۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲
کار کود در چهارمحال بختیاری به بازار سیاه کشید؛ کشت زعفران زیر سایه کمبودها
گزارش بازار؛

کار کود در چهارمحال بختیاری به بازار سیاه کشید؛ کشت زعفران زیر سایه کمبودها

شهرکرد- زعفران کاران چهارمحال و بختیاری با کمبود کود شیمایی مواجه هستند به طوری هم اکنون کود را با قیمت بالا از بازار سیاه تهیه می کنند.

بازار؛ گروه استان ها: مدت زمان زیادی از کشت زعفران در چهارمحال و بختیاری نمی گذرد. کسب نتایج قابل توجه در کشت این محصول توسط برخی کشاورزان سبب شده است که سال به سال اراضی بیشتری به کشت زعفران اختصاص یابد.

شرایط آب و هوایی چهارمحال و بختیاری مستعد رویش زعفران است و  همین امر سبب شده است تولید افزایش یابد و کشاورزان از میزان تولید سالیانه رضایت بالایی داشته باشند.

 در حال حاضر کشاورزان با کمبود کود شیمایی برای توسعه کشت زعفران در این استان روبرو شده اند و کود شیمیایی را باید به اجبار از بازار سیاه تهیه کنند.

کود شیمایی در چهارمحال و بختیاری پیدا نمی شود
بهره‌بردار زعفران در چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه زعفران از گیاهان کم‌ آب بر و مناسب برای شرایط خشکسالی است که چهارمحال و بختیاری دارای شرایط مناسب آب و هوا برای پرورش این گیاه ارزشمند است، اظهار داشت: پنج هکتار زعفران در شهرستان کیار و سه هکتار در شهرستان فارسان کشت کردم.

فیروز نیکبخت افزود: زعفران یک سال کاشت می‌شود و هفت تا هشت سال قابل برداشت است.

نیکبخت با بیان اینکه برداشت سال به سال بیشتر می‌شود، گفت: سال اول از یک هکتار شش کیلوگرم، سال دوم ۱۰ کیلوگرم و سال‌های سوم تا پنج و ششم تا ۱۵ کیلوگرم  زعفران برداشت می شود که این امر با زمین مناسب و رسیدگی مطلوب محقق می‌شود.

وی گفت: اکنون کشاورزان این بخش با مشکل کود شیمیایی مواجه هستند که پیدا نمی شود و اگر باشد باید کیسه‌ای ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان خریداری شود و این امر به دلیل تحریم‌ها و عدم مدیریت است که کشاورزان باید کود شیمیایی را در بازار سیاه تهیه کنند.

بهره‌بردار زعفران در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: زعفران برای من و نیروی کار صرفه اقتصادی دارد.

کشاورزان و فعالان در بخش تولید زعفران با مشکلاتی مختلف از جمله کمبود کود شیمیایی مواجه شده اند و ضرورت دارد که کشاورزان در این بخش حمایت شوند

یکی از کشاورزان فرخ شهری نیز در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: کشاورزان با  توسعه کشت زعفران در منطقه فرخ شهر استان چهارمحال و بختیاری توانسته اند درآمد خود را افزایش دهند.

جوانبخت تاکید کرد: کشت زعفران در این منطقه با شرایط آب و هوایی سازگار بوده است و کشاورزان از کشت این محصول رضایت بالایی دارند.

وی عنوان کرد: منابع آب کشاورزی در این منطقه بسیار کاهش یافته است و کشاورزان به سمت کشت این محصول حرکت کرده اند.

وی تاکید کرد: کشاورزان و فعالان در بخش تولید زعفران با مشکلاتی مختلف از جمله کمبود کود شیمیایی مواجه شده اند و ضرورت دارد که کشاورزان در این بخش حمایت شوند.

سطح زیر کشت زعفران در چهارمحال و بختیاری ۲۲۸ هکتار است که امسال با افزایش سطح زیر کشت به ۲۵۰ هکتار می رسد

مسئول بخش گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: استان با توجه به ارتفاع از سطح دریا دارای شب‌های خنک و روزهای گرم و  شرایط توپوگرافی خاص است که زمینه مناسبی را برای کشت زعفران ایجاد کرده است.

اعظم شیخ سامانی با بیان اینکه سطح کشت زعفران تا پایان سال گذشته ۲۲۸ هکتار در استان بود، تصریح کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۰ هکتار به این سطح اضافه شده و به ۲۵۰ هکتار می رسد.

شیخ سامانی بیان کرد: امسال کشاورزان منتظر تسهیلات برای کشت نبودند و به صورت خودجوش اقدام به کاشت زعفران کردند.

وی در خصوص نبود کود شیمیایی برای بهره‌برداران زعفران، گفت: این امر متولی خودش را دارد و اصولاً باید بسترسازی صورت گیرد و بر اساس آنالیز خاک، نیاز کودی مشخص شود.

وی بیان کرد: اگر بستر سازی سال اول به خوبی انجام شود یک بار که زعفران کاشت شود، شش تا هفت سال گل خواهد بود.

شیخ سامانی گفت: زعفران در اکثر نقاط استان کشت شده است و اکنون از نظر اقتصادی برای کشاورز دارای صرفه اقتصادی است و همچنین در در بورس نیز خرید و فروش می‌شود.

کیفیت زعفران تولیدی استان چهارمحال و بختیاری بسیار بالا است
معاون بهبود تولیدات گیاهی چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار عنوان کرد: بررسی ها نشان از آن دارد که کیفیت زعفران تولیدی استان چهارمحال و بختیاری بسیار بالا است.

حمید رضا دانش بیان کرد: طی بررسی های انجام شده بر روی زعفران تولیدی چهارمحال و بختیاری توسط محققان، به علت اختلاف دما و تابش نورخورشید، زعفران تولیدی استان از نظر اسانس در جایگاه بالاتری نسبت به دیگر زعفران های تولیدی کشور قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: کاهش بارش ها و کاهش منابع آبی طی ۱۰ سال گذشته تشدید شده است و کشاورزان باید الگوی کشت را تغییر دهند و به سمت کشت گیاهان با نیاز آب بسیار پایین حرکت کنند.

وی تاکید کرد: زعفران یکی از گیاهان مناسب با نیاز آبی بسیار پایین است که نقش مهمی می تواند در حفظ اشتغال پایدار بخش کشاورزی در این استان ایفا کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: محدود بودن استفاده آبی زعفران بسیار خوب است و از انتهای مردادماه و شهریورماه کشت آن آغاز می‌شود و گلچینی زعفران در آبان ماه است در مابقی سال گیاه رشد خود را دارد و از نیمه‌های اردیبهشت به خواب می‌رود.

کشت، داشت و برداشت زعفران در این استان یکی از فرصت های جدید برای توسعه بخش کشاورزی است که نقش مهمی می تواند در مسیر  تحقق شعار سال داشته باشد و این مهم با افزایش حمایت های دولتی از این بخش از جمله پرداخت تسهیلات و تامین کود با قیمت مناسب فراهم می شود.

کد خبر: ۴۳٬۳۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha