۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
چالش‌های مرغداران برای تأمین دان مورد نیاز
نایب رئیس کانون مرغداران گوشتی عنوان کرد

چالش‌های مرغداران برای تأمین دان مورد نیاز

اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون مرغداران گوشتی گفت: واحدهای مرغداری برای تأمین دان مورد نیاز در دو بخش تأمین و قیمت با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

به گزارش بازار، حبیب الله اسدالله نژاد نایب رئیس کانون مرغداران گوشتی گفت: مشکل این است که قرار بود دان مورد نیاز مرغداران با نرخ دولتی تأمین شود، اما اکنون در بهترین حالت ۴۰ درصد این نهاده به قیمت دولتی تأمین می‌شود و مابقی را مرغداران از بازار آزاد تهیه می‌کنند.

وی گفت: همین موضوع باعث می‌شود به طور مثال در مورد سویا که قیمت دولتی آن ۲ هزار و ۴۵۰ تومان است مرغدار از بازار آزاد آن را با قیمت حدود ۱۳ هزار تومان تهیه کند و در خصوص ذرت هم قیمت دولتی این نهاده هزار و ۵۰۰ تومان است، اما در بازار آزاد با نرخ ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

نایب رئیس کانون مرغداران گوشتی افزود: همین موضوع باعث شده تا قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده برای مرغدار بیش از ۱۴ هزار تومان و مرغ گرم بیش از ۲۳ هزار تومان باشد در حالی که با قیمت‌های فروش موجود در بازار مرغدار دچار ضرر و زیان می‌شود.

اسدالله نژاد گفت: از آنجا که دولت نتوانسته در تأمین نهاده‌ها موفق عمل کند به تولید کننده فشار وارد می‌شود که باید برای این موضوع چاره اندیشی شود به این ترتیب که یا قیمت مرغ گرم در بازار اصلاح شود یا نهاده‌ها با نرخ مصوب به دست تولید کنندگان برسد.

وی افزود: مشکلات موجود از دو حالت خارج نیست یا دولت برای تأمین صد در صد نهاده‌ها ارز تخصیص داده، اما نهاده‌ها در مسیر توزیع دچار انحراف شده است که در این صورت باید عوامل این موضوع شناسایی و با آن‌ها برخورد شود و نحوه توزیع نیز اصلاح شود یا این که برای همین مقدار نهاده موجود ارز تخصیص داده شده که در این صورت این موضوع باید در قیمت مرغ زنده و گرم لحاظ شده و نرخ بازار به گونه‌ای تعیین شود که مرغدار دچار زیان نشود.

نایب رئیس کانون مرغداران گوشتی گفت: البته در صورت افزایش قیمت مرغ در بازار سطح دسترسی مردم به مرغ کاهش پیدا می‌کند، ولی باید بگوییم که عامل گرانی مرغ واحدهای تولید کننده نیستند و در شرایط فعلی این واحدها با ضرر و زیان در حال فعالیت هستند.

اسدالله نژاد افزود: برای حمایت از تولید داخلی باید به هر نحوی جلوی ضرر و زیان تولید کننده گرفته و قیمت مرغ در بازار هم در حالت تعادل نگه داشته شود.

کد خبر: ۴۳٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha