۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
اگر دولت می خواست بازار را رها کند الان قیمت کره ۴۰ هزار تومان بود!
مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمایت:

اگر دولت می خواست بازار را رها کند الان قیمت کره ۴۰ هزار تومان بود!

ایزدی، مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمایت اظهار کرد: دولت اگر می‌خواست بازار را رها کند الان قیمت کره به جای ۸ هزار تومان ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان بود.

به گزارش بازار، مهرداد ایزدی، مدیرکل مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، درمورد آشفتگی و الزامات کنترل قیمت کالاهای اساسی گفت: آن کالاهایی که مصرف روزانه دارند مانند نان، شکر، گوشت و لبنیات جزو کالاهای پرمصرف و اساسی جامعه محسوب می‌شوند.

او افزایش قیمت کالا به بهانه افزایش قیمت مواد اولیه تولید را توجیهی غیرمنطقی خواند و افزود: گرچه قیمت مواد اولیه تولید بر قیمت تمام شده کالا اثرگذار است، اما این فقط یکی از عوامل موثر بر قیمت تمام شده تولید کالاست و موارد دیگری هم دخیل هستند.

مدیرکل مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: معمولاً مواد اولیه یک کالا شش ماه قبل از تولید تهیه می‌شود و طبیعتاً کالا هم با همان قیمت شش ماه قبل تولید خواهدشد، لذا بلافاصله تاثیری بر قیمت کالا ندارد.

ایزدی در پاسخ به این سوال که آیا دولت تنظیم بازار را رها کرده است یا خیر اینطور پاسخ داد: آزادسازی اقتصادی با رهاسازی اقتصادی متفاوت است؛ رهاسازی یعنی هر کاری که دوست دارید انجام دهید که نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا، اقتصاد رها نیست.

او با بیان اینکه مدل نظارت و کنترل بازار در هر کشوری بسته به اقتصاد آن متفاوت است افزود: آمارهای موجود درباره میزان تخلفات و تشکیل پرونده‌ها نشان می‌دهد که نظارت بر بازار وجود دارد.

مدیرکل مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمایت درمورد علت گرانی کالاها و همچنین اختلاف قیمت برخی کالاها در مناطق گوناگون گفت: اختلاف قیمت اندک، منطقی است به عنوان مثال ما تخم مرغ‌های کوچک، متوسط و بزرگ و با وزن‌های مختلف داریم و لذا طبیعی است که قیمت این سه نوع تخم مرغ با هم متفاوت باشد.

ایزدی با اشاره به روش جالب کنترل قیمت کالاها در کشور برزیل گفت: در این کشور، هر صنفی به یک سیستم و سامانه نظارتی وصل است و امکان فروش کالاها بالاتر از قیمت تعیین شده وجود ندارد در کشور ما هم تمامی کالاها باید بارکد داشته باشند تا اطلاعات کالا اعم از شرکت تولیدکننده، زمان تولید، نحوه توزیع و فروش به مصرف کننده رصد شود اما واحدهای صنفی تولیدکننده و توزیع کننده این کار را انجام نداده‌اند.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تأکید کرد: در حال حاضر بازار رها نشده است به عنوان نمونه اگر دولت می‌خواست این حوزه را رها کند الان قیمت کره به جای ۸ هزار تومان ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان بود.

ایزدی گفت: سازمان حمایت قیمت را در وضعیت متعادلی قرار می‌دهد تا هم تولیدکننده قادر به تولید باشد و هم مصرف‌کننده فشار زیادی را تحمل نکند.

کد خبر: ۴۳٬۱۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha