۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
جایگاه فنّاوری در توسعه اشتغال پایدار؛ ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی اهمیت دارد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

جایگاه فنّاوری در توسعه اشتغال پایدار؛ ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی اهمیت دارد

سمنان- با توجه به اهمیت جایگاه فنّاوری در توسعه اشتغال پایدار و کسب‌وکار نوین، نیازمند ایجاد بستر و زیرساخت‌های ارتباطی در سطح استان هستیم تا گامی مؤثر در مسیر رونق اقتصاد و تحقق سیاست‌های دولت الکترونیک در کشور برداشته شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: هم‌زمان با شیوع کرونا شاهد گسترش و توسعه چشمگیر کسب‌وکارهای اینترنتی بودیم و چه‌بسا بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی، آموزشی و فرهنگی نیز در بستر فضای مجازی تقویت‌شده است که با توجه به اهمیت جایگاه فنّاوری در توسعه اشتغال پایدار و کسب‌وکار نوین، نیازمند ایجاد بستر و زیرساخت‌های ارتباطی در سطح استان هستیم تا گامی مؤثر در مسیر رونق اقتصاد و تحقق سیاست‌های دولت الکترونیک در کشور برداشته شود.

استان سمنان از لحاظ دارا بودن شبکه اینترنت در زمره سه اتسان نخست کشور است و لذا انتظار می رود که در زمینه ارائه خدمات به مشاغل الکترونیک نیز شاهد اتفاقات خوبی در این استان باشیم اما سوال اساسی اینجا است که فناوری ارتباطات و اطلاعات چقدر به اقتصاد استان کمک کرده است؟

به همین منظور با سید یاسر حسن‌پور مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان به گفتگو نشستیم و مشروح این گفتگو را در زیر بخوانید:

* وضعیت اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات استان سمنان چگونه است؟
 از ابتدای سال جاری تاکنون با توجه به میزان تعهد اشتغال در هشت شهرستان استان سمنان درمجموع نزدیک به ۹۰ درصد از این تعهد محقق شده است که در سه شهرستان دامغان، گرمسار و میامی به‌صورت ۱۰۰ درصدی محقق شده است.

این میزان تحقق باهمت و پیگیری‌های صورت گرفته در هر یک از زیر بخش‌های حوزه فناوری اطلاعات، شامل دفاتر پیشخوان و شرکت‌های بومی فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام‌شده است.

* در راستای حمایت از مشاغل و کسب‌وکارهای نوین چه اقداماتی برنامه‌ریزی شده است؟
با توجه به اهمیت جایگاه فناوری اطلاعات در ایجاد و توسعه اشتغال پایدار و در جهت استفاده حداکثری از زیرساخت‌های ارتباطی موجود در استان و برای حمایت از کسب‌وکارهای این حوزه پیش‌بینی می‌شود در شش‌ماهه دوم سال جاری اقدامات مؤثرتری در زمینه رونق کسب‌وکارهای بومی در استان شامل توسعه مشاغل خانگی و تجارت الکترونیک انجام شود.

* آخرین اقدام عملیاتی برای اتصال روستاهای استان به شبکه ملی اطلاعات چه بود؟
اخیراً عملیات اتصال روستاهای پشت بسطام شهرستان شاهرود به شبکه ملی اطلاعات پایان یافت که این طرح در راستای کاهش شکاف دیجیتالی میان شهرها و روستاها و سیاست‌های توسعه ارتباطی در روستاهای استان اجرایی شده است و نصب یک سایت جدید شرکت همراه اول در روستای حسین‌آباد زند از توابع بخش بسطام شهرستان شاهرود باعث ایجاد دسترسی اغلب روستاهای پشت بسطام شهرستان شاهرود به شبکۀ ملی اطلاعات شد.

این طرح از طریق سرمایه‌گذاری شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) و اعتباری بالغ‌بر ۳۰ میلیون تومان اجرایی شده است که احداث این سایت جدید، موجب بهبود وضعیت آنتن دهی موبایل و دسترسی به اینترنت پهن باند برای حداقل ۱۲ روستای بالای ۲۰ خانوار می‌شود.

حسین‌آباد، قهج بالا، قهج پایین، نمدمال، قلعه آقا، گنده پلی، علی کاهی، ده خیر، علی‌آباد، دولت‌آباد، میان‌آباد، زرگر و همچنین بخشی از  جاده مواصلاتی بسطام به خوش ییلاق روستاهایی است که به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است. پروژه ارتقای فنّاوری ۲G به فناوری ۳G و ۴G اپراتور همراه اول در روستای رضوان مرکز بخش کالپوش شهرستان میامی و دسترسی به شبکۀ ملی اطلاعات در آن روستا از دیگر اقدامات عملیاتی این نهاد در روزهای اخیر بود.

با توجه به اینکه رومینگ اپراتور ایرانسل در آن روستا فعال بود، دسترسی این روستاها به شبکۀ ملی اطلاعات و بهبود وضعیت آنتن دهی موبایل از طریق سرمایه‌گذاری شرکت ارتباطات سیار (همراه اول)  بااعتبار تقریبی ۴۰۰ میلیون تومان انجام‌شده است.

* برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در روستاها چه برنامه‌ای دارید؟
درگذشته شکاف‌هایی میان گروه‌های مختلف جامعه در دسترسی به اینترنت (پهن باند) وجود داشته که یکی از این شکاف‌ها، فاصله‌ی میان ضریب نفوذ اینترنت در مناطق روستایی و شهری است که امروزه با راه‌اندازی سایت‌های ارائه‌دهنده سرویس پهن باند در روستاهای استان، شاهد کاهش سطح اختلاف کیفیت ارتباطی میان شهر و روستا هستیم و به‌طورقطع توسعه ارتباطات در روستاها بر تولید ناخالص تأثیر مستقیم گذاشته و یکی از تأثیرات مثبت آن ایجاد اشتغال در روستاهاست که می‌توان  از این بستر ارتباطی ایجادشده به جهت اشتغال‌زایی برای روستاییان استفاده بهینه کرد.

* در ارتباط با نقش دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه توسعه مشاغل خانگی توضیح دهید
لازمه موفقیت در توسعه مشاغل خانگی، استفاده از ظرفیت شرکت‌های بومی فعال در حوزه فناوری اطلاعات است که امروزه استفاده از پتانسیل دفاتر فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی در توسعه مشاغل خانگی امری ضروری است.

دفاتر فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی در برقراری ارتباط بین تولیدکنندگان مشاغل خانگی و شرکت‌های صاحب پلتفرم در زمینه بازاریابی و فروش محصولات نقش مؤثری دارد که با توجه به عدم امکان برقراری همه تولیدکنندگان مشاغل خانگی با شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات، این دفاتر می‌توانند به‌عنوان هاب مناطق روستایی، نقش بسزایی در چرخه کمک به تولیدکنندگان محصولات جهت شناسایی و عرضه به بازار ایفا کنند.

* برنامه‌ای برای توسعه و ترویج مشاغل خانگی در سطح استان دارید؟
 امروزه تولید محصول باکیفیت بر اساس نیاز مشتری، ضامن موفقیت بخشی از صاحبان کسب‌وکارهای خانگی است و باید دانست که فروش و بازاریابی محصولات تولیدشده جز با بهره‌مندی از ظرفیت‌های حوزه فناوری اطلاعات میسر نیست، در همین راستا شرکت‌های بومی استان با ارتباط مؤثر خود با این دفاتر می‌توانند نقش بسزایی را در کمک به صاحبان محصولات کسب‌وکارهای خانگی جهت برندینگ و فروش محصولاتشان داشته باشند.

کد خبر: ۴۳٬۴۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha