۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
 بازار جهانی کشاورزی هوشمند ۵ سال بعد ۳ برابر می شود
اینترنت اشیاء در حال تغییر صنعت کشاورزی جهان

بازار جهانی کشاورزی هوشمند ۵ سال بعد ۳ برابر می شود

صنعت کشاورزی به استفاده از راهکارهای بهینه ای همچون اینترنت اشیا (IOT) سوق یافته است که با ایجاد اطمینان از بازدهی بالا و سودآوری، به کشاورزان کمک می کند تا شکاف موجود بین عرضه و تقاضا را کاهش دهند.

بازار؛ گروه کشاورزی: با توجه به رشد چشمگیر جمعیت جهان، طبق اعلام سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل، جهان نیاز به تولید ۷۰٪ غذای بیشتر در سال ۲۰۵۰، کوچک شدن زمین های کشاورزی و تخلیه منابع طبیعی محدود دارد. به همین دلیل نیاز به افزایش عملکرد مزارع حیاتی شده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش های موجود، دسترسی محدود به منابع طبیعی مانند آب شیرین و زمین های زراعی همراه با کند شدن روند عملکرد در چندین محصول اصلی، این مشکل را بیشتر وخیم تر کرده است.

یکی دیگر از نگرانی های مانع صنعت کشاورزی تغییر ساختار نیروی کار کشاورزی است. علاوه بر این، کار کشاورزی در اکثر کشورها کاهش یافته است. به عنوان یک نتیجه از کاهش نیروی کار کشاورزی، اتخاذ راه حل های مرتبط با اینترنت در روش های کشاورزی باعث کاهش نیاز به کار دستی شده است.

یکی از نگرانی های مانع صنعت کشاورزی تغییر ساختار نیروی کار کشاورزی است؛  علاوه بر این، کار کشاورزی در اکثر کشورها کاهش یافته است

به عنوان مثال راهکارهای اینترنت اشیا  (IOT)با ایجاد اطمینان از بازدهی بالا، سودآوری و همچنین حفاظت از محیط زیست، به کشاورزان کمک می کند تا شکاف تقاضای عرضه را کاهش دهند.

جالب است بدانید رویکرد استفاده از فناوری اینترنت اشیا برای اطمینان از استفاده بهینه از منابع برای دستیابی به بازده محصول بالا و کاهش هزینه های عملیاتی، «کشاورزی دقیق» نامیده می شود.

اینترنت اشیا در فناوری های کشاورزی شامل تجهیزات تخصصی، اتصال بی سیم، نرم افزار و خدمات فناوری اطلاعات است.

کاهش ضایعات و افزایش بهره وری؛ از مزایای کشاورزی هوشمند مبتنی بر فناوری های اینترنت اشیا
با بررسی کسب و کارهای هوشمند، انتظار می رود که استفاده از دستگاه های اینترنت اشیا در صنعت کشاورزی تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۷۵ میلیون نفر برسد و  سالانه ۲۰ درصد رشد کند.

در همین زمان انتظار می رود که اندازه بازار جهانی کشاورزی هوشمند تا سال ۲۰۲۵ سه برابر شود و به ۱۵.۳ میلیارد دلار برسد؛ این در حالی است که  در سال ۲۰۱۶ کمی بیش از ۵ میلیارد دلار بوده است.

بر اساس این گزارش، کشاورزی هوشمند مبتنی بر فناوری های اینترنت اشیا، تولیدکنندگان و کشاورزان را قادر می سازد تا ضایعات را کاهش داده و بهره وری را افزایش دهند که این مزایا شامل مقدار کود مصرفی و امکان استفاده کارآمد از منابع مانند آب، برق و غیره، می شود.

در حقیقت راهکارهای کشاورزی هوشمند مبتنی بر فناوری های اینترنت اشیا، سیستمی است که برای نظارت بر محصول مزارع با کمک حسگر هایی برای تعییین میزان نور، رطوبت خاک، دما، سلامت محصول و اتوماسیون سیستم آبیاری و غیره راه اندازی شده است. به این ترتیب کشاورزان می توانند از هر مکانی شرایط مزرعه را رصد کنند.

با بررسی  کسب و کارهای هوشمند، انتظار می رود که استفاده از دستگاه های اینترنت اشیا در صنعت کشاورزی تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۷۵ میلیون نفر برسد و  سالانه ۲۰ درصد رشد کند

کشاورزان  همچنین می توانند بین گزینه های دستی و خودکار برای انجام اقدامات لازم براساس این داده ها، گزینه ای را انتخاب کنند.

به عنوان مثال، اگر سطح رطوبت خاک کاهش یابد، کشاورز می تواند سنسور هایی را برای شروع آبیاری مستقر کند. به این ترتیب کشاورزی هوشمند در مقایسه با رویکرد مرسوم بسیار کارآمد است.

اهمیت داده های جمع آوری شده توسط حسگرهای کشاورزی هوشمند
در این رویکرد مدیریت هوشمند مزرعه «داده های جمع آوری شده توسط حسگرها، سنسورها، سیستم های کنترل، رباتیک، وسایل نقلیه خودکار، سخت افزار خودکار، آشکار سازهای حرکات، دوربین دکمه ای و دستگاه های پوشش دهنده» از جمله مهمترین مولفه ها هستند.

به نحوی که این داده ها می تواند برای ردیابی وضعیت کلی تجارت بخش کشاورزی و همچنین عملکرد کارکنان و کارایی تجهیزات مورد استفاده قرار گیرند. از سوی دیگر توانایی پیش بینی میزان خروجی، امکان برنامه ریزی برای توزیع بهتر محصول را فراهم می کند.

هواپیماهای بدون سرنشین
بر اساس این گزارش، صنعت جهانی  کشاورزی از هواپیماهای بدون سرنشین زمینی و مبتنی بر هوایی به منظور ارتقا شیوه های مختلف کشاورزی استفاده می کند. گفتنی است استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای ارزیابی سلامت محصولات، آبیاری، نظارت بر محصولات، سمپاشی محصولات، کاشت و تجزیه و تحلیل خاک و مزارع است.

حصارکشی زمینی و ردیابی دامها
صاحبان مزارع می توانند از برنامه های اینترنت اشیا بی سیم برای جمع آوری داده های مربوط به موقعیت، رفاه و سلامتی گاو و گوسفندهای خود استفاده کنند. این در حالی است که  این اطلاعات به جلوگیری از شیوع بیماری کمک می کند و هزینه های کارگری را نیز کاهش می دهد.

استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای ارزیابی سلامت محصولات، آبیاری، نظارت بر محصولات، سمپاشی محصولات، کاشت و تجزیه و تحلیل خاک و مزارع است

گلخانه های هوشمند
 گلخانه ای هوشمند اصولا با کمک اینترنت اشیا و به صورت هوشمند کنترل شده و همچنین آب و هوا را کنترل کرده و نیاز به مداخله دستی را از بین می برد.

تجزیه و تحلیل پیش بینی ها صورت گرفته برای کشاورزی هوشمند
 پیش بینی محصول نقش اساسی در بخش کشاورزی دارد  چرا که به کشاورز کمک می کند تا در مورد برنامه های آینده در زمینه تولید محصول، ذخیره سازی آن، تکنیک های بازاریابی و مدیریت ریسک تصمیم بگیرد.

نکته جالب توجه در این مورد این است که برای پیش بینی میزان تولید محصول، از اطلاعات جمع آوری شده توسط حسگر ها از مزرعه استفاده می شود  که این اطلاعات شامل پارامترهایی مانند خاک، دما، فشار، بارندگی و رطوبت است.

لازم به ذکر است که کشاورزان می توانند داده های دقیق خاک را توسط داشبورد یا یک برنامه موبایل سفارشی دریافت کنند.

به این ترتیب در مجموع می توان گفت کشاورزان سراسر جهان دریافته اند که اینترنت اشیا نیرویی محرک برای افزایش تولید محصولات کشاورزی به روشی مقرون به صرفه است   و از آنجا که بازار هنوز در حال توسعه است، هنوز فرصت کافی برای مشاغلی که مایلند به این تکنولوژی بپیوندند وجود دارد.

کد خبر: ۴۳٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha