۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
سبد مشکلات تولید هر روز بزرگتر می شود؛ سنگ اندازی «مدیران مزاحم و بانک ها»
گزارش خبری؛

سبد مشکلات تولید هر روز بزرگتر می شود؛ سنگ اندازی «مدیران مزاحم و بانک ها»

بازار- سبد مشکلات تولیدکنندگان هر روز در حال بزرگتر شدن است و به گفته فعالان این حوزه روزی نیست که از خواب برخیزند و با طرحی جدید علیه صنعتگران مواجه نشوند.

بازار؛ گروه استان ها: در حالی فعالان اقتصادی این روزها شرایط دشواری سپری می کنند که مسئولان معتقدند فقط تحریم ها نیستند که شرایط را سخت کرده اند بلکه در داخل کشور هم برخی قوانین مزاحم و بدون تناسب با شرایط فعلی سد راه تولید ملی شده است. در کنار این مسائل برخی مدیران هم بر سر راه تولیدکنندگان سنگ اندازی می کنند و این امر باعث آسیب های جبران ناپذیری به مقوله تولید می شود.

بانک ها هم همواره مورد نقد بوده اند چرا که همکاری مطلوبی با تولیدکنندگان ندارند و در این خصوص بسیار دست به عصا اقدام می کنند. سازمان مالیات و تامین اجتماعی در این شرایطی که باید در خصوص این افراد آسان گیری کنند به روال قبل عمل کرده و تولیدکننده در این میان تک و تنها باید با تمامی این مشکلات مواجه شود. حال آنکه امسال سال جهش تولید است و با توجه به تاکیدات مکرر رهبری همه ارکان نظام باید یک دل و همراه تولید کنندگان را همراهی کرده و پایه های اقتصادی کشور را تقویت کنند.

نحوه‌ محاسبه‌ بدهی واحدهای تولیدکننده به بانک‌ها نیز شفاف نیست
مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن در کرمان پیش از ظهر پنجشنبه، با حضور دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور و رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، مسئولان استانی و کشوری و برخی نمایندگان مجلس در سالن دانشگاه فرهنگیان کرمان برگزار شد. دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در این مراسم با بیان این‌که اگر نگاه به تولیدکننده تغییر کند مشکلات کاهش خواهد یافت، اظهار کرد: اگر نگاه به تولیدکننده تغییر کند و همان نگاه رهبر معظم انقلاب در میان مدیران کشور ایجاد گردد، بخشی از مشکلات تولیدکنندگان کاسته خواهد شد.

وی حل و فصل موانع تولید را بر عهده ستاد رفع موانع تولید دانست و گفت: همه دستگاه‌های نظارتی و قضایی باید از تولیدکنندگان حمایت کنند و با توجه به صحبت‌های رهبر معظم انقلاب، دستگاه‌های نظارتی اجازه ندارند به مصوبات این ستاد ورود کنند.

زالی افزود: در شرایط فعلی کشور و با وجود مشکلات اقتصادی نیازمند مرّ قانون هستیم، در حالی که متاسفانه برخی مواقع شاهد رفتار سلیقه‌ای برخی از مجریان قانون هستیم.  

وی با انتقاد از عملکرد بانک‌ها در برخورد با تولیدکنندگان، یادآور شد: بانک‌ها حتی نسخه‌ای از قرارداد تسهیل را در اختیار تولیدکنندگان نمی‌گذارند و آن‌ها از کوچک‌ترین حق قانونی خود محروم هستند. نحوه‌ محاسبه‌ بدهی واحدهای تولیدکننده به بانک‌ها نیز شفاف نیست و مشخص نمی‌شود بدهی را چگونه محاسبه می‌کنند.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برخی مواد قانونی را مخل تولید دانست و با بیان اینکه بدهی جرم نیست، گفت: بانک‌ها حق ندارند علیه واحد تولیدی که وثیقه کافی دارد، محدودیت ایجاد کنند اما شاهدیم که آن‌ها علیه تولیدکنندگان عمل ایذایی انجام می‌دهند و این مساله در وضع موجود تولید اختلال ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی بانک‌ها با وجود وثیقه در ارائه خدمات به تولیدکنندگان محدودیت ایجاد می‌کنند، ادامه داد: سازمان‌های تامین اجتماعی نیز از بدهی بیمه به عنوان یک ابزار علیه تولیدکنندگان استفاده می‌کنند.

روزی نیست که طرحی علیه خودمان نداشته باشیم و دردی به دردهایمان اضافه نشود

حمایت از صنعت، تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در این مراسم با اشاره به حمایت قوه قضائیه از تولیدکنندگان، گفت: وزارت صنعت بخشی از اختیارات خود را تفویض کرده است که باید از این فرصت به‌صورت ویژه برای ارتقاء تولید استفاده کنیم.

سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی بزرگترین مشکل تولیدکنندگان را دغدغه آن‌ها در مواجه با قوانین و مقرارت داخلی بیان کرد و افزود: روزی نیست که طرحی علیه خودمان نداشته باشیم و دردی به دردهایمان اضافه نشود.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور نیازمند مهندسی قوانین اقتصادی هستیم و باید برخی قوانین متناسب با نیاز تولیدکنندگان تغییر کند، ادامه داد: نمایندگان مجلس باید به گونه‌ای قانون‌گذاری کنند که بخشی از دغدغه‌های صنعتگران را کاهش دهند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار کرد: نمایندگان می‌توانند با بازنگری و مهندسی قوانین، مشکل بیکاری‌ کشور را برطرف کنند لذا قوانین نیازمند بازنگری است و باید بر حسن اجرای آن‌ها نیز نظارت شود.

وی با اشاره به مشکلات صنعتگران در کشور و استان کرمان، گفت: در استان معدنی کرمان، تاکنون چه تسهیلاتی برای خرید ماشین‌آلات معدنی پرداخت شده و کدام معدنکار می‌تواند بدون تسهیلات یک لودر ۸ میلیاردی خریداری کند؟ تسهیلات بانکی به معدن‌داران به ‌دشواری پرداخت می‌شود و با این شیوه معادن رشد نخواهند کرد.

سهل‌آبادی با بیان این‌که صنایع ما ثابت کردند در سخت‌ترین شرایط نیز می‌توانند به کار ادامه دهند و سرپا می‌ایستند، یادآور شد: امروز ایران موادغذایی تولید داخل را به آمریکا صادر می‌کند در حالی که آمریکا از این موضوع اطلاع ندارد اما در داخل کشور چه کسی قرار است از صنایع و فعالان حوزه معدن حمایت کند؟

وی تاکید کرد: اگر از صنعت درست حمایت شود، تحریم‌ها هیچ تاثیری بر کشور نخواهند گذاشت.

در سال‌های اخیر بیش از ۲۸ ابرکارخانه در استان کرمان راه‌اندازی شده که ظرفیت جدیدی در حوزه ارزش ‌افزوده مواد معدنی ایجاد کرده است

راه‌اندازی ۲۸ ابرکارخانه جدید در استان کرمان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این آیین با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در استان کرمان طی سال‌های اخیر، گفت: استان کرمان به زودی به یک استان صنعتی تبدیل خواهد شد.

مهدی حسینی‌نژاد با بیان اینکه در سازمان صمت بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب راهکارهایی برای رفع چالش‌های درونی اقتصاد کشور مطرح شده است، افزود: با توجه به چالش‌های اقتصادی موجود، مشکلات اقتصادی به دوبخش درونی و بیرونی تقسیم شده‌اند که چالش‌های بیرونی شامل تحریم‌های ظالمانه‌ای است که به ما تحمیل شده در بخش چالش‌های درونی نیز می‌توان به وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخش‌های زیادی از اقتصاد، عدم توجه به نیروی انسانی و عدم ثبات اقتصادی اشاره کرد.

وی ادامه داد: برای برون‌رفت از چالش‌های درونی باید به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، توجه به نیروهای متخصص جوان، مردمی کردن و درون‌زایی کردن اقتصاد و رفع سوءمدیریت‌ها توجه کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمان در حوزه‌ صنعت و معدن، بیان کرد: سهم ناخالص دولتی استان در کشور را ۳.۴ درصد است و این استان در بخش تجاری ۲.۱، در بخش صنعت ۳.۵ درصد و در حوزه معدن ۴۳.۱ درصد از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های استان در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: در سال‌جاری در حوزه‌ اقتصاد مقاومتی ۳۱ پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان را دنبال می‌کنیم.

حسینی‌نژاد با بیان اینکه برای افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: از این میزان ۱۰ میلیون تن سهم استان کرمان است که با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته طی چند سال اخیر شاهد تکمیل زنجیره فولاد در استان کرمان هستیم.

وی ادامه داد: همچنین در افق ۱۴۰۴ تولید ۸۲ میلیون تن گندله در کشور برنامه‌ریزی شده که ۵۰ درصد آن در استان کرمان تولید خواهد شد.

حسینی‌نژاد اظهار کرد: ۲۵ درصد آهن اسنفجی کشور نیز در این استان کرمان تولید می‌شود که ظرفیت جدیدی را در این حوزه ایجاد کرده و باعث ایجاد فرصت‌های زیادی در استان شده است.

وی با اشاره به تولید ۵۰ درصد کنسانتره تولیدی کشور در استان کرمان، افزود: در سال‌های اخیر بیش از ۲۸ ابرکارخانه در استان کرمان راه‌اندازی شده که ظرفیت جدیدی در حوزه ارزش ‌افزوده مواد معدنی ایجاد کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: در این شرایط اقتصادی سخت، صنعتگران و معدنگران با چالش‌ها و مشکلات زیادی مواجه هستند لذا از کمیسیون اقتصادی مجلس درخواست داریم در بحث ارز ما را کمک کنند زیرا نوسانات نرخ ارز فرآیندهای تولید را با چالش مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه برای تامین مواد اولیه تولید نیازمند تخصیص سهمیه‌هایی به صنایع هستیم، اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز، عدم تحقق منابع مالی مورد نیاز طرح‌ها، سرمایه در گردش واحدها، مشکلات ناشی از مبادلات بانک جهانی، عدم هماهنگی دستگاه‌های متولی جهت بهبود محیط کسب و کار وعدم تحقق سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های صنعت و معدن از مهمترین موانع تولید هستند.

برای تحقق جهش تولید باید صادرات داشته باشیم اما متاسفانه سفارتخانه‌های ما در بخش اقتصادی تعطیل هستند و فعالان اقتصادی به سمت سفارتخانه‌های ما نمی‌روند

تولیدی که صادرات محور نباشد پایدار نیست
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با اعلام آمادگی برای کمک به واحدهای تولیدی، گفت: جنگ اقتصادی یک فرصت است و باید در این موقعیت با کمک بخش خصوصی به مقابله با این جنگ برویم.

عزت‌الله اکبری با بیان اینکه ایران باید در بازارهای جهانی و منطقه‌ای حضور فعالی داشته باشد، اظهار کرد: برای تحقق جهش تولید باید صادرات داشته باشیم اما متاسفانه سفارتخانه‌های ما در بخش اقتصادی تعطیل هستند و فعالان اقتصادی به سمت سفارتخانه‌های ما نمی‌روند.

وی تاکید کرد: تولیدی که صادرات محور نباشد پایدار نیست و صادراتی هم که تولید محور نباشد پایدار نخواهد بود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخوردهایی مانند زندانی کردن فعالان اقتصادی، گفت: زندانی شدن یک فعال اقتصادی به دلیل بدهی بانکی سبب می‌شود خانواده‌اش دچار آسیب شوند و از سوی دیگر کارگران آن و خانواده کارگران نیز آسیب می‌بینند.

وی صندوق توسعه‌ ملی را یک پشتوانه برای کشور دانست و افزود:  در سال پنجم برنامه ششم توسعه مقرر شد سالانه ۲۰ درصد از فروش نفت و گاز ذخیره ‌شود و معتقدیم دولت باید با این اعتبار، صنعت، تولید و خدمات را رشد دهد.

مدیران ترسو کنار گذاشته شوند
رئیس کمیته حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری قوه قضاییه کشور نیز در این آیین با بیان اینکه کشور در حال حاضر در یک جنگ اقتصادی قرار دارد، گفت: اگر در این جنگ اقتصادی پیروزی نداشته باشیم یعنی سفره‌های ما خالی است.

«مدیران مزاحم» و «قوانین مزاحم» از مشکلات بر سر راه تولید هستند، برخی مدیران فقط برای مخالفت خلق شده‌اند و با شرایط اقتصادی کشور هماهنگ نیستند

سعید عمرانی ادامه داد: جبهه اقتصادی باید حمایت شود اما متاسفانه در برخی شرایط این حمایت از سوی مسئولان صورت نمی‌گیرد و حتی شاهد سنگ‌اندازی نیز هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید کارهای سرمایه‌گذار و تولیدکننده در اسرع وقت انجام شود و معطل دریافت مجوز نمانند، اظهار کرد: کسانی که در کشور مسئولیتی را برعهده دارند باید پای حرف خود بایستند و اگر مسئولی دغدغه اعتلای کشور را داشته باشد باید تلاش و همت کند.

رئیس کمیته حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری قوه قضاییه با بیان اینکه مدیران باید خطرپذیر باشند، افزود: ما مدیران را ترسو و عافیت‌طلب کرده‌ایم و مدیر ترسو حق استفاده از این جایگاه را ندارد.

وی گفت: باید قبل از تصویب هر قانونی تمام جوانب آن بررسی شود و پس از آن هم کار را محکم پیش ببریم و در این زمینه با مدیری که کاهلی کند برخورد خواهد شد.

عمرانی با بیان اینکه «مدیران مزاحم» و «قوانین مزاحم» از مشکلات بر سر راه تولید هستند، اظهار کرد: برخی مدیران فقط برای مخالفت خلق شده‌اند و با شرایط اقتصادی کشور هماهنگ نیستند.

سفارتخانه‌های ما در بخش اقتصادی تعطیل هستند و فعالان اقتصادی به سمت سفارتخانه‌های ما نمی‌روند

۹۰ درصد تحریم‌های اقتصادی کشور بانک‌محور است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن در کرمان گفت: ما در جنگ تمام عیار اقتصادی با دشمن هستیم و دشمن می‌خواهد شرایطی را برای فروپاشی اقتصاد ایران فراهم کند، زیرا اعمال چنین تحریم‌هایی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی‌سابقه است.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: باید علاوه بر توجه به شرایط بیرونی جنگ اقتصادی، تمهیدات لازم برای مقابله با جنگ اقتصادی در داخل کشور را نیز فراهم کنیم و اقداماتی که نیاز به اصلاح دارند را بررسی نماییم.

وی تاکید کرد: ۹۰ درصد تحریم‌های اقتصادی کشور تا به امروز بانک‌محور بوده و مسائل بانکی، بیمه‌ای، مالیاتی و عدم ثبات در قیمت‌ها از مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی است که باید به آن‌ها توجه کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در استان کرمان شرکت‌هایی داریم که ارزش آن‌ها بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است اما یک بدهی پنج میلیاردی آن‌ها را با مشکل جدی روبه‌رو کرده است.

وی با بیان این‌که می‌توانیم از طریق فرابورس تمامی مشکلات شرکت‌ها را مرتفع کنیم، ادامه داد: در کشور روزانه بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تولید نقدینگی داریم.

مردم نگران ریزش‌های بورسی نباشند،مشکلات شرکت‌ها و واحدهای تولیدی قطعا مرتفع خواهد شد و سهام این شرکت‌ها دوباره در بورس روند صعودی پیدا می‌کند

مردم نگران ریزش های بورسی نباشند
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مردم نگران ریزش‌های بورسی نباشند، بیان کرد: مشکلات شرکت‌ها و واحدهای تولیدی قطعا مرتفع خواهد شد و سهام این شرکت‌ها دوباره در بورس روند صعودی پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خارجی در استان کرمان انجام شده است، افزود: امسال نیز ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط یک کشور خارجی در استان عملیاتی خواهد شد.

پورابراهیمی با بیان اینکه فرمانده‌ اقتصادی که به اندازه سر سوزنی در فکر مذاکره است بازنده می‌باشد، یادآور شد: کمیسیون اقتصادی مجلس، هفته آینده لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را تصویب می‌کند و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را نیز حل خواهیم که با این دو اقدام، ۹۰ درصد مسائل واحدهای تولیدی کشور حل خواهد شد.

تعلیق کارت‌های بازرگانی سبب قاچاق کالا می‌شود
رئیس اتاق کرمان نیز در این آیین با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی با قوانین معمولی به نتیجه نخواهیم رسید، گفت: قوانین باید مطابق شرایط کنونی کشور تنظیم شود.

برای احیاء واحدهای غیرفعال موانعی وجود دارد و باید از سنگ‌اندازی‌ها جلوگیری شود زیرا اگر در این شرایط، دستگاه‌هایی مانند مالیات، بیمه و ... مطالبات گذشته خود را طلب کنند، واحدهای اقتصادی دچار مشکل جدی خواهند شد

سیدمهدی طبیب‌زاده یادآور شد: برای احیاء واحدهای غیرفعال موانعی وجود دارد و باید از سنگ‌اندازی‌ها جلوگیری شود زیرا اگر در این شرایط، دستگاه‌هایی مانند مالیات، بیمه و ... مطالبات گذشته خود را طلب کنند، واحدهای اقتصادی دچار مشکل جدی خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به تعلیق کارت‌های بازرگانی از ۳۱ شهریور ماه، بیان کرد: این اتفاق درست در فصل صادرات پسته رخ داد و سازمان توسعه تجارت کشور که باید متولی صادرات باشد در ایجاد محدودیت‌ها پیشتاز شده است.

طبیب‌زاده اظهار کرد: تعلیق کارت‌های بازرگانی سبب می‌شود محصولات صادراتی استان کرمان صادر نشود و یا به صورت قاچاق صادر شود که امیدواریم وزیر پیشنهادی صمت رای اعتماد بگیرد تا شاهد سر و سامان گرفتن صادرات باشیم.

اظهارات مطرح شده در نشست روز صنعت و معدن در کرمان نشان می‌دهد در شرایط کنونی و برای کم کردن فشار اقتصادی و رونق بخش تولید، باید همه دستگاه‌ها هدفمند و متحد برای رفع موانع تولید و صادرات گام بردارند و نمایندگان مجلس نیز هر چه سریع‌تر نسبت به رفع قوانین مزاحم اقدام کنند. در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال جهش تولید نام‌گذاری شده، ایجاد فضای مناسب کسب‌وکار با حمایت از تولیدکنندگان و فراهم کردن شرایط تسهیل در صادرات مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند به این امر کمک کند.

کد خبر: ۴۳٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha