۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
کیفیت آب توزیعی روستاھای البرز بهبود می یابد
باطرح یکپارچه سازی شهرها وروستاها؛

کیفیت آب توزیعی روستاھای البرز بهبود می یابد

کرج- مدیرعامل آبفا البرز گفت: با اجرای طرح یکپارچه سازی آبفای شهری و روستایی در کل کشور، ارائه خدمات و توزیع آب بهداشتی و سالم به ساکنان روستاها همپای شهرها از کمیت و کیفیت مطلوبی برخوردار می شود.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی آبفا البرز، ذوالفقار مهدی زاده با بیان این مطلب گفت: یکپارچه سازی آبفای شهری و روستایی البرز از اواخر سال ۹۸ آغاز شد و  در حال حاضر تمامی مسئولیت ها و وظایف آبفای روستایی استان به آبفای استان البرز محول شده و در حقیقت تامین و توزیع آب روستاھایی که زیرپوشش آبفای روستایی بودند، به آبفای استان واگذار شده است.

مهدی زاده افزود :ھم اکنون درحال گذار از طرح یکپارچه سازی بوده و امیدواریم مردم روستاھای استان از مزایای این یکپارچه سازی ھمچون افزایش کمیت و کیفیت آب آشامیدنی، سرعت در ارائه خدمات، پرهیز از موازی کاری، تمرکز امور اداری درسطح استان، بهبود زیرساخت های آبرسانی و تاسیسات فنی، نظام مند شدن ھزینه ها در واگذاری انشعاب ها و سایر هزینه های مرتبط با ارائه خدمات  به مردم، جلوگیری از هدر رفت رفت بالای آب که حدود ۴۵ درصد است با اصلاح شبکه ها، شناسایی و قطع انشعاب های غیرمجاز و غیره بهره مند شوند.

وی با اشاره  به اینکه در حال حاضر از مجموع ۲۸۵ روستای استان، ۱۲۰ روستا به صورت خصوصی و شورایی اداره می شوند و زیر نظر آبفا نیستند، گفت: در یک بازه زمانی چهار ساله در نظر داریم همه ۱۲۰ روستایی را که زیرپوشش آبفا قرار ندارند، تحویل گیری کرده تا مردم ساکن در این روستاها از آب با کیفیت و کمیت لازم و طبق استاندارد های تعریف شده برخوردار شوند. البته برای انجام این کار که مستلزم هزینه های زیادی است، نیازمند حمایت مراکز و مراجع مرتبط استانی هستیم.

باغ ویلاها ۴۵ درصد از آب مصرفی روستاها را هدر می دهند
مدیرعامل آبفای البرز اضافه کرد: در حال حاضر آب بسیاری از مناطق روستایی از جمله جاده چالوس و طالقان از چشمه ها و در برخی روستاها از جمله روستاهای نظرآباد، اشتهارد و فردیس از منابع آب زیرزمینی تامین می شود. در بعضی مواقع که آب چشمه ها با افت روبرو می شود، از آب چاههای عمیق نیز استفاده می شود که کیفیت آنها کنترل شده و مطلوب است، اما به طور کلی ذائقه و علاقه دیرینه مردم ساکن در این روستاها معمولاً برای استفاده از آب چشمه ها پا برجاست و در حالیکه از آب لوله کشی و شبکه توزیع برخوردارند، از آب چشمه ها ھم استفاده می کنند که این امر ناشی از مشکل کمی وکیفی آب نیست.

مهدی زاده با اشاره به اینکه بیشترین تعداد روستاھا به ترتیب در ساوجبلاغ، طالقان، کرج  و نظرآباد قرار داشته و بیشترین روستاهای تحویل داده شده به آبفا به ترتیب در ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و کرج قرار دارند، افزود: انشعاب های غیرمجاز مربوط به باغ ویلاها، ۴۵ درصد از آب مصرفی روستاها را هدر می دهند، به همین دلیل ساماندهی شبکه های آب روستایی  به جد در دستور کار خواهد بود.

وی سهم منابع زیرزمینی و چاه ها را در تامین آب شرب مردم ۸۰ درصد و آب سطحی را ۲۰ درصد اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به افت شدید سفره های زیرزمینی، پیگیری لازم برای تخصیص آب جایگزین از منابع سطحی (سد طالقان وکرج) صورت گرفته که از طریق احداث واحد سوم تصفیه خانه آب شماره ۲ کرج که اخیراً توسط وزیر نیرو کلنگ احداث آن به میزان سالانه ۲۰ میلیون مترمکعب به زمین زده شد، به مدار بهره برداری وارد خواهد شد.

مدیرعامل آبفای البرز با اشاره به اینکه کرونا مصرف آب البرز را از ابتدای امسال ۱۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داد، تصریح کرد: با این‌حال با وجود رشد بالای جمعیت و بالا بودن سرانه مصرف استان که حدود ۲۲۰ لیتر برای هر نفر در شبانه روز است و از دست دادن حدود ۲۰ حلقه چاه بعلت کم آبی و خشکی، توانستیم با اجرای طرح ها و پروژه های فنی مختلف مشکلات را به خصوص در فصل تابستان پشت سر بگذاریم. به طوریکه بجز  مهرشهر و ماهدشت که در مقطعی با مشکلاتی در توزیع به دلایل مختلف از جمله قطع سراسری برق تاسیسات روبرو شدند، مشکلی در تامین و توزیع آب استان نداشته و نسبت به سال قبل وضعیت بهتری داشتیم.

کد خبر: ۴۲٬۹۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha