۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
تغییر مدل تحریم های اقتصادی آمریکا از سال ۲۰۱۰
کارشناس توسعه اقتصادی مطرح کرد

تغییر مدل تحریم های اقتصادی آمریکا از سال ۲۰۱۰

سیدی، مسئول قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج و کارشناس توسعه اقتصادی گفت: استراتژی آمریکا در تحریم های اقتصادی همان استراتژی ۴۰ سال قبل یعنی فشار بر معیشت مردم است.

به گزارش بازار، «مهدی سیدی» افزود: تحریم ها علیه ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به اکنون پابرجابوده اما اتفاقی که از سال ۲۰۱۰ افتاده اینکه مدل تحریم های آمریکا تغییر کرده است.

وی اظهارداشت: بطورکلی از سال ۲۰۱۰ به این سمت دو اتفاق جدی افتاد نخست اینکه جنگ اقتصادی به استراتژی اول آمریکا تبدیل شد با توجه به مطالعاتی که انجام دادند و همینطور ضربه پذیری که در داخل کشور دیدند دوم اینکه مدل تحریم های اقتصادی آمریکا تغییر کرد یعنی اگر پیشتر مبتنی بر جریان کالا بود امروز به سمت تراکنش های مالی سوق پیدا کرده است.

مسئول قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج و کارشناس توسعه اقتصادی گفت: مقام معظم رهبری در این باره می فرماید: «اتاق جنگ آمریکا در این جنگ تمام عیار اقتصادی وزارت خزانه داری آمریکاست.»

وی افزود: طبق قاعده رفتار مسئولان کشور نسبت به تحریم ها از قبل ۲۰۱۰ به بعد ۲۰۱۰ باید تغییراتی کرده باشد.

سیدی بیان داشت: همه جانبه بودن تحریم ها علیه ایران از سال ۹۰ بوده حال سئوال اینکه چرا فشار این تحریم ها در دوره جدید بیشتر از دوره قبل است!؟

وی ضمن اشاره به اینکه تحریم های مالی باید هوشمندانه اعمال شود، گفت: آن چیزی که باعث شده تحریم های آمریکا فشار بیشتری در دوره جدید به کشور وارد کند اینکه می تواند با هوشمندی بیشتری این تحریم ها را اعمال کند.

مسئول قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج و کارشناس توسعه اقتصادی گفت: اگر ایران در سال ۹۰ با همین حجم تحریم ها می توانست دستکم ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام صادر کند اکنون نمی تواند و علت آن را باید در جای دیگر جستجو کرد.

وی افزود: پرسش اساسی اینکه چه ساز و کارهای باعث شده آمریکایی ها اطلاعات شفافی نسبت به مشتری ها و منابع تامین کالای ایران در سطح کشورهای دنیا داشته باشند!؟

سیدی اظهارداشت: وقتی دشمن بداند ایران چگونه خرید و فروش می کند در عمل می تواند آن نقطه را مورد اصابت قرار دهد.

وی ادامه داد: حال سئوالی که در ذهن خطور می کند اینکه دشمن با چه ساز و کارهای در حال کشف مشتری ها و منابع تامین کالای ایران در اقصی نقاط جهان است؟

مسئول قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج و کارشناس توسعه اقتصادی در پاسخ به این پرشش گفت: وقتی هیچ مسیر جایگزینی برای سوئیفت در نظر گرفته نمی شود یا جمهوری اسلامی در لیست سیاه اف ای تی اف قرار دارد و مسئولان همچنان همکاری با این سازمان را ادامه می دهند معنا و مفهوم این حرف اینکه داریم بصورت داوطلبانه تمامی اطلاعات مالی خود را در این جنگ مالی و اقتصادی در اختیار دشمن قرار می دهیم.

وی در ادامه افزود: مشکلات اقتصادی را فقط مردم لمس می کنند اگر دولتمردان، نمایندگان مجلس و دیگران لمس می کردند به یقین رفتارها هم تغییر می کرد.

سیدی اظهارداشت: البته بحث برسر مشکلات نیست چرا که رئیس جمهور، رئیس مجلس، نمایندگان مجلس و دیگران به مشکلات اذعان دارند اما نکته بسیار حائز اهمیت اینکه ریشه اصلی این مشکلات کجاست، ریشه فشار برمعیشت مردم به عنوان استراتژی اصلی دشمن کجاست و ...!؟

وی یادآور شد: عمده فشاری که در حال حاضر به معیشت مردم وارد می شود ارتباط مستقیمی با فضای تحریمی ندارد.

کد خبر: ۴۳٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha