۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
دورکاری، عامل تحول فناوری شرکتها شده است
یک نظر سنجی نشان داد

دورکاری، عامل تحول فناوری شرکتها شده است

از آنجا که دورکاری کارمندان باعث تحول در زیر ساختهای فناوری شرکتها شده، از این رو نقش مدیران فناوری هم بیش از هر زمان دیگری پررنگ تر شده است.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: سایت» اینفورمیشن ایج» در گزارشی به نقش مهم مدیران فناوری در شرایط کنونی پرداخته است که از نظرتان می گذرد: طبق نظرسنجی ۲۰۲۰ CIO شرکت هاروی نش و کی پی ام جی، تقریباً دو سوم (۶۱ درصد) از ۴۲۰۰ رهبران فناوری اطلاعات، اظهار داشتند که همه گیری نفوذ رهبر فناوری را بیشتر کرده است.

با این حال، روند نزولی عضویت در هیئت مدیره از ۶۵ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۶۱ درصد در حوزه مدیران اطلاعات، فناوری اطلاعات و مدیران داده در هیئت مدیره اصلی سازمانها در سال ۲۰۲۰ ادامه دارد، البته باید اشاره کرد رهبران فن آوری بدون نیاز به عضویت دائمی در هیئت مدیره، راه هایی برای مرتبط بودن و تأثیرگذاری پیدا می کنند.

علاوه بر نفوذ روزافزون رهبران  فناوری، این بررسی همچنین موارد تجاری در خوزه فناوری اطلاعات که از سوی هیئت مدیره سازمان ها در صدد رفع آنها هستند  رامشخص کرد. که به این شرح هستند:

۱. توانمندسازی نیروی کار: این مساله در سالهای گذشته، یک اولویت میانی برای رهبران فناوری بوده است، اما پس از شروع کووید ۱۹ و دورکاری افراد (از مکان هشتم قبل از همه گیری) به جایگاه سوم رسیده است. همچنین هدف انها برای بهره وری عملیاتی و مشارکت مشتری در سایه Covid-۱۹ تغییر کرده است. به طوری که در اولویتهای بالاتری قرار گرفته اند.

۲. تحول دیجیتال: تقریباً نیمی (۴۷ درصد) از رهبران فناوری اطلاعات معتقدند که کووید ۱۹ تحول دیجیتال و استفاده از فناوری نوظهور (هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، بلاک چین و اتوماسیون) را تسریع کرده است.

۳- فن آوری های نوظهور: پیاده سازی ها در مقیاس کوچک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین از ۲۱ درصد قبل از کووید ۱۹ به ۲۴ درصد رسیده است، که جهش قابل توجهی در مدت چند ماه را نشان می دهد.

۴. (Marketplace Software-as-a-Service (SaaS: این فناوری نوعی بازار کاربردی است. در یک بازار SaaS، مشتریان می توانند برای یافتن، خرید و مدیریت برنامه های مبتنی بر ابر، به ویترین فروشگاه آنلاین مراجعه کنند. از طرفی تحول بزرگ در  این بخش در مقایسه با سال ۲۰۱۹ ایجاد شده است. به طوری که  اجرای این فناوری در مقیاس بزرگ بیش از ۳ برابر شده است و از ۷ درصد در ۲۰۱۹ به ۲۳ درصد در سال جاری رسیده است. از هر شش سازمان، یک سازمان در ۱۲ ماه گذشته این فناوری را را ایجاد کرده است.

افزایش دورکاری
این بررسی نشان داد که کار از راه دور برای ماندن در بازار وشرایط  کنونی مهم است، ۸۶ درصد از رهبران فناوری بخش قابل توجهی از نیروی کار خود را به صورت کار از راه دور منتقل کرده اند و ۴۳ درصد انتظار دارند بیش از نیمی از کارکنان آنها پس از همه گیری همچنان از خانه کار کنند.

در نتیجه دورکاری کارمندان، ۷۰ درصد از رهبران فناوری اطلاعات از افزایش همکاری بین تیم های تجاری و فناوری خبر داده اند و بیش از نیمی از آنها (۵۲ درصد) گفتند که این مساله باعث ایجاد فرهنگ فراگیری در تیم فناوری شده است.  تغییر نوع محل کار و کار از راه دور افزایش یافته است و به یکی از پنج عامل مهم درگیر کردن و حفظ فناوری در طی همه گیری و بعد از آن تبدیل شده است. از این رو رهبران فناوری اطلاعات باید در مورد چگونگی جذب و تعامل کارمندان خود در جهانی که مکان فیزیکی دیگر سرمایه اصلی نیست، تجدیدنظر کنند.

تنوع جنسیتی هنوز یک مسئله است
سطح مشارکت زنان در فناوری اطلاعات هنوز یک مسئله است، از طرفی تنوع جنسیتی رهبران فناوری نسبت به نظرسنجی سال گذشته در حدود ۱۱ درصد بدون تغییر باقی مانده است. با این حال آمریکای جنوبی با ۱۶ درصد از رهبران زن فناوری خود در مقایسه با سایر کشورهای جهان در این زمینه پیشرو است.  به طوریکه این منطقه با داشتن  ۶۰ درصد رهبر زن فناوری اطلاعات در مقایسه با انگلیس (۱۰ درصد) بیشتر دارد. این نظرسنجی نشان می دهد که این موضوع می تواند نتیجه اقدامات مرکز رشد زنان کارآفرین در حوزه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات و اجرای فعالانه چندین برنامه برای ورود زنان به دنیای فناوری باشد.

علی رغم سطح پایین زنان در مسوولیت های رهبری و مدیریت فناوری، ۲۴ درصد از رهبران فناوری اطلاعات معتقدند که سازمان آنها در ارتقای تنوع جنسیتی موفق عمل کرده است، و این باعث بهبود اعتماد و همکاری در تیم فناوری (۶۷ درصد)، دسترسی به مهارت های مناسب (۵۶ درصد)) و توانایی تیم های آنها برای نوآوری (۵۳ درصد). شده است.

کد خبر: ۴۳٬۱۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha