۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
تحریم‌های جدید به خودروسازان سنگین اثر ندارد
خودروسازان متکی بر ظرفیت‌های داخلی

تحریم‌های جدید به خودروسازان سنگین اثر ندارد

در شرایطی که تولید و عرضه خودروهای کار و تجاری در صنعت و بازار با کاهش مواجه شده است، اعمال سیاست‌های تحریمی جدید آمریکا بی‌ معنی و بی اثر است.

بازار؛ گروه خودرو: در دو روز گذشته خبری مبنی بر تحریم یکی از شرکت‌های خودروسازی سنگین(ماموت دیزل) توسط آمریکا منتشر شد؛ موضوعی که در ابتدا بیم افزایش قیمت خودروهای تجاری در کنار شوک اقتصادی به این بازار را افزایش می‌داد که بعد از مدتی کوتاه مشخص شد نگرانی‌ خاصی در این زمینه وجود ندارد. چرا که طی دو سال اخیر صنعت خودروسازی کشور نشان داده نه تنها تحریم‌ها اثری بر عملکرد آن‌ها ندارد بلکه با مغتنم شمردن این شرایط توانستند پیشرفت‌هایی هم در زمینه داخلی ‌سازی قطعات و کاهش ارز بری داشته باشند.

تحریم بی اثر در بازار خودروهای کار و تجاری
یک کارشناس خودرو با اشاره به اینکه صنعت ‌گرانی ایرانی به طور کامل به سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران آشنایی دارند و بار اولی نیست که با چنین شرایطی مواجه شده‌اند به بازار گفت: این تصمیم‌ها ذره‌ای بر روی صنعت خودروهای سنگین تاثیرگذار نیست؛ چرا که آمریکایی‌ها در روزهای نخست آنچه در دست داشتند را نمایان کردند و حالا هم نمی‌توانند با این ترفندهای نخ نما تولیدکنندگان ایران را نگران کنند. بنابراین تحریم کردن شرکت‌های خودروساز با مدیران آن سبب تغییر و اخلال در ادامه روند فعالیت آن‌ها نخواهد شد.

فربد زاوه با اشاره به تحریم یک شرکت تولیدکننده خودروهای کار و تجاری ساز اضافه کرد: تنها تاثیری که این تحریم‌ها دارند از نظر دارایی خارج از کشور مدیران خواهد بود. بنابراین همانطور که اشاره کردم هیچ تحریم جدیدی برای صنعت خودرو، تغییر منفی در شرایط بازار ایجاد نخواهد کرد. از آنجایی که تولید و عرضه خودروهای سنگین نیز به بازار کم شده، تفاوتی چندانی در زمان تحریم یا عدم تحریم بودن، وجود ندارد.

وی با اشاره به مشکلات فعلی و پیش از تحریم‌های آمریکا علیه شرکت تولیدکننده خودروهای سنگین ادامه داد: ماموت دیزل در بحث تریلر سازی که محصول اساسی و محوری آن به شمار می‌آید با مشکل مواجه است. از سوی دیگر ممکن است در تامین محور برای برخی از محصولات نیز دچار مشکل شود. در این راستا نیز به نظر می‌رسد حتی برای کاهش این فشار مجبور به جایگزینی محور چینی شود. این شرکت همین حالا برای کامیون‌ سازی هم با سینوتارک و هوو وارد همکاری شده است. بنابراین اتفاق خاصی برای تولید خودروها سنگین در بازار فعلی رخ نمی‌دهد.  

مدیریت منسجم رمز موفقیت در صنعت گران
نایب‌رئیس هیأت مدیره شرکت ایران‌ خودرو دیزل در تبیین شرایط تحریم کشور از سوی ایالات متحده به این موضوع کلیدی در گفت و گو با خبرنگار بازار تصریح کرد: در دوران حاضر ما در حال جنگ اقتصادی هستیم و طبعاً تحریم یکی از راهبردهای دشمن در راستای شکست ما هست. روی همین اصل شاید بسیار زودتر از صنایع دیگر گستره‌ی تحریم‌ها به صنایع سنگین به ویژه صنعت خودروهای تجاری رسید، به طوری که از آغاز این جریان یک دهه می‌گذرد.

مهدی بالو با اشاره به اینکه تکیه بر توان داخلی و کاهش وابستگی به صنعت‌ گران خارجی پیش از تحریم‌های خصمانه و جدید آمریکا علیه ایران از سوی مدیران دنبال شده است، اضافه کرد: با رویکردی که در سطح مدیریت کلان شرکت حاکم است، با هدف تلاش بیشتر و تکیه بر توان و استعدادهای داخلی به جریان تولید شتاب بیشتری بدهیم که در عمل این جریان نزدیک به یکسال هست که شتاب گرفته است.

وی با اشاره به اینکه خودروسازان و دیگر صنعت‌گران از خیلی وقت پیش یاد گرفته‌اند از شرایط تحریمی برای خود فرصت سازی کنند، ادامه داد: واقعیت آن است که تحریم‌ها سبب تاب‌آوری بیشتر صنعت خودرو و رشد آن شده است. به عبارت دیگر تهدیدهای تحریم می‌رود که به فرصت‌هایی برای ظرفیت‌سازی داخلی تبدیل شود و این راهبرد پیروزی است.

نایب‌رئیس هیأت مدیره شرکت ایران‌ خودرو دیزل با اشاره اینکه مدیران صنعتی دست روی دست نذاشته‌اند تا آمریکا برای آن‌ها تصمیم‌ گیری کند، اضافه کرد: نگاه‌های کوتاه مدت و سطحی که در پی نتایج زودهنگام هستند، نمی‌توانند در این مسیر راهگشا باشند، بلکه موفقیت پایدار در این مسیر نیازمند افق و برنامه‌های بلند مدت‌تر است. البته این امر طبعاً زمانی میسر است که ثبات بیشتری در نظام مدیریتی داشته و تغییرات پی در پی مدیران توام با نبودن برنامه راهبردی می‌تواند رسیدن به هدف را به تأخیر بیندازد و یا به طور کلی با شکست‌های جدی همراه باشد.

بالو در پایان با اشاره به سابقه بیش از ۶۰ ساله و برخورداری از زنجیره تامین قطعات و مجموعه‌های اصلی تولید خودروی تجاری در شرکت ایران ‌خودرو دیزل اذعان داشت: غلبه بر اثرات منفی تحریم‌ها به نحوی که بتوانیم خودرویی با توان داخلی طراحی و تولید کنیم مستلزم مدیریت منسجم و برنامه‌های هوشمندانه است که خوشبختانه اقدامات خوبی در این راستا آغاز شده و اکنون هم جاری است.

کد خبر: ۴۳٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha