویت‌های کشور را شناسایی و کشاورزان استان قزوین را برای کشت محصولات موردنیاز راهنمایی کنیم.

وی افزود: محصول کلزا امروز به یکی از مهم‌ترین نیازها تبدیل‌شده است و می‌تواند در کنار تأمین نیاز کشور برای کشاورزان نیز اتفاقات خوبی رقم بزند.

تولید« کلزا» در قزوین تا ۲۰ درصد افزایش یافت
تورج بنیادی مدیر امور زارعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی از سوی وزارت خانه و نیاز کشور به تولید دانه‌های روغنی کشت کلزا در قزوین بین ۱۷ تا ۲۰ درصد افزایش پیداکرده است.

وی بیان کرد: پیش‌بینی  می‌شود امسال بیش از ۱۱ هزار تن کلزا از مزارع استان قزوین برداشت شود درحالی‌که کل تولید سال گذشته استان قزوین در محصول کلزا نزدیک به هفت هزار و ۵۰۰ تن بوده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: با توجه به افزایش سطح زیر کشت این گیاه در استان قزوین پیش‌بینی می‌شود شاهد افزایش جدی تولید این محصول باشیم.

بنیادی خاطرنشان کرد: سال گذشته از مجموع هفت هزار و ۵۰۰ تن کلزای تولیدشده در استان قزوین هفت هزار و ۲۰۰ تن آن به قیمت مناسب از کشاورزان استان به‌صورت تضمینی خریداری شد .

وی گفت: پایش مداوم مزارع کلزا، استفاده از مشاورین سازمان جهاد کشاورزی در کنار کشاورزان و برنامه‌ریزی مناسب برای کشت و توسعه تولید این محصول از اقداماتی است که طی چند سال اخیر به‌منظور افزایش تولید در استان قزوین صورت گرفته است بااین‌حال بارش شدید باران و تگرگ طی بهار امسال می‌تواند به بخشی از تولیدات ما خسارت وارد کند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین خاطرنشان کرد: کشاورزان کلزا کار می‌توانند از حمایت‌های مشاوره‌ای، تأمین کود و فروش تضمینی سازمان جهاد کشاورزی استان بهره‌مند شوند.

قزوین رتبه هفتم تولید کلزا در کشور است
فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار بازار اظهار داشت: سال گذشته ازنظر سطح زیر کشت کلزا در کشور توانستیم رتبه ششم و ازنظر میزان تولید محصول رتبه هفت‌کشور را به خود اختصاص دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین خاطرنشان کرد: همچنین کشاورزان استان قزوین در سال زراعی گذشته موفق شدند بیش از مسئولیتی که به استان قزوین سپرده‌شده بود تولید محصول کلزا داشته باشند و زا این‌رو رتبه ششم کشور را کسب کردیم.

خمسه افزود: سال زارعی گذشته پنج هزار و ۷۸۰ هکتار از مزارع استان قزوین زیر کشت کلزا رفت که با هماهنگی‌های انجام‌شده این رقم امسال تا ۹ هزار هکتار افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اولویت‌های موجود و نیاز بازار به کشت محصول کلزا بیان کرد: استان قزوین در خصوص تولید این محصول دارای رتبه و جایگاه خوبی در کشور است و با حمایت کشاورزان و وزارت جهاد کشاورزی امکان افزایش میزان تولید تا حد قابل‌توجهی نیز وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین اذعان داشت: خرید تضمینی محصول کلزا از کشاورزان، پرداخت به‌موقع مطالبات این افراد و مزایای کشت این محصول می‌تواند برای استان روزهای خوبی را در حوزه کشاورزی ایجاد کند.

کد خبر: ۴۳٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha