۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
متخصصان فناوری و اطلاعات؛ صاحبان آتی کشاورزی جهان
چشم انداز صنعت کشاورزی جهان در سال ۲۰۵۰؛

متخصصان فناوری و اطلاعات؛ صاحبان آتی کشاورزی جهان

اگرچه پیش بینی دقیق آینده کشاورزی جهان کار مشکلی است اما کارشناسان جهانی معتقدند تا سال ۲۰۵۰ مزارع نیاز بیشتری به متخصصان فناوری و اطلاعات و همچنین فناوری هایی که منجر به استفاده کمتر از مواد شیمیایی و اثرات زیست محیطی کمتری می شود، دارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: بر اساس تحولات فعلی، کارشناسان تغییرات چشمگیری را در صنعت کشاورزی جهان تا سال ۲۰۵۰ پیش بینی می کنند.

بر اساس این گزارش تا سال ۲۰۵۰، تولیدکنندگان سراسر جهان باید به سطح قابل توجهی از تولید مواد غذایی برای کمک به تغذیه جمعیت در حال رشد جهان برسند. این در حالی است که کشاورزان ایالات متحده برای افزایش بهره وری در مزارع، با چند فناوری جدید و خیره کننده مشاغل چند وجهی را اداره می کنند.

افزایش تقاضا برای غذا تا ۲۰۵۰/توسعه رژیم های غذایی با پروتئین بیشتر تا سال ۲۰۵۰
متخصصان جهانی که در زمینه مواد غذایی و روند کشاورزی مطالع می کنند معتقدند دو عامل اصلی تقاضای غذا یعنی؛ جمعیت و درآمد در حال افزایش است. به طوری که  پیش بینی می شود جمعیت جهان در سال ۲۰۵۰ به ۹.۱ میلیارد نفر برسد، در حالیکه این میزان در سال ۲۰۱۶ به ۷.۴ میلیارد نفر رسیده است.

بر اساس گزارشی از سازمان فائو، کشاورزان در سطح جهان باید تولید مواد غذایی را ۷۰ درصد نسبت به سطح ۲۰۰۷ افزایش دهند تا نیازهای جمعیت بیشتری را برآورده کنند.

دومین عامل افزایش تقاضای غذا افزایش سطح درآمد جهانی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه است. در نتیجه، این کشورها قادر خواهند بود رژیم های غذایی با پروتئین بیشتر را گسترش دهند. به طوری که به گفته کارشناسان و اقتصاددانان، با افزایش درآمد، اولویت مصرف کنندگان از گندم و غلات به حبوبات و سپس به گوشت، از جمله مرغ، گوشت خوک و گوشت گاو منتقل می شود. این در حالی است که با آگاه تر شد مردم نسبت به رژیم های غذایی سالم تر، بخصوص در کشورهای پیشرفته روند متفاوتی در حال ظهور است.

  پیش بینی می شود جمعیت جهان در سال ۲۰۵۰ به ۹.۱ میلیارد نفر برسد، در حالیکه این میزان در سال ۲۰۱۶ به ۷.۴ میلیارد نفر رسیده است

درک نورمن، رئیس شرکت سرمایه گذاری مشارکت در Syngenta Ventures می گوید: تا سال ۲۰۵۰ تمرکز بر محصولات نشاسته ای مانند ذرت به پروتئین های گیاهی مانند سویا و سایر حبوبات تغییر خواهد کرد.

ادغام تسریع می شود
بر اساس این گزارش، سر شماری سال ۲۰۱۲ تغییر بزرگی در سن کشاورزان را نشان داد که این تغییر پیامدهای عمده ای برای آینده دارد. در حقیقت بر اساس این سر شماری برای اولین بار، تعداد کشاورزان و تولیدکنندگانی که سن آنها بیش از ۶۵ سال است نسبت به تعداد کشاورزانی که حدود ۴۵ سال سن دارند، بیشتر شده است.

این در حالی است که وقتی تولیدکنندگان مسن تر از چرخه کار و  تجارت خارج می شوند، تولیدکنندگان جوان کمتری جایگزین آنها می شوند. در نتیجه، ادغام مزرعه قابل توجه و سریع خواهد بود که این تلفیق و ادغام پویایی مزارع را بیشتر و مدیریت آن را پیچیده تر می سازد. به عبارت دیگر با ادغام مزارع، کشاورزی از یک فعالیت تک نفره تبدیل به یک کار تجاری متوسط یا بزرگ خواهد شد!  که کاری بسیار پیچیده با ترکیبی از چند نسل خانواده ها خواهد بود.

راه حل های پیشرفته تکامل می یابند
کارشناسان معتقدند ادغام شدن مزارع، نیاز بیشتر به نیروی کار خارجی را ایجاد می کند. پس می توان انتظار داشته باشیم  که راه حل های پیشرفته ایی  مانند بهره گیری از رباتیک در این مزارع به کمک کشاورزان بیاید.

به گفته کارشناسان و اقتصادددانان، با افزایش درآمد، اولویت مصرف کنندگان از گندم و غلات به حبوبات و سپس به گوشت، از جمله مرغ، گوشت خوک و گوشت گاو منتقل می شود

البته گفتنی است که در حال حاضر، دامداران از شیردوش های رباتیک به عنوان جایگزین نیروی کار استفاده می کنند. علاوه بر این تولیدکنندگان تجهیزات کشاورزی در حال آزمایش نمونه های اولیه تراکتور های رباتیک و سمپاش های رباتیک برای انجام کارهای میدانی بدون رانندگان انسانی هستند!

بر اساس این گزارش،  زمان جهش از نمونه اولیه این نوع تجهیزات مبتنی بر رباتیک، به کار تجاری ماشین آلات رباتیک ممکن است کوتاه باشد. به طوری که ر حال حاضر بسیاری از ماشین های جدید به تجهیزات الکترونیکی مجهز شده اند تا عملیات های کشاورزی را با دخالت انسانی بسیار کمی کنترل کنند. اگرچه ابتدا باید موضوعات و مسائل قانونی و نظارتی پیرامون ربات ها حل شود.

گفتنی است علیرغم وجود مقررات موجود، فناوری هواپیماهای بدون سرنشین برای استفاده در مزارع و باغات کشاورزی آماده است. به طوری که طبق گزارش تحقیقات جهانی بانک مرکزی آمریکا مریل لینچ، در ۱۰ سال آینده صنعت هواپیماهای بدون سرنشین کشاورزی ۱۰۰ هزار شغل در ایالات متحده و ۸۲ میلیارد دلار فعالیت اقتصادی ایجاد می کند.

به گفته کارشناسان جهانی، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در مزرعه تا سال ۲۰۵۰ بسیار زیاد خواهد شد که این استفاده شامل انجام کارهایی همچون گرفتن عکس، انجام  برنامه های کاربردی محصولات، حمل و نقل لوازم و حتی حوزه هایی که شاید قابل تصور نیز نباشد خواهد بود.

وقتی تولیدکنندگان مسن تر از چرخه کار و  تجارت خارج می شوند، تولیدکنندگان جوان کمتری جایگزین آنها می شوند؛  در نتیجه، ادغام مزرعه قابل توجه و سریع خواهد بود

از آنجایی که کشاورزی به طور فزاینده ای به انواع تجهیزات پیچیده و تجهیزات الکترونیکی متکی است، جمع آوری داده ها روز به روز نقش بزرگتری در مدیریت مزرعه ایفا می کند.  به همین دلیل کارشناسان معتقدند در آینده، مزارع نیاز بیشتری به متخصصان فناوری و اطلاعات خواهند داشت.

رونق اصلاح ژنتیک محصولات تا سال ۲۰۵۰
بر اساس این گزارش تا سال ۲۰۵۰، محصولات اصلاح شده ژنی به وفور وجود خواهد داشت که همین امر باعث ایجاد انواع بسیار بیشتری از محصولات می شود. نکته جالب توجه اینکه این فناوری جدید به دانشمندان این

امکان را می دهد تا به طور دقیق ژن ها را با هدف ایجاد تنوع بهتر در DNA دقیق اصلاح کنند.
به این ترتیب انتظار می رود که در آینده، اصلاح ژن کشاورزان را قادر به انتخاب انواع خاص گیاهانی کند که دارای ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر بیماری های مختلف، تاب آوری بالا در برابر خشک سالی و همچنین تولید محصولاتی با کیفیت بالاتر کند.

از سوی دیگر اصلاح ژن محصولات کشاورزی، تنوع بیشتری از بذور کشاورزی فراهم خواهد ساخت که می تواند در شرایطی که امکان رشد دیگر دانه ها وجود ندارد نیز به طور گسترده ای تولید شود.

دلیل کارشناسان معتقدند در آینده، مزارع نیاز بیشتری به متخصصان فناوری و اطلاعات خواهند داشت

مدیریت محصول توسط گیاه
به گفته کارشناسان صنعت کشاورزی، در دسترس بودن آب، تأثیرات زیست محیطی و سلامت خاک همچنان در آینده تولیدکنندگان را به چالش می کشد. اما فناوری های جدید به آنها کمک خواهند کرد تا با این موارد به صورت کارآمد تری مواجه شوند.  

به عنوان مثال، یک شرکت خارجی یک  سیستم نظارتی را توسعه داده است که از سنسورهای رشد مداوم گیاه، سنسورهای رطوبت خاک و واحد میکرو اقلیم برخوردار است، که داده های مانیتورینگ در صورت لزوم برای اقدامات فوری بر روی دستگاه های تلفن همراه و رایانه قابل دسترسی است.

از سوی دیگر کارشناسان معتقدند در آینده فناوری اندازه گیری سلامت خاک و همچنین تصاویر ماهواره ای و هوایی برای نظارت بر رشد محصولات، جریان اصلی کشاورزی خواهد بود. این در حالی است که کارشناسان انتظار دارند در آینده از فناوری استفاده شود که این نظارت حتی به ریشه گیاه نیز برسد! و جالب تر اینکه یک شرکت خارجی دیگر پیاده سازی دقیق و هوشمندی را انجام داده است که این کار را ممکن ساخته است. این دستگاه که LettuceBot نامیده می شود، از دوربین ها، پردازنده ها، رایانه ها و سمپاش های یک چهارم اینچی برای رقیق سازی گیاهان کاهو در مزارع استفاده می کند.

لازم به ذکر است که این نوع فناوری منجر به استفاده کمتر از مواد شیمیایی و اثرات زیست محیطی کمتری می شود که در سال ۲۰۵۰ بسیار مهم خواهد بود.

کد خبر: ۴۳٬۱۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha