۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
موبایل های وارداتی قاچاق از اول مهر خاموش می شوند/ غیر ممکن شدن واردات مسافری و گوشی های دست دوم
در پی تغییر قوانین رجیستری و جلوگیری از قاچاق موبایل؛

موبایل های وارداتی قاچاق از اول مهر خاموش می شوند/ غیر ممکن شدن واردات مسافری و گوشی های دست دوم

در پی تغییر قوانین رجیستری از ابتدای مهرماه، قاچاق موبایل غیرممکن خواهد شد. کارشناسان بر این باورند که واردات گوشی های دست دوم تا پیش از این انجام نشده است.

بازار؛ گروه فناوری: قاچاق موبایل به ویژه گوشی های دست دوم به ایران غیرممکن است. بعد از تغییر قوانین رجیستری موبایل، قاچاق این کالا غیرممکن است اما کارشناسان بر این باورند که قوانین جدید منجر به افزایش قیمت این کالا می شود. از سویی دیگر فعالان بازار موبایل مدعی هستند واردات موبایل دست دوم غیر ممکن است. البته شاید بعد از ممنوعیت واردات آیفون و جلوگیری از واردات قاچاق موبایل، شاهد رونق خرید و فروش این کالا باشیم. به ویژه آنکه آیفونی که قبل از عید با مبلغ ۲۰ میلیون تومان قابل خریداری بود اکنون ۴۰ الی ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد. پس از خبر منتشر شده مبنی بر واردات لپ تاپ های دست دوم و حتی فروش این اجناس به نام کالاهای آکبند، شک و شبهه هایی در رابطه با امکان واردات موبایل های دست دوم ایجاد شد. اما فعالان بازار موبایل می گویند این امر غیرممکن است چراکه موبایل دستگاهی است که به راحتی قابل ردیابی است و به همین دلیل واردات دست دوم آن ممکن نیست.

بر اساس خبرهای منتشر شده، گمرک ایران  اعلام کرده است که هرگونه ثبت غیرحضوری تلفن‌همراه مسافری و بعد از خروج از گمرکات اجرایی ازسوی مسافران ممنوع می‌شود و اظهار و ثبت تلفن همراه مسافر از مهر امسال پس از احراز هویت و تشخیص غیرتجاری بودن و طی تشریفات گمرکی در لحظه ورود به کشور انجام خواهد شد.

ممنوعیت واردات موبایل توسط مسافران
 مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران در این‌باره گفت: هرگونه ثبت غیرحضوری تلفن‌همراه مسافری و بعد از خروج از گمرکات اجرایی (مبادی ورودی) ازسوی مسافران ممنوع می‌شود. او افزود: اظهار و ثبت تلفن همراه مسافران از مهر امسال پس از احراز هویت دقیق و تشخیص غیرتجاری بودن و طی تشریفات گمرکی در لحظه ورود به کشور انجام خواهد شد.

از سویی دیگر دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته است: در طرح رجیستری تلفن همراه از ابتدای مهرماه، سرویس آنلاین رجیستری در گمرکات فقط به صورت حضوری انجام می‌شود.

واردات دست دوم نداریم
رضا عالیان، مدیر روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل در گفت و گو با «بازار» گفت: واردات موبایل دست دوم هیچ توجیهی ندارد. از سویی دیگر ماجرای واردات دست دوم لپ تاپ با موبایل کاملا متفاوت است.

او افزود: در روند واردات موبایل مانیتورینگ مستقیم انجام می شود و اگر گوشی وارد کشور شود باید روال واردات آن مشخص باشد اما لپ تاپ را می توان به صورت قطعات جداگانه و با هزار ترفند وارد کشور کرد.

قوانین جدید رجیستری
عالیان تاکید کرد: هر موبایلی که از درگاه شرکت های تجاری به صورت قانونی وارد کشور نشود، از اول مهر و با تغییر رجیستر تلفن های همراه غیرقابل استفاده بوده و با توجه به قوانین جدید قاچاق موبایل نیز غیرممکن می شود چه برسد به واردات موبایل های دست دوم.

او افزود: بیشتر موبایل هایی که قاچاقی وارد کشور می شوند آیفون هستند و در حال حاضر نیز افزایش قیمت آیفون نسبت به دیگر برندها بسیار زیاد بوده است.

مدیر روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل تاکید کرد: گوشی سامسونگ که پیش از عید ۲۰ میلیون تومان بوده است، اکنون ۲۸ میلیون تومان شده اما آیفونی که قبل از عید ۲۰ میلیون تومان بوده در حال حاضر به ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان رسیده است.

او گفت: واردات آیفون از طریق شرکت های واردکننده موبایل انجام نمی شود و فروشندگان نیز از این که واردات آیفون متوقف شود و دیگر موجودی آن در بازار یافت نشود، در هراسند و به همین روی حتی در فروش این کالا نیز تامل می کنند. به همین روی قیمت این کالا را به طرز چشمگیری افزایش داده اند.

کد خبر: ۴۳٬۲۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha