۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
افزایش ۱.۲ میلیون تنی ظرفیت تولید شمش فولاد
مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس خبر داد

افزایش ۱.۲ میلیون تنی ظرفیت تولید شمش فولاد

محمد اتابک، مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس گفت: مرحله ۲ فولادسازی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، به عنوان بزرگترین سرمایه گذاری بنیاد، فردا پنجم مهر افتتاح می‌شود.

به گزارش بازار، محمد اتابک مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس افزود: این مرحله با سرمایه گذاری ۳۱۱ میلیون یورو از سوی بنیاد مستضعفان در مدار تولید قرار گرفته است.

وی گفت: با بهره برداری از مرحله دوم این مجموعه، ۱.۲ میلیون تن به ظرفیت تولید شمش در کشور و شرکت فولاد کاوه جنوب کیش اضافه می‌شود و ظرفیت تولید در این شرکت به سالانه ۲.۴ میلیون تن شمش فولادی خواهد رسید.

اتابک با بیان اینکه با این بهره برداری سهم تولید فولاد در این شرکت به حدود ۱۰ درصد تولید فولاد کشور ارتقا می‌یابد، افزود: این میزان تولید باعث می‌شود رتبه فولاد کاوه جنوب کیش در میان تولیدکنندگان فولاد کشور از جایگاه هفتم به رده چهارم برسد.

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس وابسته به بنیاد مستضعفان گفت: این خط تولید از بزرگترین کوره‌های قوس الکتریکی برخوردار بوده و تجهیزات کامل حفظ محیط زیست در این مرحله؛ نصب شده است که می‌تواند ۲، ۵ میلیون مترمکعب غبارگیری کند.

وی با بیان اینکه خط ۲ تولید شمش فولاد، ۱، ۲ میلیون تن به ظرفیت تولید کشور می‌افزاید، گفت: موقعیت کاوه جنوب، صادراتی است و به میزانی که افزایش ظرفیت می‌دهیم به همان نسبت توان صادراتی شرکت بالا می‌رود.

اتابک، صادرات فولاد کاوه جنوب کیش را ۶۰ درصد تولیدات در سال ۹۷ بیان کرد و افزود: صادرات با توجه به نیاز داخل و بازار تنظیم می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۹۷ صادرات فولاد انجام شده است، گفت: بعد از بهره برداری از فاز ۲ فولاد کاوه جنوب کیش، پیش بینی می‌کنیم امسال تا ۴۰۰ هزار تن در مجموعه خط ۲، شمش تولید و حدود ۲۰۰ تا ۲۴۰ هزار تن آن صادر شود.

اتابک گفت: با بهره برداری از مرحله (فاز) ۲ خط تولید فولاد، جمع ظرفیت تولید این شرکت به ۲، ۴ میلیون تن می‌رسد و پیش بینی ما این است که در سال نخست بتوانیم به ۵۰ درصد ظرفیت اسمی برسیم.

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس وابسته به بنیاد مستضعفان با بیان اینکه اکثریت متخصصان مشغول شده در این کارخانه، بومی هستند، ادامه داد: هر خط بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده و اشتغال غیرمستقیم برای خط ۲ هم شش هزار تا ۷۲۰۰ شغل است.

اتابک گفت: نخستین بار در کشور یک خط تولید فولادی، به صورت کامل، به دست متخصصان ایرانی ایجاد شد و این موفقیت بزرگ در شرایطی به دست آمد که کشور و صنعت فولاد ایران، تحت سخت‌ترین تحریم‌های خارجی قرار داشت.

وی با اشاره به اشتغال نیروهای بومی گفت: با بهره برداری از این خط تولید، اشتغال مستقیم و غیرمستقیم فعلی کارخانه به ۲ برابر افزایش خواهد یافت که به طور کامل از جوانان متخصص و نیروهای بومی استان هرمزگان خواهند بود.

مدیرعامل هلدینگ کاوه پارس وابسته به بنیاد مستضعفان خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری برای احداث مرحله دوم فولاد کاوه جنوب کیش بزرگترین سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان بوده و در آینده با راه اندازی کارخانه‌های کنستانتره و گندله، به تکمیل زنجیره تولید فولاد منجر می‌شود.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه کشور ما افزود: کل فعالیت این شرکت در تحریم آغاز شده است چرا که خطوط تولید در تحریم آغاز به کار کرد و در همان زمان نصب و تست آن انجام شد.

اتابک اضافه کرد: خط مرحله ۲ کاوه جنوب کیش در زمان جنگ اقتصادی (فراتر از تحریم) یعنی در سال گذشته که تحریم‌ها به فشار حداکثری رسید و بدون کوچکترین متخصص خارجی و فقط با تکیه بر توان داخلی و متخصصان باتجربه و جوان کشور، نصب و راه اندازی و به بهره برداری رسیده که این برای کشور و بنیاد مستضعفان، یک افتخار است.

وی گفت: کل قطعات خط ۲، قطعات اروپایی است، اما باتوجه به تحریم‌ها و نیامدن متخصصان اروپایی، نصب و راه اندازی با همت و توان متخصصان داخلی انجام شد.

اتابک افزود: در بنیاد مستضعفان از ابتدا نگاه ما به توازن زنجیره فولاد بوده و از معدن تا محصول را در داخل بنیاد برنامه ریزی کردیم که بخش ذوب حلقه بزرگی از این زنجیره است.

وی به زنجیره تولید شمش فولاد از برداشت سنگ آهن از معدن تا محصول اشاره کرد و گفت: کارخانه‌های مختلفی برای این فعالیت ها، ایجاد و سنگ با عیار پایین از معدن برداشته می‌شود و فرایند پرعیارسازی بر روی آن انجام و به تولید محصول فولاد ختم می‌شود.

اتابک ایجاد کارخانه کنسانتره برای گرفتن ناخالصی‌های سنگ آهن و بالابردن عیار این سنگ را نخستین مرحله از این زنجیره ذکر کرد و افزود: سپس این سنگ عیار بالا، به صورت پلت درمی آید که به کارخانه‌های کندله سازی می‌رود و بعد با فرایند احیا و استفاده از گاز، عیار آن به بالای ۹۰ می‌رود و سپس در کارخانه‌های ذوب، به شمش فولاد و بعد در کارخانه‌های نورد به میلگرد یا پروفیل تبدیل می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس وابسته به بنیاد مستضعفان توان زنجیره تولید را بسیار مهم خواند و گفت: باید با برنامه ریزی‌ها طوری عمل کرد که در هیچ یک از زنجیره‌ها با توقف مواجه نشویم.

اتابک به ایجاد اشتغال در خطوط تولید فولاد کاوه جنوب کیش اشاره کرد و افزود: این کارخانه ۱۰ ساعت بعد از سخنرانی روز عید قربان رهبری که تکیه اصلی آن بر استفاده از توان داخلی بود، راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه این کارخانه در منطقه محروم واقع شده است، افزود: کارخانه تولید فولاد هم صادرات محور است و هم با تکیه بر توان داخلی ساخته شده و در شریان اصلی راه‌ها و ریل و نزدیک بنادر اصلی کشور قرار دارد.

به گفته اتابک، مرحله دوم فولادسازی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش روز شنبه ۵ مهر، با حضور رئیس بنیاد مستضعفان و معاون اول رئیس جمهور افتتاح می‌شود.

کد خبر: ۴۳٬۴۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha