۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
کشورهای رقیب در کمین بازار پسته ایران/ موانع بانک مرکزی در مسیر صادرات برداشته شود
نماینده مردم رفسنجان و انار:

کشورهای رقیب در کمین بازار پسته ایران/ موانع بانک مرکزی در مسیر صادرات برداشته شود

رفسنجان- نماینده مردم رفسنجان و انار با تاکید بر لزوم رفع موانعی که دولت در زمینه صادرات ایجاد کرده است، گفت: صادرات و بازار پسته ایران نباید به خاطر موانعی که بانک مرکزی در مسیر صادرات ایجاد کرده آسیب ببیند و دچار مشکل شود.

به گزارش خبرنگار بازار، حجت الاسلام حسین جلالی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران در دفتر نماینده مردم رفسنجان و انار با اشاره به جایگاه خاص پسته ایران در بازار جهانی اظهار داشت: یک قرن برای رسیدن به این جایگاه تلاش کردیم و نباید آن را از دست بدهیم.

وی با اشاره به نقش پسته در اقتصاد کشور و استان کرمان افزود: طی دو سال اخیر صادرات پسته آنگونه که باید، انجام نشده است و اگر این محصول صادر نشود کشور رقیب بازار ایران را می گیرد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس با تاکید بر اینکه دولت نباید در زمینه خرید پسته سنگ اندازی کند، افزود: ایجاد تعهد ارزی و باطل کردن کارت های بازرگانی مشکلاتی را در زمینه صادرات ایجاد کرده است.

جلالی با تأکید بر اینکه دولت باید موانعی را که در مسیر صادرات ایجاد کرده است را بردارد، گفت: صادرات و بازار پسته ایران نباید به خاطر موانعی که بانک مرکزی در مسیر صادرات ایجاد کرده آسیب ببیند و دچار مشکل شود.

وی تأکید کرد: اگر امسال پسته ما در بازار جهانی حضور نداشته باشد کشور رقیب نفع می برد و بازاری که یک قرن با تلاش به دست آوردیم را از دست خواهیم داد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی به سطح زیرکشت پسته در کشور اشاره و بیان کرد: در حال حاضر ۲۸ استان تولیدکننده پسته هستند و حدود ۲۰۰ هزار خانوار با تقریبا یک میلیون نفر با پسته اشتغال مستقیم و ۵ میلیون نفر نیز به طور غیرمستقیم از این مسیر ارتزاق می کنند که با توجه به حجم بالای اشتغالزایی محصول پسته، نباید اجازه داد به کشاورزان کم لطفی و بی رحمی شود.

جلالی در این زمینه افزود: افزایش شش برابری قیمت کود و سم باعث شده کشاورزان متحمل هزینه های بالایی شوند و کم آبی مشکل دیگر کشاورزان است که سبب می شود تولید پسته با سختی انجام و به محصول نهایی تبدیل شود.

وی بیان کرد: ارزش کل محصولات کشاورزی ایران ۴۰ میلیارد دلار است که سهم صادرات ۲ میلیارد دلار یعنی ۵ درصد است و ارزش ندارد که دولت بخواهد از این رقم سهمی بگیرد.

کد خبر: ۴۲٬۹۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha