۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
بهانه‌تراشی بانک‌ها در اجرای مصوبات کارگروه رفع موانع تولید؛ دادستانی ورود کند
گزارش خبری؛

بهانه‌تراشی بانک‌ها در اجرای مصوبات کارگروه رفع موانع تولید؛ دادستانی ورود کند

کرمان- کارگروه رفع موانع تولید به منظور رسیدگی به مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی و صنعتی در همه استان‌ها تشکیل شد تا با تسهیل شرایط، گره‌ای از کار تولید باز شود اما بانک‌ها در مسیر اجرای مصوبات این کارگروه بهانه‌تراشی می‌کنند.

بازار؛ گروه استان ها: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید چند سالی است که در استان‌ها با جدیت در مسیر گره‌گشایی از صنایع و واحدهای تولیدی فعال شده با تسهیل شرایط و تلاش برای رفع موانع موجود در مسیر تولید، به حمایت از تولید و اشتغال برخاسته است.

این کارگروه متشکل از استاندار و معاون اقتصادی وی، مدیران اداراتی همچون صنعت، معدن، تجارت، جهاد کشاورزی، تامین اجتماعی، اقتصاد و دارایی، مالیات، مدیران کل شعب بانک‌ها و ادارات فعال در حوزه اقتصادی و صنعتی است.

ساز و کار این کارگروه، شناسایی واحدهای مشکل‌دار و بررسی مشکلات آنهاست و پس از بررسی‌های کارشناسانه، با حضور مدیران واحد، مشکلات موجود و درخواست‌ها در کارگروه مطرح می‌شود و در نهایت با یک یا چند مصوبه، حرکت در مسیر رفع موانع آغاز می‌شود.

اغلب واحدهای تولیدی و صنعتی در استان کرمان به دلیل شرایط ویژه اقتصادی اکنون با مشکلات مالی، نبود سرمایه در گردش، نبود نقدینگی، بدهی بانکی، بدهی مالیاتی و مسائل مرتبط با تامین اجتماعی مواجه هستند و اغلب درخواست مهلت یا تسهیل شرایط برای پرداخت دیون خود تا رسیدن به شرایط بهتر را دارند.

تاکنون نیز مصوبات خوبی در این کارگروه برای رفع موانع تولید در استان کرمان صادر شده اما نکته اینجاست که برخی اعضای کارگروه در اجرای این مصوبات کوتاهی می‌کنند و نوک پیکان انتقاد بیشتر به سمت بانک‌هاست.

انتقاد از سهل انگاری از حمایت سربازان جبهه اقتصادی
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، روز پنجشنبه در جلسه کارگروه رفع موانع تولید استان کرمان که در استانداری برگزار شد، به انتقاد از این موضوع پرداخت و اظهار داشت: اگر سرمایه گذاران، صنعتگران و تولیدکنندگان را سربازان جنگ اقتصاد می‌دانید، چرا از آنها حمایت نمی‌شود.

سید عبدالوهاب سهل آبادی با اشاره به اینکه مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان بی‌شمار است و هر روز مانعی در مسیر تولید آنها تراشیده می‌شود، افزود: با وجود اینکه قوه قضاییه نیز برای رفع مشکلات موجود در زمینه تولید، پای کار آمده است، اما به برخی اعضای کارگروه همکاری لازم را ندارند.

مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید لازم الاجراست
وی با تاکید بر اینکه مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید لازم الاجراست، تصریح کرد: بانک‌ها در این زمینه بهانه‌تراشی می‌کنند و به وظایف خود در راستای خدمت به کشور و اقتصاد به درستی عمل نمی‌کنند.

بانک‌ها هر روز یک داستان جدید درست می‌کنند و ما را از کار اصلی خود باز می‌دارند و به جای اینکه به امور مهم‌تر رسیدگی کنیم، هر روز باید به دنبال چانه‌زنی با بانک‌ها باشیم

سهل آبادی با تشریح واقعه دلخراشی که به دلیل سختگیری یک بانک در مورد یک فعال اقتصادی رخ داد و منجر به از دست رفتن این فعال اقتصادی و دخترش شد، افزود: بانک‌ها هر روز یک داستان جدید درست می‌کنند و ما را از کار اصلی خود باز می‌دارند و به جای اینکه به امور مهم‌تر رسیدگی کنیم، هر روز باید به دنبال چانه‌زنی با بانک‌ها باشیم.

استاندار کرمان هم در این کارگروه به انتقاد از روند فعالیت مدیران عضو کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان کرمان پرداخت و اظهار داشت: برخی مدیران مصوبات کارگروه را اجرا نمی‌کنند و بهانه آنها این است که مصوبه خلاف قانون است.

محمدجواد فدایی تصریح کرد: صرف زمان طولانی در کارگروه برای رفع مشکلات و موانع موجود در مسیر تولید، با این شیوه که بانک‌ها و برخی مدیران در پیش گرفته‌اند، کاری بیهوده و بی‌خاصیت است.

وی بیان کرد: برخی موارد جزو وظایف ذاتی بانک‌ها و برخی دستگاه‌ها به شمار می‌رود اما حتی در شرایطی که به عنوان یک مصوبه کارگروه به آنها ابلاغ شده، باز هم از اجرای آن سر باز می‌زنند.

برخی مصوبات این کارگروه از سال ۹۶ بر زمین مانده و بانک‌ها و برخی دستگاه‌ها هیچ پاسخی الا اینکه مصوبه خلاف قانون است، ندارند که این روند باید به سرعت اصلاح شود زیرا اکنون در شرایط خاص هستیم

فدایی تصریح کرد: برخی مصوبات این کارگروه از سال ۹۶ بر زمین مانده و بانک‌ها و برخی دستگاه‌ها هیچ پاسخی الا اینکه مصوبه خلاف قانون است، ندارند که این روند باید به سرعت اصلاح شود زیرا اکنون در شرایط خاص هستیم.

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کشور نیز در این جلسه اظهار داشت: قابل درک نیست که چرا برخی مدیران در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شرکت نکرده‌اند، این عدم حضور تخلف است و در صورت تکرار به سازمان بازرسی معرفی خواهند شد.

عدم حضور مدیران در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید اخلالگری در امر تولید است
میثم زالی عنوان کرد: چگونه است که استاندار با این همه حجم و ترافیک کاری در جلسه حضور دارد اما مدیران ولی حضور نیافته‌اند و به نظر من این اقدامات اخلالگری است زیرا جلسات بدون حضور مدیران دستگاه‌ها رسمیت ندارد.

زالی تصریح کرد: ما در تلاش هستیم تا اختیارات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشو را به استان‌ها واگذار کنیم تا بتوانند در صورت لزوم از اختیارات استانی برای رفع مشکلات تولید اقدام کنند اما می‌بینیم که برخی مدیران این کارگروه و مصوبات آن را جدی نگرفته‌اند.

وی با انتقاد از نحوه عملکرد برخی دستگاه‌ها و مدیران و شانه خالی کردن از اجرای مصوبات به بهانه قانونی نبودن آنها تاکید کرد: مصوبات این ستاد قانونی است و عمل نکردن به آن جرم است و تمام دستگاه‌ها و بانک‌ها موظف به اجرای مصوبات این کارگروه هستند.

زالی تصریح کرد: مدیران عضو این کارگروه نباید هیچ دغدغه‌ای جز تولید داشته باشند در حالی که می‌بینیم اغلب مشکلاتی که امروز در مسیر تولید وجود دارد به خاطر عدم انجام مسئولیت آنها و عدم اجرای درست مصوبات است.

بار دیگر تاکید می کنم که در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، فراتر از قانون تصمیمی گرفته نمی‌شود بنابراین اجرای مصوبات برای همه دستگاه‌ها لازم الاجراست و در صورتی که مدیری یا دستگاهی از اجرای آن خودداری کند، کارگروه باید موارد را منعکس کند و دادستانی نیز باید در این زمینه ورود کند

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کشور اظهار داشت: اکنون متاسفانه در کشور ما مجریِ خوبِ قانون کم داریم اما مجری مخلّ در انجام امور بسیار داریم.

وی تصریح کرد: بار دیگر تاکید می کنم که در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، فراتر از قانون تصمیمی گرفته نمی‌شود بنابراین اجرای مصوبات برای همه دستگاه‌ها لازم الاجراست و در صورتی که مدیری یا دستگاهی از اجرای آن خودداری کند، کارگروه باید موارد را منعکس کند و دادستانی نیز باید در این زمینه ورود کند.

زالی تاکید کرد: عدم اجرای مصوبات اخلال در روند تولید است و اگر کسی اخلالگری کند، باید پاسخگو باشد.

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کشور تاکید کرد: مدیران دستگاه‌ها و بانک‌ها باید در قبال تولید و تولیدکننده احساس مسئولیت کنند اما اکنون خلاف آن را شاهد هستیم که اگر خلاف این بود، اکنون وضعیت کشور و واحدهای تولیدی اینگونه نبود.

زالی ادامه داد: بدهی جرم نیست و بانک نباید بخاطر بدهی بانکی، سرمایه گذار را از هستی ساقط کند بلکه باید با مماشات و استمهال بدهی به تولیدکننده در این شرایط سخت اقتصادی مهلت بدهد و این نکته‌ای است که از سوی رهبر معظم انقلاب نیز بارها به آن اشاره شده اما ظاهرا گوش شنوایی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: همه باید بپذیرند که اولویت اول کشور ما اکنون تولید است و اگر تولید نباشد، هیچ‌یک از بانک‌ها توان ادامه فعالیت ندارند بر این اساس همه دغدغه اصلی خود را محور تولید بدانید و در راستای رفع مشکلات آن حرکت کنید.

بسیاری از سرمایه‌گذاران استان کرمان اکنون به دلیل شرایط ویژه اقتصادی کشور دچار مشکل شده‌اند و اگر بانک‌ها و اداراتی همچون مالیات و تامین اجتماعی، همکاری لازم را با آنها نداشته باشند، عملا ناچار به توقف تولید می‌شوند.

کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ها همین مسائل را مورد پیگیری قرار می‌دهد و با عضویت دادستان و روسای دادگستری استان‌ها در این کارگروه، این انتظار وجود دارد که مخلان در امر تولید، مورد پیگیری قانونی قرار گیرند.

کد خبر: ۴۳٬۴۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha