۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
کلنگ هایی که بیهوده به زمین زده شد؛ سنگ بزرگ ۳۳ هزار میلیاردی پیش پای پروژه های نیمه تمام کرمان
گزارش بازار؛

کلنگ هایی که بیهوده به زمین زده شد؛ سنگ بزرگ ۳۳ هزار میلیاردی پیش پای پروژه های نیمه تمام کرمان

کرمان- هزار و ۵۳۱ پروژه نیمه تمام مدتهاست در کرمان روی دست مسئولان مانده و کمبود اعتبار به بزرگترین مانع برای تکمیل آن ها تبدیل شده است.

بازار؛ گروه استان ها: کرمان مدتهاست سنگینی بار هزاران پروژه نیمه تمام را به دوش می کشد و بعد از گذشت هشت سال از آغاز دولت یازدهم هنوز هم اگر پای درد دل مسئولان استان بنشینید دلیل این حجم بالای پروژه بر زمین مانده را دولتهای قبلی می دانند!

لیست بلند و بالای پروژه های نیمه تمام کرمان
این در حالیست که هشت سال برای تکمیل این پروژه ها فرصت بوده است و بسیاری از استانها هم با تلاش مسئولانشان توانسته اند با جذب اعتبارات مورد نیاز این پروژه ها را کلید بزنند.

در آخرین مصاحبه مطبوعاتی که استاندار کرمان برگزار کرد دلیل تعویق پروژه های نیمه تمام موجود در استان کرمان را کلید زدن پروژه هایی دانست که در گذشته آغاز شده اند اما توجیه اقتصادی ندارند یا طرح های مطالعاتی آنها روند علمی مناسبی طی نکرده است.

چند ماه بیشتر به پایان دولت فعلی باقی نمانده و طرح های بر زمین مانده این دولت هم به دولت بعد منتقل خواهند شد که برخی از آن ها چندین دولت را تجربه کرده اند

این در حالیست که چند ماه بیشتر به پایان دولت فعلی باقی نمانده است و طرح های بر زمین مانده این دولت هم به دولت بعد منتقل خواهند شد که برخی از آن ها چندین دولت را تجربه کرده اند.

پروژه هایی مانند میدان آزادی کرمان که از آنها به عنوان بزرگترین پروژه شهرسازی کشور یاد می شد نیمه کاره رها شده و کارکرد مناسبی برای رفع مشکل ترافیک ندارد، پروژه منطقه آزاد جازموریان رها شده است، پروژه پتروشیمی کرمان فراموش شده است، پروژه انتقال آب به کرمان از صفا رود دچار مشکلات ناشی از مطالعات ناقص شده و برخی طرح ها مانند راه آهن جیرفت – بم از که در دولت فعال کلید خورد عملا مسکوت مانده است و از این دست پروژه ها در کرمان به وفور دیده می شود.

تکمیل پروژه های نیمه تمام در اولویت قرار دارد
استاندار کرمان در گفتگو با بازار در خصوص پروژه های استان کرمان اظهار کرد: با توجه به بودجه ای که در اختیار داریم تکمیل پروژه های نیمه تمام و اقتصادی که توجیه دارند در اولویت قرار دارد.

محمد جواد فدایی گفت: متاسفانه جذب سرمایه در کرمان روند مطلوبی طی نمی کند و مدیران استان نیز مهارت لازم برای جذب سرمایه گذار ندارند.

برخی از پروژه های نیز از ابتدا توجیه علمی لازم را نداشته اند و اعتبار مورد نیاز هم برای آنها جذب نشده است به همین دلیل دنبال اجرای طرح های بودیم که بیشترین بازده اقتصادی را داشته باشد

وی تصریح کرد: برخی از پروژه های نیز از ابتدا توجیه علمی لازم را نداشته اند و اعتبار مورد نیاز هم برای آنها جذب نشده است به همین دلیل دنبال اجرای طرح های بودیم که بیشترین بازده اقتصادی را داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان نیز در گفتگو با بازار اظهار داشت: در استان کرمان هزار و ۵۳۱ پروژه نیمه تمام وجود دارد که برای تکمیل آنها حداقل به ۳۳ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم و به دلیل لزوم تکمیل این پروژه ها طرح جدید شروع نشده است.

جعفر رودری افزود: یکی از مهمترین نیازها برنامه ریزی بر مبنای سند چشم انداز و افق حرکت توسعه استان می باشد که باید جهت دهی تکمیل پروژه ها و هدف دستگاههای اجرایی این مساله باشد.

نرخ رشد استان کرمان محقق نشده است
وی تصریح کرد: تحریم ها و شیوع کرونا بر روند توسعه تاثیر داشته است اما مطابق برنامه ششم توسعه اقدامات قابل توجهی در استان در حال انجام است.

وی گفت: نرخ رشد توسعه در قالب این برنامه ۸.۵ درصد است اما مشکلات اخیر در تحقق این هدف تاثیر منفی گذاشته است.

رخ رشد توسعه در قالب این برنامه ۸.۵ درصد است اما مشکلات اخیر در تحقق این هدف تاثیر منفی گذاشته است

وی در خصوص بیکاری در استان نیز گفت: سعی شده با توجه به بودجه های موجود روند تولید شغل در کرمان مناسب باشد اما عملا ۲ درصد از برنامه ریزی انجام شده عقب هستیم.

رودری گفت: باید شرایط موجود را در زمینه دسترسی به اهداف در نظر بگیریم و در این راستا با توجه به محدودیتهای بودجه ای باید برای جذب سرمایه بخش خصوصی تلاش کنیم.

به نرخ اشتغال مصوب نرسیدیم
وی در خصوص نرخ تورم در کرمان نیز گفت: به هر صورت استان کرمان نیز از شرایط تورمی کشور متاثر است اما نرخ تورم از متوسط کشوری همیشه یک تا دو درصد کمتر بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان در خصوص شاخص فلاکت در استان نیز گفت: در خصوص فقر و فلاکت در استان کرمان روند مانند سایر مناطق کشور است و شرایط به همان منوال در حال طی شدن است اما نکته این است که کرمان در جمع سایر استانها وضعیت نامناسبی ندارد.

وی در خصوص پروژه های نیمه تمام گفت: در سال ۹۸ هزار و ۹۷۶ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه ها اختصاص یافت که ۴۲ درصد تخصیص یافت.

در خصوص فقر و فلاکت در استان کرمان روند مانند سایر مناطق کشور است و شرایط به همان منوال در حال طی شدن است اما نکته این است که کرمان در جمع سایر استانها وضعیت نامناسبی ندارد

وی دلیل عدم اختصاص بودجه ابلاغی را عدم تحقق درآمدهای دولت در بخشهای مختلف شد.

رودری اولویت بندی این پروژه ها بر مبنای ضرورت های استان، مناطق محروم، پیشرفت فیزیکی و تعهدات سفر مقام معظم رهبری و پروژه های اقتصاد مقاومتی دانست.

وی در خصوص سیاست های جذب سرمایه نیز گفت: سیاست های مناسبی برای جذب پروژه های غیر دولتی اعمال شده است که شامل اعطای تسهیلات یارانه‌دار یا تسهیلات با نرخ سود پایین، کمک برای استملاک زمین و تامین بخشی از هزینه‌ها، تغییر کاربری در موارد خاص با پیشنهاد دستگاه اجرایی و معافیت درآمدهای حاصل از کار این پروژه‌ها می باشد.

باید دید دولت با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی و ناتوانی در کنترل اوضاع اقتصادی پروژه های نیمه تمام در استان را در چه مرحله ای به دولت بعد منتقل می کند.

کد خبر: ۴۳٬۴۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha