۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
ترکیه هیچ گونه فشار تورمی تا یک سال آینده ندارد!
بانک مرکزی ترکیه مدعی شد

ترکیه هیچ گونه فشار تورمی تا یک سال آینده ندارد!

بانک مرکزی ترکیه براساس گزارش سه ماهه خود، نرخ تورم را برابر با ۸.۲ درصد در سال جاری و ۵.۴ درصد در پایان سال ۲۰۲۱ پیش بینی کرده است.

به گزارش خبرنگار بازار، بانک مرکزی ترکیه هیچ گونه تغییری در چشم انداز تورم خود برای پایان سال جاری و آینده مشاهده نکرده و این مسئله را موجب حفظ قیمت ها با وجود  کاهش سریع نرخ بهره دانسته است.

گفتنی است که با این وجود گزارش ها نشان دهنده افزایش چشمگیر نرخ تورم در ماه گذشته سال جاری به میزان ۱۲.۱۵ درصد است.

شایان ذکر است که هنوز پیش بینی هایی پیرامون کاهش تورم مواد غذایی که عامل اصلی رشد قیمت در سال جاری قلمداد می شود صورت نگرفته است.

بنابراین حتی اگر نرخ رشد نزدیک به پتانسیل آن پیش بینی شود،  هیچ فشار تورمی در اوضاع اقتصادی ترکیه تا پایان سال دیده نشده است.

جالب است که با نگاهی بهدنرخ تورم در سال گذشته در میابیم که این میزان در نوامبر ۲۰۱۹ به ۱۰.۵۶درصد رسیده که نسبت به ماه گذشته آن با نرخ ۸.۵۵ درصد، با افزایش چند درصدی ولی پایین تر از سطح انتظارات بازار به میزان ۱۱ درصد، روبرو شده است.  

گفتنی است که در سال گذشته قیمت مواد غذایی و حمل و نقل با سرعت بیشتری افزایش یافت در حالی که تورم مسکن با کاهش مواجه شد.

گفتنی است که افزایش سالانه تورم در مواردی مانند انرژی، مواد غذایی و نوشیدنی ها، دخانیات و طلا از ۶.۶۷ درصد در ماه نوامبر به ۹.۲۵ درصد افزایش یافت.

همچنین به دنبال جهش ۲ درصدی در ماه اکتبر، قیمت مصرف کننده به میزان ۰.۳۸ درصد افزایش یافت.

شایان ذکر است که  بانک مرکزی بر این باور است که ترکیه در سال ۲۰۱۹ نرخ بهره واقعی بالایی را ارائه داده که نرخ های خنثی در بازارهای توسعه یافته کاهش یافته است. سیاست های پولی در بازارهای در حال توسعه تعدیل شده اند و با توجه به این واقعیت ها و پیش بینی تورم در پایان سال ترکیه نرخ های واقعی مثبت را ارائه می دهد.

در مورد نرخ ارز هم اقتصادان ها و تحلیگران بر این عقیده اند که نرخ فعلی نرخ ارز رقابتی است و بانک مرکزی ترکیه نرخ ارز هدفمندی ندارد. نرخ ارز ثابت از انتظارات تورم در سال گذشته پشتیبانی کرده است.

از نظر بانک مرکزی ارز ترکیه بهترین عملکرد را در توسعه اروپا در برابر دلار در سال جاری خواهد داشت، اما در پنج ماه گذشته در ضعیف ترین سطح خود معامله شده است.

کد خبر: ۴٬۳۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha