۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
آزادراهی با سرعت مجاز ۱۳۰ کیلومتر و پیشرفت لاک‌پشتی؛ تورم مانع شتاب‌گیری اجرای پروژه
گزارش بازار از روند پروژه آزادراه جنوبی تهران؛

آزادراهی با سرعت مجاز ۱۳۰ کیلومتر و پیشرفت لاک‌پشتی؛ تورم مانع شتاب‌گیری اجرای پروژه

کرج- اولین آزادراهی که سرعت مجاز در آن ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت است و ۲۰ درصد ترافیک محورهای مواصلاتی البرز را کاهش می‌دهد، تاکنون ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مسئولان تاکید دارند تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری برسد.

شیما عبداله خانی؛ بازار: آزادراه جنوبی تهران موسوم به (غدیر) به طول ۱۵۸ کیلومتر و شامل چهارقطعه است که در چهار استان قزوین، البرز، تهران و مرکزی واقع شده است. ۴۳ کیلومتر از این ابر پروژه ملی در قطعات یک و دو در استان البرزواقع شده است و مزایای بهره برداری از این طرح بیش از همه برای استان البرز و تهران مشهود است؛ زیرا در کاهش بار ترافیک ورودی این دو استان تاثیر بسزایی دارد.

همچنین تکه ای مهم از پازل کریدور ارتباطی غرب به شرق کشور محسوب می شود که حدودا ۱۴ استان از مزایای آن برخوردار می شوند. این آزادراه اولین آزادراه کشور است که سرعت مجاز ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت برای آن طراحی شده و باعث صرفه جویی در زمان و سوخت برای خودروهای عبوری از این محور می شود.

بنابراین علاوه بر کاهش ترافیک و آلودگی هوا به خصوص در شهرهای تهران و البرز باعث کاهش زمان تردد مسافران غرب به شرق و بالعکس می شود. این پروزه تا کنون ۸۳ درصد پیشرفت داشته و بر اساس گفته ها و تاکید مسئولان بناست تا این آزادراه با توجه به اهمیت ویژه ای که دارد تا انتهای سال ۹۹ به بهره برداری برسد. اگرچه که تحریم ها، تورم و نوسانات اقتصادی کشور هزینه احداث این آزادراه را چند برابر کرده است اما عزم دولت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء برای اتمام این پروژه تا انتهای سال جدی است.

ابرپروژه آزادراه جنوبی، ترافیک البرز و تهران را کاهش می دهد
استاندار البرز در آخرین بازدید از پروژه ملی چرمشهر_آبیک در محدوده البرزبا اشاره به اینکه این پروژه غدیر نامگذاری می شود، افزود: حدود ۴۳ کیلومتر از این پروژه ۱۵۸ کیلومتری در محدوده استان البرز قرار دارد.

«عزیزاله شهبازی» با بیان اینکه برآورد اعتباری این پروژه از آغاز، دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده و اکنون نیز هزار میلیارد تومان به آن افزوده شده، ادامه داد: دو منطقه از این پروژه در البرز واقع شده است.

شهبازی گفت: این مسیر بعنوان یک ابر پروژه نقش بسزایی در تسهیل و تسریع حمل و نقل کشور و بویژه کاهش بار ترافیک خودروهای سبک و سنگین از محورهای مواصلاتی البرز دارد.

وی افزود: این مسیر تاثیر بالایی در بازگشایی ریه های تنفسی البرز دارد چراکه با بهره برداری از آن ۲۰ درصد بار ترافیک محورهای مواصلاتی استان کاهش می یابد.

به گفته استاندار البرز آزادراه کنارگذر جنوبی تهران اولین آزادراهی است که به گونه ای برنامه ریزی و طراحی شد که خودروها می توانند ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت سرعت مجاز داشته باشند.

وی گفت: قطعه اول و دوم این پروژه به طول ۵۳ کیلومتر ظرف دو ماه آینده با تکمیل ابنیه و پل تالاب صالحیه طبق وعده مجری و پیمانکار، به سرانجام می رسد.

شهبازی افزود: با توجه به مطالبات مردمی و باری که خودروها می توانند برای ۱۴ استان داشته باشند قطعات ۱ و ۲ از قطعات ۳ و ۴ اهمیت بیشتری دارند از این رو وزارت راه و شهرسازی، شرکت ساخت بزرگراه های کشور و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای این امر با اشتراک نظر، اهتمام ویژه ای دارند.

مشکلات پیمانکاران آزادراه جنوبی با وجود نوسانات اقتصادی
مجری پروژه کنارگذر جنوبی تهران در گفت و گو با بازار با اشاره به مشکلاتی که با توجه به تورم کنونی برای ساخت این آزادراه وجود دارد، گفت: اکنون قیمت هایی که در بازار است خیلی گرانتر از شاخص تعدیل قیمت هایی است که توسط سازمان برنامه و بودجه به صورت فصلی انجام می شود و به این ترتیب فعالیت پیمانکاران خیلی دشوار تر شده است.

«محمود ملازینل» با تاکید بر اینکه نیاز است سازمان برنامه و بودجه تدابیری برای شرایط سخت پیمانکاران بیاندیشد، تصریح کرد: مخصوصا پیمانکارانی که قرارداد های خود را سال های قبل بسته اند و پیش بینی شرایط اقتصادی کنونی را نداشته اند با مشکلات بیشتری مواجه هستند. قراردادهایی که امسال بسته می شوند با پیش بینی واقع بینانه تری از شرایط است بنابراین تعدیل قیمت ها به شرایط نزدیک است؛ چرا که میزان تورم کنونی را در پیشنهاد قیمت خود لحاظ می کنند و شرایط قراردادشان به قیمت های روز نزدیکتر است.

به گفته مجری پروژه آزادراه جنوبی تهران با توجه به اهمیت این پروژه برای کشور، مد نظر است که این پروژه باوجود تمام مشکلات تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

ملا زینل اضافه کرد: دولت نیز اعتباراتی را به پروژه تزریق می کند زیرا این پروژه از اهمیت زیادی برخوردار است و تاخیر باعث گرانتر شدن هزینه های طرح در هر سال می شود.

وی میزان پیشرفت این طرح را در کل و همچنین در استان البرز حدود۸۵ درصد عنوان کرد و گفت: اکنون حدود ۱۳۴ کیلومتر از کل مسیر آسفالت شده است.

آزادراه جنوبی تهران کریدور مهم ترانزیتی کشور
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز هم در مورد اهمیت آزادراه جنوبی تهران گفت: آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران (آبیک- چرمشهر) یکی از مهمترین و با اولویت ترین کریدورهای ترانزیتی کشور بوده که با اتصال به شبکه آزاد راهی کشور در نهایت از طریق مرند- بازرگان به ترکیه و راه های بین المللی متصل می شود.

«زهرا عربشاهی» افزود: این آزاد راه به طول ۱۵۸ کیلومتر از حدود کیلومتر ۵۰ آزاد راه قزوین- کرج در نزدیکی شهرستان آبیک شروع شده و با عبور از چهار استان قزوین، البرز، مرکزی و تهران به آزاد راه حرم تا حرم متصل می شود.

وی ادامه داد: طراحی این آزاد راه بصورت شش خط رفت و برگشت با سرعت طرح ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت است. ۴۳ کیلومتر از این پروژه از حدود کیلومتر ۹ تا کیلومتر ۵۲ (شامل قطعه یک و بخشی از قطعه ۲-الف) در محدوده جغرافیایی استان البرز واقع شده است.

عربشاهی با اشاره به اهمیت این آزادراه برای حل معضل ترافیک استان و همچنین پایتخت تصریح کرد: احداث این آزاد راه می تواند با انتقال بخشی از ترافیک عبوری از تهران و کمربندی آزادگان به خارج از تهران و ایجاد ارتباط بین کریدورهای منتهی به تهران و همچنین با حذف بخشی از ترافیک آزاد راه قزوین- کرج، باعث کاهش راهبندان، کاهش زمان و هزینه سفر و کاهش مصرف سوخت شود. همچنین این آزاد راه با افزایش سطح دسترسی پایتخت، از جنبه پدافند غیر عامل نیز دارای اهمیت است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز ادامه داد: عملیات اجرایی این پروژه در قالب طرح و ساخت و با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء از سال ۱۳۹۴ شروع شده و اکنون از پیشرفت فیزیکی حدود ۸۳ درصد برخودار است؛ پیش‌بینی می شود این پروژه تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

گفتنی است آزادراه کنارگذر جنوبی تهران موسوم به غدیر که در استان البرز محدوده آبیک به چرمشهر را در بر می گیرد از اواخر سال ۹۴ آغاز شده است و به گفته استاندار البرز سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث آن صرف شده است. این آزادراه تا کنون حدود ۸۳ درصد پیشرفت داشته و بناست تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری برسد.

کد خبر: ۴۳٬۴۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha