۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱
گریز از خام‌ فروشی طلای سیاه با تسهیل مجوزدهی به پتروشیمی‌ها
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد

گریز از خام‌ فروشی طلای سیاه با تسهیل مجوزدهی به پتروشیمی‌ها

رحیمی مظفری، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تبدیل نفت به یک محصول میانی به معنای گذر از خام‌فروشی نیست، گفت: عدم تسهیل مجوزدهی را پازل گمشده در مسیر رونق صنایع پایین دستی است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، عبدالعلی رحیمی مظفری عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، به عوامل موثر در ادامه روند خام فروشی نفت اشاره کرد و گفت: اگرچه صادرات نفت برای تامین نیازهای کشور در چارچوب قانون بودجه بلامانع است،  اما فروش طلای سیاه صرفا با هدف تامین ارز اولیه کشور بزرگترین مشکلی است که گریبان حوزه نفت را گرفته و منجر به ادامه روند خام‌فروشی شده است.

نماینده مردم کوار، سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تبدیل نفت به محصول میانی به معنای عبور از خام فروشی نیست، افزود: به‌عنوان مثال صادرات قیر خط قرمز برخی از کشورها همچون چین و روسیه است. چرا که قیر در جایگاه یک محصول میانی، قابلیت تبدیل به محصولات دیگر را دارد لذا تبدیل نفت به یک محصول میانی هنر خاصی نیست بلکه باید تبدیل‌های بیشتری صورت گیرد.  

ایجاد اشتغال ۱۰ برابر خام فروشی با رونق صنایع پایین‌دستی
وی معتقد است با رونق پتروپالایشگاه‌ها و صنایع پایین‌دستی پتروشیمی‌ها، می‌توان ۱۰ برابرِ تبدیل نفت به یک محصول و چند برابر خام‌فروشی اشتغال ایجاد کرد و به ارزش‌ افزوده رسید.

به زعم رحیمی مظفری رسیدن به زنجیره‌های پایین‌دستی نگاهی است که مدیران نفتی باید دنبال کنند چراکه در این صورت امکان سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های خصوصی و خرد در حوزه پتروشیمی‌ها و پتروپالایشگاه‌ها فراهم خواهد شد.

تبدیل نفت به یک میانی به معنای گذر از خام فروشی نیست
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عدم تسهیل مجوزدهی و تضمین خوراک پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را پازل گمشده در مسیر رونق صنایع پایین دستی دانست و گفت: به‌یقین تبدیل نفت به یک یا چند محصول میانی به معنای گذر از خام فروشی نیست بنابراین باید به سمت افزایش تولید در صنایع پایین‌دستی نفت، گاز، پتروشیمی به ویژه نفت و فولاد حرکت کنیم.

کد خبر: ۴۳٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha