۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
بزرگراه شمالی کرج شاید یک سال دیگر/ نوسانات اقتصادی مانع پیشبرد بزرگراه
گزارش بازار از وضعیت ادامه بزرگراه همت در کرج؛

بزرگراه شمالی کرج شاید یک سال دیگر/ نوسانات اقتصادی مانع پیشبرد بزرگراه

کرج- بزرگراه شمالی کرج که در امتداد آزادراه همت در کرج آغاز می شود قرار است ترافیک را به آزادراه کرج-قزوین متصل کند و در واقع مکملی باشد برای تکمیل پازل همت که ترافیک را از سوی تهران به خارج از شهر کرج سوق می دهد.

شیماعبداله خانی؛ بازار: کرج که در گذشته باغشهری خوش آب و هوا بوده به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به تهران در دهه های گذشته رشد فزاینده ای داشته به گونه ای که دیگر معابر قدیمی پاسخگوی نیاز ترافیکی شهر و همچنین خودروهای عبوری از سوی تهران‌ نیست.

بنابراین آلودگی هوا و ترافیک تبدیل به دو عنصر جدانشدنی از کلانشهر کرج شدند. به این ترتیب تعریف معابر جدید در استان ضروری شد. نیازسنجی و اقدام به ساخت ابر پروژه بزرگراه شمالی در امتداد آزادراه همت موضوعی بود که در سال ۹۵ توسط شهرداری کرج صورت گرفت و قرار بود با اعتبار هزار میلیارد تومان تا سال ۹۹ به بهره برداری برسد که تا کنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

با توجه به هزینه های سنگین این طرح و موانع مالی شهرداری کرج، همچنین اثرات فرا استانی و ملی این طرح درخواست مشارکت مالی دولت در احداث این بزرگراه مطرح و مورد پیگیری قرار گرفت. در نتیجه وزارت راه و شهرسازی چندی پیش موافقت خود را برای تخصیص اعتبارات ملی برای این پروژه اعلام کرد و متعهد شد ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه پرداخت کند.

با این وجود نوسانات اقتصادی پیشبرد این پروژه را با موانع جدی روبرو کرده است؛ به گونه ای که به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری کرج در بهترین حالت یعنی به فرض نبودن نوسانات قیمت و انجام شدن تملکات اراضی و تخصیص اعتبار این پروژه یک سال دیگر به بهره برداری می رسد.

نوسانات اقتصادی مانعی برای پیشبرد آزادراه شمالی
معاون فنی و عمرانی شهرداری کرج در گفتگو با خبرنگار بازار درمورد میزان پیشرفت پروژه آزادراه شمالی کرج گفت: این پروژه اکنون حدود ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و زمان تکمیل آن بستگی به اعتبارات دارد.

«عسگر نصیری» افزود: اکنون دولت متعهد شده که ۴۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص دهد و شهرداری هم منابع مالی به پروژه تزریق می کند. اما با توجه به نوسانات اقتصادی پیشبرد پروژه با موانع مالی روبروست و تملک اراضی نیز با توجه به شرایط اقتصادی سخت تر و پر هزینه ترمی شود ولی این توقع از ما وجود دارد که با وجود نوسانات در زمان مقرر پروژه را به سرانجام برسانیم.

وی همچنین تصریح کرد که اکنون شرکت احداث، نگهداری، بهره برداری و انتقال کنارگذر شمالی ثبت و اعضای هیأت مدیره مشخص شده است تا پروژه را پیش ببرند. اکنون ۵۵ درصد این پروژه را شهرداری پیش برده است و ارزش هزینه انجام شده توسط شهرداری تاکنون بیش از هزار میلیارد است.

به گفته نصیری اگر شرایط به طور کامل مهیا باشد وتعارضات ملکی برطرف و اعتبارات تامین باشد آزادراه شمالی تا یک سال دیگر به بهر برداری می رسد.

بزرگراه شمالی کرج اهمیت ملی دارد
با توجه به اهمیت این پروژه برای استان بازدید های مکرر توسط استاندار و شهردارکرج از روند پیشرفت این پروژه صورت می گیرد.

استاندار البزر بارها بزرگراه شمالی را از مهمترین طرح های استان برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا عنوان کرده است. به گفته عزیزاله شهبازی محورهای البرز بار ترافیک ۱۴ استان کشور را متحمل می شوند از این رو اهمیت ملی دارند بنابراین باید برای تقویت و ارتقا زیرساخت های راه سازی استان تدابیر لازم اتخاذ شود.

وی ادامه داد: کمربند شمالی کرج مکمل پروژه ادامه آزادراه شهید همت است که توسط شهرداری کرج آغاز شده و اکنون نیز توجه ملی برای تکمیل آن معطوف شده است.

وی در مورد اختصاص اعتبارات ملی به این پروژه افزود: پس از پیگیری های صورت گرفته مقرر شد که دولت به جز اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی که برای «پل بی یک» در این پروژه در نظر گرفته بود، ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز در قالب اوراق و اسناد برای تسریع در تکمیل کمربند شمالی کرج اختصاص دهد.

استاندار البرز افزود: با توجه به رویکرد رییس جمهور محترم مبنی بر ضرورت تکمیل پروژه های نیمه کاره و مهم کشور در سال پایانی دولت، این اقدام صورت گرفت.

بار کاستن ترافیک آزادراه کرج_قزوین بر دوش بزرگراه شمالی

این درحالیست که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز در آخرین بازدید خود از این کنارگذر این پروژه را بسیار با اهمیت ارزیابی کرد و گفت: با احداث کنارگذر شمالی کرج بار عظیمی از ترافیک سنگین آزادراه کرج-قزوین در محدوده کرج کاهش می یابد.

وی در مورد مشارکت وزارت راه و شهرسازی در این کنار گذر گفت: با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور توافق کردیم که این پروژه در قالب آزادراه و با مشارکت وزارت راه و شهرداری کرج باشد تا امکان تزریق منابع فراهم شود و پروژه به استاندارد آزادراهی برسد.

اسلامی با بیان اینکه این بزرگراه شبکه عبور و مرور ترانزیتی و محلی در استان‌های تهران و البرز و استان‌های همجوار را تکمیل می کند، افزود: این پروژه تا کنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که مهمترین آیتم آن هم پل اصلی و گلوگاه است که اگر تکمیل شود باقی مانده مسیر کار چندانی برای تکمیل ندارد.

گفتنی است بزرگراه شمالی کرج پس از خط ۴ حصار آغاز شده و با طی ۲ کیلومتر مسافت به تقاطع طالقانی می رسد. پس از تقاطع طالقانی با گذر از تقاطع ارس وعملیات کوه بری به یک تقاطع روگذر در محدوده انرژی اتمی می رسد. سپس بعد از عبور از تقاطع شهرداری به آتشگاه می رسد و پس از پل دره آتشگاه از اراضی باغستان غربی عبورو به تقاطع مسیر خوارزمی متصل می شود.

بعد از خوارزمی مسیر از اراضی سپاه گذر خواهد کرد تا به تقاطع غیر همسطح در محدوده شهرک صنعتی برسد. از آن پس مسیر تا تقاطع انتهای بزرگراه شمالی – جنوبی امتداد یافته و در تقاطع انتهایی پروژه با بزرگراه کرج-قزوین در نزدیکی بهشت سکینه تلاقی می کند.

کد خبر: ۴۲٬۹۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha