۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳
پراید برای این کشور واجب‌تر است یا گندم؟/ گندمکاران حق رای برای تعیین قیمت می خواهند
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

پراید برای این کشور واجب‌تر است یا گندم؟/ گندمکاران حق رای برای تعیین قیمت می خواهند

تبریز- رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران با اشاره به اینکه کشاورزی بخش مظلوم جامعه بوده و بخش عمده ای از تولید کشور بر عهده کشاورزان است، گفت: باید مسائل و مشکلات قشر کشاورز به گوش مسئولان عالی رتبه کشور برسد.

بازار؛ گروه استان ها: خرید تضمینی محصولات کشاورزی از راهکارهایی است که در چند سال گذشته توانسته در کنار حمایت از کشاورزان بخشی از نگرانی ها را در خصوص تامین امنیت غذایی مردم رفع کند.

امروزه خرید تضمینی محصولات کشاورزی به یکی از اقدامات اساسی در حوزه تولید و کشاورزی تبدیل شده است، مسئله ای که در اوج جنگ اقتصادی و تحریم های سیاسی موجود در کشور می تواند امنیت بخش قابل توجهی از جمعیت را تامین کرده است.

ولی در کنار این موضوع تعیین قیمت خرید تضمینی نیز طی سال های اخیر با توجه به افزایش قیمت بذر و اجاره زمین های کشاورزی به چالش اصلی کشاورزان تبدیل شده است.

امسال در کنار افزایش قیمت بذر با افزایش چند برابری قیمت کودهای شیمیایی مورد نیاز کشاورزان نیز روبه رو هستیم که بسیاری معتقدند الگوی کشت از سوی کشاورزان تغییر خواهد کرد.

به طوری که در سال زراعی آتی، به جای کشت محصولاتی مانند گندم، در اراضی دیم خود محصولاتی مانند عدس و نخود خواهند کاشت که علاوه بر قیمت بالا به کود شیمیایی هم نیاز ندارد.

اگر چنین تصمیمی از سوی کشاورزان عملی شود چرخ تولید به هم خواهد خورد و حتی در مورد برخی محصولات اساسی با چالش و کمبود و به تبع آن نیاز به واردات بیشتر خواهیم داشت و بازار دلالان برای واردات گندم نیز داغ می شود.

برای بررسی بیشتر این موضوع و تاثیر افزایش قیمت کودهای شیمیایی و ناعادلانه بودن قیمت خرید تضمینی گندم گفتگویی با عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران داشتیم.

شاه کلید حل مشکلات حوزه های کشاورزی
رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه گندم یک محصول مهم و استراتژیک برای کشورمان است، افزود: محصول گندم نقش مهمی در امنیت غذایی جامعه دارد.

عطااله هاشمی سپس در خصوص راه حل مشکلات حوزه های کشاورزی اظهار داشت: شاه کلید مشکلات حوزه های کشاورزی این است که تشکل های بخش کشاورزی در امور سیاست گذاری و سیاست سازی کشور دخالت داده نمی شوند که صحیح نیست و برای حل مشکلات باید تشکل ها در سیاست سازی حوزه های مرتبط با کشاورزی نقش داشته باشند.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی تشکل ها را تقویت می کند، ادامه داد: متاسفانه تصمیمات در جای دیگری گرفته می شود و تشکل ها نقشی در این خصوص ندارند.

قیمت گذاری گندم توسط افرادی ناآشنا به حوزه کشاورزی انجام می شود
هاشمی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی یک نهاد واسطه برای ارائه خدمات است، افزود: یکی از مشکلات اصلی ما در حوزه گندم بحث تعیین قیمت خرید تضمینی است که نرخ گذاری در جای دیگری از وزارت جهاد کشاورزی و توسط افرادی ناآشنا و غیرکارشناس به مسائل کشاورزی و گندم انجام می شود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران سپس افزود: ما تشکل ها نقشی در قیمت گذاری نداریم. تولیدکننده محصول نیز نقشی در تعیین قیمت گندم ندارد. امنیت غذایی، تولید و امنیت ملی در گروه غذا و گندم است.

هاشمی ادامه داد: به مسئولان عالی رتبه نظام همچون رئیس جمهور، رئیس مجلس و نهادهای مختلف نامه نوشته ایم و درخواست کرده ایم تا قیمت خرید تضمینی گندم کارشناسی شود و با توجه به تورم موجود در جامعه افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی را نیز به جلسه تعیین قیمت گندم راه نمی دهند، گفت: ما از مسئولان می خواهیم ما را نیز به جلسات تعیین قیمت دعوت کنند و از ما نیز نظرخواهی کنند. ما باید با حق رای در این جلسات شرکت کنیم.

حضور صرفا فرمایشی وزارت جهاد کشاورزی در خرید گندم
رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران به حضور صرفا فرمایشی وزارت جهاد کشاورزی در خرید گندم اشاره داشت و افزود: این وزارتخانه نقش دیگری در این خصوص ندارد و فقط بحث نظارت است و نقشی در تعیین قیمت ندارند.

وی با اشاره به پایان خرید تضمینی گندم در کشور نیز گفت: امسال چون قیمت مقرون به صرفه نبود خیلی از گندمکاران از تحویل گندم ها به سیلوها خودداری کردند.

افزایش ۴ برابری قیمت کود شیمیایی نسبت به سال گذشته
هاشمی در خصوص افزایش قیمت کود نیز از گرانی چهار برابری قیمت کود شیمیایی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: پیام این گرانی این است که کشاورز دیگر نکار! سال بعد با این شرایط گرانی کود و قیمت بذر ۳۰ درصد کاهش تولید خواهیم داشت.

تلاش پشت پرده برخی ها برای کاهش تولید گندم در کشور
وی سپس از تلاش پشت پرده برخی ها برای کاهش تولید گندم در کشور خبر داد و گفت: باید دولت حمایت کند تا تولید گندم کاهش نیابد. اگر به تولید پنج میلیون تن گندم در کشور تنزل کنیم بازار دلالان وارد کننده گندم به کشور داغ می شود.

وی افزود: با این وضعیت گرانی ها الگوی کشت تغییر می کند و کشاورزان به جای کشت گندم به سراغ کشت سیفی جات و حبوبات می روند. سال آینده پیش بینی می کنیم ۱۰ تا ۱۵ درصد الگوی کشت تغییر پیدا کند.

هاشمی اظهار داشت: امسال قیمت خرید تضمینی گندم ۲۵۰۰ تومان بود که ما قبل از گرانی کود شیمیایی نرخ عادلانه گندم برای سال زراعی آتی را ۴۵۰۰ تومان اعلام کرده بودیم که روز گذشته قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده، چهار هزار تومان تعیین شد. این عادلانه نیست و باید حداقل ۵۲۰۰ تومان قیمت گذاری می شد.

وی افزود: نرخ جهانی گندم در کشورهای همسایه بین ۵۵۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان است که باید مثل پیاز اجازه صادرات به گندم نیز داده شود. قیمت نهاده ها، بذر اصلاح شده و کود رشد چند برابری داشته است.

ایران نیازی به واردات گندم ندارد
هاشمی اظهار داشت: ایران نیازی به واردات گندم ندارد و تمام نیاز کشور به گندم را می توان در داخل تولید کرد، اگر وزارت صمت اعتبار لازم برای واردات گندم را در اختیار تشکل ها قرار دهد، گندم مورد نیاز کشور از داخل تامین می شود.

وی ادامه داد: وقتی فصل خرید تضمینی گندم در مهر و آبان تمام می شود، قیمت واردات را به ما اعلام کنند و ما با آن قیمت گندم موردنیاز را از داخل تامین می کنیم و جلوی هزینه های ارز گرفته می شود.

وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به ترمز بخش تولید تبدیل شده اند
هاشمی سپس گفت: وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به ترمز بخش تولید تبدیل شده اند، وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص نقشی نداشته و در شورای اقتصاد نیز حضور ندارد. وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باعث کاهش تولید در کشور می شوند.

وی افزود: چرا برای خودرو طی هر سال ۳ بار اجازه افزایش قیمت داده می شود ولی گندم یک بار، آن هم خیلی پایین تر. پراید برای این کشور واجب تر است یا گندم!؟ منافع یک عده در خطر است وبرای همین اجازه نمی دهند تولید گندم رشد داشته باشد.

رشد قاچاق به خاطر چند نرخی شدن قیمت گندم
وی به چند نرخ شدن قیمت گندم نیز اشاره داشت و گفت: این موضوع باعث افزایش قاچاق می شود. وقتی قیمت گندم پایین است قاچاق رشد پیدا می کند. برخی از کارخانجات با فرار مالیاتی گندم را مستقیم از کشاورز خریداری کرده و تبدیل به محصول می کنند و آن را صادر می کنند.

کد خبر: ۴۳٬۰۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha