۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
مشکلات حل نشود تا ۱۰ سال دیگر تهران، بلوچستان می‌شود
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در پاسخ به بازار :

مشکلات حل نشود تا ۱۰ سال دیگر تهران، بلوچستان می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران می گوید: تهران بعد از سیستان فقیرترین استان به لحاظ منابع آبی است. اگر مشکلات حل نشود تا ۱۰ سال دیگر تهران، بلوچستان می‌شود.

بازار؛ گروه انرژی: سال آبی ۹۸- ۹۹ در حالی امروز به پایان می رسد که مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران نسبت به آینده آبی پایتخت نشین ها نگران است. آنگونه که حسن رضوی به بازار می گوید که زیرساخت های ایجاد شده در پایتخت به هیچ وجه متناسب با جمعیت ایجاد شده در تهران نیست. او می‌گوید که مشکلات حل نشود؛ تا ۱۰ سال  دیگر  تهران بلوچستان می شود.

بر اساس آمار اعلامی تهران بعد از سیستان فقیرترین استان به لحاظ منابع آبی است.  در حالی سرانه تامین آب در کشور ۱۳۷۶ متر مکعب در سال برای هر نفر است  که در تهران این رقم ۱۸۴ مترمکعب برای هر نفر تخمین زده می شود.

با وجود این فقر آبی، میزان برداشت آب از منابع زیر زمینی بالاتر از استانداردهای معمول است. رضوی در اینباره گفت: طبق استانداردهای موجود باید ۲۵ درصد از مصرف آب از ذخایر زیرزمینی و ۷۵ درصد هم از آب های سطحی تامین شود. این در حالی است که سهم ذخایر زیرزمینی از تامین آب تهران در برخی از سال‌ها به ۴۵ درصد هم می‌رسد.

حتی در دو سال گذشته که بیشترین میزان بارندگی در ۵۰ سال اخیر را شاهد بودیم، سهم تامین آب از ذخایر زیرزمینی در تهران ۳۰ درصد(یعنی ۵ درصد بیشتر از استاندارد معمول) اعلام شده است.

آنگونه که رضوی اعلام کرده، استان تهران شرایط بدی در تامین آب دارد. این مشکلات نسبت به سایر استان‌ها افزایش پیدا کرده و اگر تدبیری اندیشیده نشود با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد.

او بخش زیادی از مشکلات امروز تامین آب استان را ناشی از نبود زیرساخت های لازم دانست و گفت:  در حال حاضر ۲۴۰ میلیون مترمکعب آب سطحی در تهران وجود دارد که به دلیل عدم بهره برداری سامانه شرق و غرب قابل بهره برداری نیست.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران که کاسه صبرش از بی توجهی مسئولان و نمایندگان مجلس به طرح آبی های لبریز شده بود، گفت:  در حوزه زیرساختی ۱۰ سال عقب هستیم. پروژه هایی که هم اکنون در حال افتتاح است باید ۱۰ سال پیش مورد بهره برداری قرار می گرفت اما متاسفانه مدیران تهران مدیرانی هستند که هیچ حمایتی از آنها نمیشود.  حتی دستگاه‌های نظارتی هم با همکاری نمی‌کنند.  

تهران شرایط بدی در تامین آب دارد
او گفت: استان تهران بر اساس قانون سال ۸۴ در حوزه کویر مرکزی رود هراز و قره‌سو و دریاچه نمک قرار دارد در این استان ۱۶ شهرستان، ۳۳ بخش، ۳۶ شهر، ۷۲ دهستان در وسعتی ۱۳ هزار کیلومتری واقع شده که به لحاظ وسعت کمتر از یک درصد از کل کشور است اما ۲۰ درصد جمعیت در این استان ساکن هستند که از این میزان ۱۶.۶ درصد ثابت و ۵ درصد جمعیت شناور هستند.

آنگونه که آمارها نشان می دهد ۹۴ درصد جمعیت شهری و ۶ درصد روستایی هستند تراکم جمعیت ۹۷۳ نفر در هر کیلومتر مربع است به عبارت دیگر بعد خانوار ۳.۱ درصد است از بعد تراکم جمعیت ۲۰ برابر سایر نقاط کشور است.

رضوی با بیان اینکه ما اکنون وارد تنش آبی شده و مشکلات خاصی در این زمینه داریم گفت: بنابراین پروژه تامین آب در استان بسیار مهم است و دولت باید به آن توجه کند.

 اشتباه مسئولین و یک دهه عقب ماندگی تهران
وی ادامه داد: ‌آنچه اکنون با آن مواجهه هستیم اینکه نگاه مسئولین تصمیم‌گیر این گونه است که تهران شهری برخوردار و مشکلات آن کم است. شهرسازی و تمرکز اقتصادی دولتمردان را به اشتباه انداخته است در صورتی که افزایش جمعیت توازنی با زیرساخت‌ها ندارد بنابراین پدیده فرونشست مباحث زیست محیطی و آلودگی‌ها را در ابعاد آب، خاک و هوا شاهدیم. تراکم جمعیت زیاد و عدم نگاه کارشناسی به مباحث زیرساختی استان و کلانشهر تهران منجر به این شده که طرح‌های زیرساختی تامین آب یک دهه عقب باشد و این به دلیل لجاجت‌های اداراتی است که خود باید پیش‌ساز تامین آب این کلانشهر باشد در غیر این صورت تنش‌های مباحث سیاسی اجتماعی و امنیتی را شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه در حال حاضر دو سامانه شرق و غرب ۱۰ سال از میانگین عقب‌تر است گفت: متاسفانه تهران همیشه این گونه شرایطی را داشته است.

نمایندگان تهران فقط رای می‌خواهند
به گفته این مقام مسئول،  نمایندگان فقط از مردم تهران رای می‌خواهند بعد از آن حوزه انتخابیه را به خدا می‌سپارند این در حالی است که در یک شهر یک نماینده با چهار هزار رای چنان اثرگذار است و برای اعتلای روستا تلاش می‌کند که تا پایان دوره نمایندگی به تمام خواسته‌ خود برسد اما نمایندگان تهران این گونه مطرح می‌کنند که سیاست ما قانون‌گذاری است بنابراین  مدیران تهران تنها هستند و نمی‌توانند پروژه‌ها را پیش ببرند و مشکلات را حل کنند شاید برداشت نمایندگان تهران درست باشد ولی کشور چنین رفتاری را برنمی‌تابد.

او با ابراز امیدواری از اینکه نمایندگان مجلس جدید مدیران را تنها نگذارند خاطرنشان کرد: اگر مشکلات حل نشود تا یک دهه آینده مشکل آب و برق خواهیم داشت.

رضوی یادآور شد: اکنون مدیران تهران تنها هستند کسی حمایت نمی‌کند دستگاه‌های نظارتی نیز همکاری ندارند ما از چند جانب با مشکل مواجه هستیم شهر و استان تهران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام چنانچه دچار حادثه شود ابعاد آن جهانی خواهد بود اگر امروز به فکر حل مشکلات تهران نباشیم در آینده نزدیک گرفتار می‌شویم. اگر طی دو دهه گذشته به جای برخورد سیاسی و احساسی کار کارشناسی انجام می‌شد امروز جلوتر بودیم.

رکورد بارندگی نیم قرن تهران زده شد
رضوی در ادامه به بحث بارش‌ها و دما در سال آبی ۹۸-۹۹ اشاره و تصریح کرد: طی این مدت ۴۶۱.۷ میلیمتر بارندگی در استان تهران داشتیم که بیشترین بارندگی سالانه استان در ۵۰ سال اخیر ثبت شده است. به دلیل تغییر اقلیم پارسال تنوع خاصی داشتیم به طوری که پنج ماه اول سال کم‌فروغ و بارندگی نداشتیم یعنی پاییز و زمستان کم بارش بود اما بارندگی‌ها در اسفند و فروردین و اردیبهشت همان سال قبل از آن شدت یافت و تراز بارندگی به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت.

به گفته او،  اسفند ۹۸، ۹۲ میلیمتر بارندگی، فروردین ۹۹، ۱۳۷ میلیمتر و اردیبهشت و اوایل خرداد ۵۷ میلیمتر بارندگی داشتیم که سرجمع تا پایان بهار باعث شد رکورد نیم قرن بارندگی در شهر تهران زده شود.

او با بیان اینکه تابستان امسال بدون مشکل تامین آب سپری شد ادامه داد: این شرایط به رغم این اینکه هشت درصد افزایش مصرف آب شرب داشتیم، ۱۴ درصد آب بیشتر به کشاورزی و ۱۵ درصد بیشتر به بخش صنعت تحویل دادیم.

باندهای مخوف رودخانه‌خواری
 او در ادامه همچنین در رابطه با  رفع تصرف از رودخانه های کشور گفت: ما ۳۸۸۰ کیلومتر رود داریم که تا امروز برای ۱۷۵۴ کیلومتر سند مالکیت اخذ کردیم که طی دو سال گذشته رکورد محسوب می‌شود. این به دلیل عزم قوه قضائیه در برخورد با رودخانه‌ها است.

رضوی با بیان اینکه باندهای مخوف زمین‌خواری، رودخانه‌خواری و کوه‌خواری وجود دارد، افزود: در نگاه جدید قوه قضائیه اقدامات خوبی برای برخورد صورت گرفته است.

کد خبر: ۴۲٬۸۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha